خبرگزاری کار ایران

مهدی نادری:

عملکرد برخی مدیران سینمایی موجب استعدادسوزی شد/ به‌جای کشف افراد مستعد، استعداد به سینما تزریق می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۸۷۵

کارگردان فیلم سامورائی در برلین معتقد است؛ عملکرد برخی مدیران سینمایی باعث شد بسیاری از فیلم‌سازان بااستعداد یا شغل خود را عوض کنند یا برای ساخت یک فیلم با خودشان قرارداد ببندند چون هیچ نهاد و ارگانی از آنها حمایت نمی‌کرد.

مهدی نادری (کارگردان سینما) بعد از گذشت سال‌ها، فیلم جدید خود «سامورایی در برلین» را ساخته که اکران آن از امروز آغاز می‌شود.

این کارگردان درباره دلایل وقفه بین ساخت دو فیلم بلند سینمایی‌اش به خبرنگار ایلنا، گفت: آنچه در سینمای ایران همچنان جریان دارد و تغییر مدیران هم تفاوتی در آن ایجاد نکرده، عدم توجه به استعدادهای جوان و افرادی است که می‌توانند آثار متفاوتی در سینما تولید کنند.

نادری ادامه داد: بسیاری از مدیران سینمایی در دولت‌های گذشته، به‌صورت عمدی یا غیرعمدی هدفی جز استعدادسوزی را در سینمای ایران دنبال نکرده‌اند. این‌گونه مدیران، در سخنرانی‌ها خود را عاشق ایران، سینمای ایران، دین اسلام و فرهنگ معرفی می‌کنند اما در عمل گاهی خلاف سخنان خود رفتار می‌کنند.

کارگردان فیلم «بدرود بغداد» با اشاره به اینکه «بعد از آنکه فیلم در سال ۱۳۸۹ به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد، جلسات بسیاری را با مدیران مختلف برگزار کردم تا فیلم تازه خود را شروع کنم» گفت: به‌رغم آنکه دعوت‌نامه‌های بسیاری برای تولید مشترک داشتم اما همه این پیشنهادات روی میز باقی ماند.

نادری با اشاره به اینکه در طول‌ سال‌های گذشته برخی مدیران سینمایی یا این مدیوم را نمی‌شناختند و یا استعداد کافی برای اداره‌اش نداشتند، ادامه داد: شاید برخی از این مدیران شیک و زیبا حرف بزنند و برخی دیگر نه، اما هر دو گروه تخریبی را به‌جای می‌گذارند که باعث می‌شود استعدادها و فیلم‌سازان جوان یا بسوزند یا به مسیرهای دیگری بروند. از سویی دیگر، توجه‌شان به یک گروه خاص و عدم عدالت در تقسیم منابع، باعث بروز حسادت و عناد بین سینماگران می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از این مدیران برای آنکه نشان دهند در سینما کارهای نویی انجام داده‌اند خودشان دست به کشف استعداد می‌زنند و گاهی افرادی را به‌عنوان استعدادهای جدید به سینما تزریق می‌کنند که تخریب و هدر رفت منابع در سینما را افزایش می‌دهد.

نادری ادامه داد: عملکرد مدیران سینمایی باعث شد بسیاری از فیلم‌سازان بااستعداد یا شغل خود را عوض کنند و یا برای ساخت فیلم با خودشان قرارداد ببندند چون هیچ نهاد و ارگانی از آنها حمایت نمی‌کرد و به جای آنها فیلم‌سازان زیر متوسط و متوسطی در سینما جولان دادند به‌طوری‌که ثمره آثار بسیاری از این فیلم‌سازان متوسط را می‌توانیم امروز مشاهده کنیم.

کارگردان فیلم «افسانه شکارچیان گرگ» ادامه داد: بعد از ساخت فیلم «بدرود بغداد» و اتفاقاتی که برای آن افتاد به سمت پژوهش بازگشتم و چند فیلم مستند و کوتاه ساختم که برای تکمیل‌شان نیاز به بودجه داشتم.

نادری با اشاره به اینکه «سامورایی در برلین» از لحاظ نوع روایت و داستان‌گویی و فضا با فیلم «بدرود بغداد» متفاوت اما در یک راستاست، گفت: در زمان ساخت فیلم بدرود بغداد هیچ ادعایی نداشتم؛ فیلمی که درباره صلح و نوع‌دوستی بود و یک فیلم ضد جنگ در زمان خود محسوب می‌شد و ظاهرا توانست در سینمای ایران موجی راه بیاندازد.

 وی ادامه داد: امروز هم بعد از گذشت سال‌ها، با ساخت فیلم سامورایی در برلین همچنان هیچ ادعایی ندارم و آن را واکنشی می‌دانم برای بهبود وضعیت احساسی جامعه غمگین امروز و فیلم‌نامه‌هایی که در این سال‌ها اجازه ساختن به آنها داده نشد.

نادری افزود: سامورایی در برلین یک فیلم مفرح اجتماعی است که تلاش دارد یک مساله اجتماعی روز را در در قالب یک داستان و در یک فضای شاد و به دور از برخی شوخی‌ها و لحظات زشت که امروزه مورد انتقاد در جامعه ماست، تعریف کند و حرف خود را طوری برای خانواده‌ها بیان کند که به راحتی بتوانند به سینما بیایند.

وی ادامه داد: ما در درون سینما زندگی و نفس می‌کشیم و هوای سینما برای ما حرمت دارد و به همین دلیل همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا حتی با یک فیلم کمدی فضای سالمی ایجاد کنیم تا مخاطب به سینما بازگردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز