خبرگزاری کار ایران

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد مطرح کرد:

هنوز به نقش هنرهای تجسمی در دیپلماسی عمومی فکر نکرده‌ایم/ فروش آثار ۸۰ هنرمند تراز اول به نفع سیل‌زدگان

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۱۵۷

درحالی‌که هنرهای تجسمی می‌تواند نقش پررنگی در دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی فاجعه سیل ایران در عرصه جهانی داشته باشد اما هنوز فعالیت خاصی درخصوص برگزاری نمایشگاه‌های آثار تجسمی در مکان‌هایی مانند سفارتخانه‌ها نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از فرصت‌های مهم برای سرزمین ایران، حوزه فرهنگ و هنر است که می‌تواند در دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی اثرگذار باشد و قطعا انجام اقدامات مشترک در زمینه هنر‌های تجسمی، نقاشی، مجسمه‌سازی و دیگر حوزه‌های فرهنگ و هنر می‌تواند به تعمیق روابط کشورها کمک کند.

البته نمی‌توان از نقش هنرهای تجسمی در اطلاع رسانی وقایع و اتفاقات روز جامعه نیز چشم‌پوشی کرد چنانکه این روزها که طبیعت روی دیگر خود را به ایران نشان داده و بیشتر استان‌های کشور درگیر سیل و بارندگی‌های شدید هستند و جامعه جهانی به واسطه تحریم‌های آمریکا چشمان خود را به وقوع این فاجعه انسانی بسته است، می‌توان از ظرفیت‌های کم‌نظیر هنرهای تجسمی بیش از پیش در برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعدد و متنوع در سفارتخانه‌های کشورها در ایران، بهره جست و با پیشینه فرهنگی بومی، تحولات هنر معاصر جهان را نیز دیده‌بانی کرد تا هنر با رنگ و بوی ایرانی، زبان جهانی پیدا کند. با این وجود هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف دیپلماسی عمومی بهره جوییم.

هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد) در خصوص برنامه‌های این دفتر کل درخصوص برگزاری نمایشگاه در سفارتخانه‌ها و بهره‌گیری از قابلیت دیپلماسی عمومی هنرهای تجسمی در اطلاع‌رسانی و کمک به سیل‌زدگان، به ایلنا گفت: واقعا هنوز این موضوع را بررسی نکرده‌ایم. ضمن آنکه سفارتخانه‌ها باید فضایی را در اختیار ما بگذارند که امکان نمایش آثار هنرهای تجسمی را داشته باشد. اما می‌توان به این موضوع فکر کرد. آن چیزی که ما تاکنون برنامه‌ریزی کرده‌ایم درخصوص ارزش مادی و فروش آثار هنری در یک حراج است تا بتوانیم کمک‌های مالی به سیل‌زدگان داشته باشیم و هنوز درخصوص نقش دیپلماسی عمومی و ابعاد خبری برگزاری نمایشگاه‌های تجسمی در سفارتخانه‌ها فکر نکرده‌ایم.

مظفری درخصوص چالش‌های احتمالی که می‌تواند پیش روی برگزاری نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی مرتبط با سیل ایران در کنار یا داخل سفارتخانه‌ها باشد، گفت: از آنجا که تاکنون به چنین چیزی فکر نکرده‌ایم، نمی‌توانم درخصوص چالش‌ها و احتمالا فرصت‌ها و تهدیدهای چنین رویدادی صحبت کنم. باید این مورد را بررسی کنیم.

او درخصوص برگزاری نمایشگاه در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نیز گفت: از آنجا که هزینه حمل و نقل، جابه‌جایی و بیمه آثار هنری برای حضور در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، بسیار گزاف است، امکان برگزاری نمایشگاه‌ آثار تجسمی در این سفارتخانه‌ها امکان ندارد.

حراج آثار درجه یک هنری

البته او از آغاز پروژه‌ای در عرصه هنرهای تجسمی خبر داد که با همکاری سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران رقم می‌خورد و عنوان کرد: این حراج آثار هنری با حضور بیش از ۸۰ هنرمند تراز اول همراه خواهد بود. این آثار به نفع هموطنان سیل‌زده به فروش خواهد رسید تا بتوانیم کمکی به جبران تامین خسارات‌های اتفاق افتاده، داشته باشیم. به محض آنکه زمان و مکان برگزاری این حراج مشخص شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

او ادامه داد: قطعا یکی از مخاطبان و افرادی که قابلیت خرید آثار هنری درجه یک را دارند، می‌توانند سفارتخانه‌های کشورهای دیگر در ایران باشند و می‌‌توانند از این حراج استقبال کنند چراکه این آثار اصل و درجه یک هستند.

هنوز به نقش هنرهای تجسمی در دیپلماسی عمومی فکر نکرده‌ایم/ فروش آثار ۸۰ هنرمند تراز اول به نفع سیل‌زدگان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز