خبرگزاری کار ایران

سفرای ترکیه، آذربایجان و فلسطین اعلام کردند؛

برپایی نمایشگاه عکس سیل‌زدگان در سفارتخانه‌ها به شرط پیشنهاد ایران/ منتظر اعلام شماره حساب ارزی برای کمک هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۱۶۸

در شرایط کنونی ایران که تحریم‌ها درهای کمک‌رسانی بین‌المللی به سیل‌زدگان را بسته است، سفرای کشورهایی مانند ترکیه، جمهوری آذربایجان و فلسطین از آمادگی سفارتخانه متبوع خود برای برگزاری نمایشگاه عکس و آثار تجسمی خبر دادند، البته به شرط آنکه مسئولان ایرانی پیشنهاد دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیش از یک ماه است که ۲۵ استان کشور به واسطه بارش‌های شدید باران که از اواخر سال ۹۷ آغاز شد و تا اواسط فروردین ۹۸ ادامه یافت، درگیر سیل هستند. در اوایل امر اخبار به انعکاس تخریب‌ زیرساخت‌ها، خانه‌ها و مدارس و مفقود شدن آدم‌ها در سیل می‌پرداخت. امروز بعد از فروکش کردن سیلاب شاهد آن هستیم که خسارت ۲۲۰۰ میلیارد تومانی به بخش صنعت، معدن و تجارت و آسیب ۱۳ هزار میلیارد تومانی به بخش کشاورزی وارد شده است. هزاران کارگر و کشاورز در مناطق سیل‌زده بیکار و هزاران نفر از خانه‌ و کاشانه خود آواره شده‌اند.

در این میان به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران امکان ارسال کمک‌های کشورهای دیگر به ایران وجود ندارد و این امر با کندی انجام می‌شود. بسیاری از کشورها با وجود آنکه مشتاق هستند در این فاجعه انسانی در کنار مردم ایران قرار گیرند اما قوانینی که ترامپ برای ممانعت از کمک‌رسانی به ایران وضع کرده، مانع همیاری جهانیان با ایران شده است.

در چنین شرایطی شاید بتوان از راه‌های دیگر، اتفاقاتی که در ایران رخ می‌دهد و آنچه سیل در ۲۵ استان بر سر مردم آورده است را به جهانیان نشان داد. یکی از این روش‌ها استفاده از بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی است. قطعا عکس یکی از گویاترین بخش‌های هنرهای تجسمی برای نمایش مستندات جامعه است. در این میان نمی‌توان از قدرت بخش‌های دیگر مانند نقاشی، تصویرسازی، پوستر، گرافیک و... چشم پوشی کرد. برگزاری نمایشگاهی از آثاری که می‌تواند با موضوع سیل خلق شوند در سفارتخانه کشورهای مخلتف در ایران یکی از راه‌های استفاده از هنرهای تجسمی برای دیپلماسی عمومی و به اشتراک گذاری این فاجعه انسانی با جهانیان است.

اطلاع‌رسانی از طریق برگزاری نمایشگاه تجسمی که ابعاد مختلف این فاجعه انسانی را به نمایش بگذارد، می‌تواند در پیشبرد اهداف ایران در بعد بین‌المللی تاثیرگذار باشد. شاید نخستین قدم برای برگزاری نمایشگاه در سفارتخانه‌های مختلف که در تهران فعال هستند، ارائه پیشنهاد برگزاری نمایشگاه در سفارتخانه‌های کشورهای عضو اکو و البته کشورهایی باشد که روابط بسیار خوبی با آن‌ها داریم. اما آیا تاکنون چنین پیشنهادی به سفارتخانه‌های عضو اکو ارائه شده است؟

مسئولان ایرانی پیشنهاد دهند

دریا اورس (سفیر ترکیه در تهران) درخصوص امکان برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرهای تجسمی با موضوع سیل، در سفارت ترکیه در تهران گفت: ممکن است اعضای هلال احمر عکس‌هایی از سیل‌زدگان گرفته باشند. باید در این خصوص با آنها صحبت شود تا عکس‌های خود را در اختیار ما قرار دهند، هیچ منعی برای برگزاری نمایشگاهی که تصاویری از سیل‌زدگان ایران را به نمایش بگذارد، در محل سفارتخانه ترکیه وجود ندارد.

 برپایی نمایشگاه عکس سیل‌زدگان در سفارتخانه‌ها به شرط پیشنهاد ایران/ منتظر اعلام  شماره حساب ارزی برای کمک هستیم

او با تاکید بر آنکه مسئولان ایران و البته وزارت خارجه ایران باید پیشنهاد برگزاری چنین نمایشگاهی را به سفارتخانه‌های کشورهای دیگر که در ایران فعال هستند بدهد، ادامه داد: اگر چنین پیشنهادی از سوی مسئولان ایران ارائه شود، ما نیز استقبال می‌کنیم.

از برگزاری نمایشگاه استقبال می‌کنیم

بنیاد حسین اف (سفیر جمهوری آذربایجان در ایران) با اشاره به آنکه سیلی که در ایران شاهد بودیم یک فاجعه بزرگ است، ادامه داد: چندین استان ایران درگیر این بلا شده بودند و به بازماندگان این فاجعه تسلیت عرض می‌کنم. دولت آذربایجان نیز بنابر دستور الهام علی اف (رییس جمهور جمهوری آذربایجان) لیستی از جمهوری اسلامی ایران درخواست کردیم تا آنچه نیاز دارند را اعلام کنند و از طریق وزارت حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان تامین شود؛ چنانکه ۲۰ کامیون کمک ازجمله قایق‌های رزین، پمپ، بولدزر، لوازم خانگی، پتو و... به ایران ارسال شد. هرچند معتقد هستیم که دولت جمهوری اسلامی ایران بر تمام این مشکلات فائق خواهد آمد اما مهم‌ترین دلیل ارائه کمک‌های ما این است که مردم ایران احساس نکنند که تنها هستند و بدانند که همسایگان، کشورهای دوست و برادر نیز در فکر آنها هستند.

 برپایی نمایشگاه عکس سیل‌زدگان در سفارتخانه‌ها به شرط پیشنهاد ایران/ منتظر اعلام  شماره حساب ارزی برای کمک هستیم

او ادامه داد: در همین راستا، دفتر هماهنگ‌کننده سازمان ملل در تهران که با سفارتخانه‌ها در ارتباط است، طی همایشی که در وزارت کشور برگزار شد به مشکلات موجود اشاره کرد و باید سعی کنیم تا هرچه زودتر این مشکلات برطرف شود.

حسین اف درخصوص این مهم که آیا تاکنون از سوی مسئولان ایران، پیشنهادی برای برگزاری نمایشگاهی از آثار تجسمی و عکس که منعکس‌کننده حوادث سیل در ایران باشد، شده است یا خیر، گفت: خیر. تاکنون چنین پیشنهادی به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران نشده و البته که اگر چنین پیشنهادی ارائه شود، ما این نمایشگاه را برگزار خواهیم کرد و هیچ ممانعتی در این خصوص نخواهیم داشت.

شماره حساب ارزی بدهید

صلاح زواوی (سفیر فلسطین در تهران) نیز درخصوص سیاست‌هایی که فلسطین برای حمایت از ایران درخصوص کمک‌رسانی به سیل‌زدگان دارد، گفت: چندی پیش جلسه‌ای از سوی وزارت کشور برگزار شد و چندین سفیر در این جلسه حضور داشتند. من این مهم را مطرح کردم که وزیر کشور ایران یا معاونان او باید یک شماره حساب برای ما بفرستند تا ما پیشنهادی برای کل کشورها و دیپلمات‌هایی که در ایران حضور دارند بفرستیم تا در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان کمک کنند.

 برپایی نمایشگاه عکس سیل‌زدگان در سفارتخانه‌ها به شرط پیشنهاد ایران/ منتظر اعلام  شماره حساب ارزی برای کمک هستیم

او در پاسخ به این سوال که با توجه اینکه شاهد بسته بودن حساب‌های ارزی ایران هستیم و امکان تبادل پول در عرصه بین‌الملل وجود ندارد، چه پیشنهادی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان دارند، گفت: به محض آنکه از سوی مسئولان ایران شماره حساب اعلام شود، من نخستین شخصی خواهم بود که کمک می‌کنم و من منتظر هستم. اینکه امکان اعلام شماره حساب هست یا نه، مسئله دیگری است که به من مربوط نیست. وظیفه من آن است که برای تشویق همکارانم برای مشارکت در مسئله کمک به ایران تلاش کنم.

زواوی درخصوص امکان برگزاری نمایشگاه عکس و آثار هنرهای تجمسی در سفارت فلسطین در تهران گفت: اگر این آثار به سفارت فلسطین ارسال شود حتما این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم اما تاکنون هیچ پیشنهادی تاکنون نشده است. من هرکاری که بتوانم در کمک به ایران انجام دهم، انجام خواهم داد. در شرایط فعلی، مهم‌ترین موضوع، اعلام یک شماره حساب است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز