خبرگزاری کار ایران

شهلا لاهیجی مطرح کرد:

ناشری مانند عاشقی است

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۶۸۰

مدیر مسئول انتشارات روشنگران و مطالعات زنان گفت: ناشری مانند عاشقی است. همانطور که نمی‌دانی چه‌طور عاشق شده‌ای نمی‌دانی چه‌طور ناشر شده‌ای.

به گزارش ایلنا، برنامه‌ی «انجمن صنفی زنان ناشر» با حضور زنان فعال در حوزه‌ی نشر و با تقدیر از شهلا لاهیجی پیشکسوت حوزه‌ی نشر زنان، در سالن علامه دهخدای نمایشگاه کتاب برگزار شد.

پروین صدقیان در ابتدای این مراسم اعلام کرد: این انجمن در سال ۱۳۷۶، توسط شهلا لاهیجی و تعدادی از زنانی که به این حوزه روی آورده بودند تاسیس شد و این انجمن در دوره‌های اول خود با حدود ۶۰ الی ۷۰ ناشر فعالیت می‌کرد.

عضو هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی زنان ناشر درباره‌ی فعالیت‌های این انجمن بیان کرد: در طی این سال‌ها انجمن به نقد و بررسی کتاب، برگزاری نشست‌ها در شهرهای مختلف و معرفی کتاب زنان پرداخته است.

وی درباره‌ی فعالیت‌های خود عنوان کرد: بنده نیز در سال ۱۳۷۷ با انتشارات گل‌آذین فعالیت خود را آغاز کردم و از سال ۱۳۷۸ به انجمن صنفی ناشران زنان پیوسته‌ام.

مدیر مسئول انتشارات گل‌آذین درباره‌ی اهداف این انجمن صنفی گفت: جمع‌آوری اطلاعات، شناخت نیازها و اولویت‌ها، بررسی مشکلات، همچنین ارتقای مهارت نیروی انسانی، کمک به اشتغال زنان در این حوزه، انتقال دانش نشر به سایر اعضا و کمک و حمایت از اعضا در برابر مشکلات پیش‌بینی نشده از جمله‌ی این اهداف بوده است.

صدقیان اضافه کرد: ما توانستیم در سال ۱۳۹۲ مجوز رسمی برای فعالیت انجمن را از اداره‌ی کار گرفته و به ثبت رسانیم. این انجمن با تعداد ۱۸ نفر به نام انجمن کارفرمایی زنان ناشر شکل گرفت.

وی ادامه داد: تا کنون سه دوره انتخابات هیئت مدیره برگزار کرده‌ایم و تنها انجمنی در ایران هستیم که تمامی اعضای آن متشکل از زنان هستند. همچنین در شهریور ۱۳۹۷ توانستیم اولین کتابفروشی زنان ناشر را در خیابان انقلاب تهران تاسیس و راه‌اندازی کنیم.

شهلا لاهیجی، مدیر مسئول انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به خاطره‌ی خود از اولین گردهمایی زنان ناشر و آغاز فعالیت‌های این انجمن اشاره کرد و نمایشگاه کتاب را همانند تولدی برای خودش دانست چراکه در سال ۷۵ و با حضور در نمایشگاه کتاب تهران با حدود ۹ الی ۱۰ ناشر زن آشنا شده و از همانجا این فعالیت‌ها با مدیریت وی آغاز شده است.

لاهیجی درباره‌ی انسجام فعالیت‌های انجمن گفت: ما آن‌چنان انسجام و اتحادی داشته‌ایم که عطاالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت وقت درباره‌ی این انجمن گفت که تا به حال چنین انسجامی در هیچ انجمنی را ندیده‌ام.

مدیر مسئول انتشارات روشنگران و مطالعات زنان درباره‌ی حوزه نشر بیان کرد: حرفه‌ی نشر، حرفه مقدسی است و در اصل یکی از مقدس‌ترین مشاغل است. مخصوصا اگر کسی آن را با دل انتخاب کند.

ناشر برگزیده‌ی سال ۲۰۰۶ در جهان ادامه داد: ناشری مانند عاشقی است. همان طور که نمی‌دانی چه‌طور عاشق شده‌ای نمی‌دانی چه‌طور ناشر شده‌ای.

وی درباره‌ی توانمندی‌های زنان ناشر گفت: همه‌ی زنان ناشر دارای تحصیلات بالای لیسانس هستند و سواد بالایی دارند. البته از میان ۴۰۰۰ ناشر زن موجود تنها ۲۰۰ ناشر زن فعال داریم.

وی درباره‌ی تداوم این انجمن تاکید کرد: مهم‌تر از هر چیز این است که زنان کارآفرینی کرده، و انسجام خود را حفظ کنند.

لاهیجی درباره‌ی حضور خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی یادآوری کرد: من به مدت ۱۰ سال در نمایشگاه‌ فرانکفورت حضور داشته‌ام و ۳ بار از میان زنان ناشر ایرانی به این نمایشگاه دعوت بعمل آمده است. همچنین به عنوان اولین زن آسیایی موفق به کسب جایزه‌ی نشر پاندورا شدم.

اعظم کیان‌افراز عضو هیئت علمی انجمن صنفی زنان ناشر گفت: این انجمن با هدف همکاری و تعامل بیشتر با زنان ناشر شکل گرفته و بعد از دودهه توانسته برای خود کتابفروشی احداث کند.

مدیر مسئول انتشارات افراز در ادامه به معرفی کوتاهی از مدیر مسئولان ناشر زن و حوزه‌ی فعالیت این ناشران پرداخت.

زهرا نبی‌یی، عضو هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی زنان ناشر گفت: زایش و پویشی که در فرهنگ ما ایجاد می‌شود می‌تواند هویت زنانه داشته باشد و این زنان هستند که می‌توانند فرهنگ را در یک کشور نهادینه کنند.

مدیر مسئول انتشارات فلسفه افزود: کارآفرینی زنان، شرکت در نمایشگاه‌های استانی، برگزاری ۵ نشست، شرکت در نمایشگاه کتاب تهران از سال ۹۲ و شرکت در کتابگردی سال‌های ۹۵ و ۹۶ از جمله فعالیت‌های این انجمن بوده است و بزرگترین دستاورد انجمن، تاسیس کتابفروشی زنان ناشر بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز