خبرگزاری کار ایران

واکنش سه فیلمساز به شفاف‌سازی اعتبارات سازمان سینمایی؛

شفاف‌سازی از رانت و ویژه‌خواری جلوگیری می‌کند/ دیوار بخش فرهنگ همیشه کوتاه است

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۹۰۷

محمد کارت، مرتضی جذاب و سحر مصیبی به شفاف‌سازی بودجه سازمان سینمایی واکنش نشان دادند.

به گزارش ایلنا، محمد کارت با اشاره به اقدام سازمان سینمایی در جهت شفاف‌سازی بودجه گفت: این اقدام اتفاق بسیار مثبتی است و ای کاش در همه ارکان سیستم‌های دولتی شاهد چنین امری باشیم و امیدوارم این اقدام تنها به صرف دادن ارقام و اعداد و نمایش دادن نباشد.

وی ادامه داد: شفاف‌سازی در جهت بودجه در سینما بسیار مهم است زیرا وقتی با اصناف مختلفی همچون خانه سینما، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان در ارتباط هستیم مطالبه‌گری از آنها بیشتر می‌شود و مدیران تلاش می‌کنند تا هزینه‌ها درست‌تر مصرف کنند و این اتفاق موجب پویایی در سینما می‌شود.

کارگردان «آوانتاژ» افزود: شفاف‌سازی موجب پویایی می‌شود و پویایی برای سینما بسیار مفید خواهد بود. زمانی که بودجه سازمان اعلام شد و وقتی در جریان جزئیات ریز بودجه زیرمجموعه‌ها قرار گرفتم، بسیار خوشحال شدم زیرا این کار ایجاد کاربرد و مطالبه‌گری می‌کند و به سمت بهتر شدن سینما پیش می‌رود.

وی ادامه داد: امیدوارم در شرایط کلی، سینما به جامعه ایران یاد بدهد که وقتی در مدیریت شفاف‌سازی وجود نداشته باشد سوءاستفاده و رانت شکل می‌گیرد و موجب نابودی جامعه می‌شود. بنابراین این کار سازمان سینمایی را باید به فال نیک گرفت زیرا برای کل جامعه و همه سازمان‌ها و نهادها مفید است و آنها هم باید اقدام به این نوع شفاف سازی با ریز جزئیات کنند.

سحر مصیبی نیز درباره شفاف‌سازی بودجه سازمان سینمایی و زیرمجموعه‌های آن گفت: بعد از اتفاق‌ها و بحث‌های سال‌های گذشته در مورد ورود پول‌های کثیف و مشکوک به سینما شفاف‌سازی سازمان سینمایی در مورد بودجه اطمینان فیلمسازان را برای ساخت و تهیه بودجه فیلم‌هایشان بیشتر می‌کند.

کارگردان فیلم صفر تا سکو با بیان اینکه تهیه‌کنندگان اغلب دغدغه تامین بودجه فیلم‌ها را دارند، ادامه داد: همیشه این فکر وجود داشته که بودجه بین فیلمسازان خاصی تقسیم می‌شود و اغلب ناعادلانه است و بیشتر فیلمسازان از این بودجه بی‌بهره می‌مانند اما با این اقدام سازمان سینمایی در جهت شفاف‌سازی این ابهامات از بین می‌رود و مشخص می‌شود که آیا بازهم افراد خاصی از این بودجه بهره‌مند شدند یا نسبت به پروژه‌ها بودجه تقسیم شده‌اند.

مصیبی یادآور شد: البته شفاف‌سازی سازمان سینمایی از مدت‌ها پیش آغاز شده است و با اعلام بودجه سال جدید سازمان و همچنین زیرمجموعه‌های آن؛ شفاف‌سازی کامل شد که اتفاق بسیار خوب و مثبتی است زیرا با این کار ذهنیت‌های منفی از بین می‌رود و همه فیلمسازان می‌دانند که در شرایط مشابهی فیلم می‌سازند.

وی ادامه داد: در چنین محیطی که همه جزئیات آن مشخص است فیلمسازان با فراق بیشتری می‌توانند فیلم‌هایشان را تولید کنند و با ذهنیت مثبت کار خود را جلو ببرند.

مرتضی جذاب نیز درباره شفاف‌سازی سازمان سینمایی و اعلام بودجه سال جدید گفت: یکی از اقدامات خوب و مثبت در دولت روحانی اعلام مقدار بودجه و شفافیت در وزارتخانه‌ها، نهادها و بنیادهای زیر نظر دولت و همینطور در مورد نحوه عملکرد آنها است. سازمان سینمایی هم با این اعلام قدمی مثبت در این راستا برداشته است و امیدوارم این امر ادامه داشته باشد.

کارگردان «مامان» ادامه داد: باید برای این اقدام از انتظامی و سازمان سینمایی تشکر کرد که همه بودجه را برای سینمایی‌ها روشن و آشکار کردند اما نکات مهمی در این باره به ذهن خطور می‌کند که امیدوارم به آنها هم فکر شود. ابتدا اینکه چرا بخش فرهنگ همیشه دیوار کوتاهی دارد و تا بحث کم کردن هزینه‌ها و صرفه‌جویی می‌شود اول بودجه این بخش مورد توجه قرار می‌گیرد و همیشه ما در این بخش یا با کمبود بودجه روبه‌رو هستیم و یا تاخیر در پرداخت.

کارگردان «مامان» افزود: با یک نگاه سطحی به هدف زیرمجموعه‌های سازمان می‌توان به عملکرد و اهمیت هر کدام از آنها پی برد. متاسفانه مثل همیشه دیوار سینما جوانان ایران از بقیه نهادها کمتر است اما در عمل گستردگی انجمن در سطح کشور بیشتر و اتفاقا در زیرساخت سینمای حرفه‌ای هم نقش مهم و اساسی دارد. به نظرم بهتر است دولت و سازمان سینمایی حمایت خود را معطوف سینمای تجربی و البته فرهنگی کنند زیرا سینمای بدنه به علت حمایت‌های زیاد تنبل شده و خود را ملزم به بازگشت سرمایه‌های دولتی نمی‌بیند.

 جذاب همچنین گفت: از آنجا که سینمای حرفه‌ای از تولید اثر در همه ژانرها از درام و ملودرام و تراژدی و کمدی می‌تواند و باید روی پای خود بایستد و جذب سرمایه کند و در بازار عرضه و تقاضا بدون نیاز به پشتوانه بودجه دولتی باقی بماند دولت بودجه تخصیص می‌دهد اما در سینمای هنر تجربی و فرهنگی که تولید فکر دارد و حیات او اکنون در خطر است بودجه لازم تامین نمی‌شود.

وی ادامه داد: انتظار من و تمام فیلم اولی‌ها و فیلمسازان تجربی از آقای حسین انتظامی این است که ما بدانیم دقیقا به چه نهادی باید رجوع کنیم تا جوابی قانع‌کننده دریافت کنیم. به عنوان مثال، در مرکز گسترش تولید فیلم تجربی دیده شده است اما به راستی فیلمی هم تولید شده؟ یا در فارابی حمایت از فیلم‌های فاخر دیده شده و بودجه قابل توجه دارد؟ اما تعریف مشخصی از فیلم فاخر نداریم و آیا فیلم فاخر احتمالی توان جذب مخاطب و بازگشت سرمایه را دارد؟ اگر جواب بلی است پس باید تسهیلات داده شود نه بودجه حمایتی و برعکس فیلم هنر و تجربی باید بودجه حمایتی دریافت کند نه تسهیلات.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز