خبرگزاری کار ایران

نمایش شهاب سنگ قجری در کاخ گلستان

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۵۲۴

شهاب سنگ ورامین، بزرگ‌ترین شهاب سنگ ایران یکی از ۷ شهاب سنگ مزوسیدریتی در جهان بوده که ۱۳۸ سال پیش هنگام سقوط و برخورد با چشم رصد شده است؛ این شهاب سنگ ۸ اردیبهشت در کاخ گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش ایلنا، مسعود نصرتی (مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان) در باره نمایش شهاب سنگ قجری گفت: شهاب سنگ ورامین در بزرگترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت با همکاری پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و حجت کمالی، رکورد دار کشف شهاب سنگدر ایران، برگزار می‌شود و در کاخ گلستان به نمایش در می‌آید.

وی افزود: به طور کلی از کشف نخستین شهاب سنگ ایران در ۱۳۸ سال پیش که به شهاب سنگ ورامین معروف است تا اکنون آمار شهاب سنگ‌های ثبت شده در ایران به ۲۹۹ شهاب سنگ در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: شهاب سنگ ورامین، پس از سقوط به دربار ناصرالدین شاه برده شده و در آن جا نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: این شهاب سنگ نزدیک به ۵۴ کیلوگرم جرم دارد و در حال حاضر قسمت اصلی آن در کاخ گلستان، سالم باقی مانده است؛ سایر قطعات آن هم در موزه‌های تاریخ طبیعی نیویورک، واشنگتن، فیلدشیکاگو، وین و بریتانیا، دانشگاه‌های هاروارد اسلو، استراسبورگ و آریزونا، واتیکان و موسسه ژئوفیزیک تهران و تعداد دیگری از موزه‌های علوم طبیعی و دانشگاه‌های مطرح جهان نگهداری می‌شود.

نصرتی اظهار کرد: بزرگ‌ترین شهاب سنگ ایران، یکی از ۱۴۵ شهاب سنگ مزوسیدریتی جهان است که تا جولای سال ۲۰۰۹ میلادی کشف و ثبت شده است؛ این شهاب سنگ‌ها نوع خاصی از شهاب سنگ‌های سنگی–آهنی هستند. همچنین شهاب سنگ ورامین، یکی از ۷ شهاب سنگ مزوسیدریتی در جهان است که در هنگام سقوط و برخورد با چشم رصد شده و به یقین شهاب سنگ است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان کرد: در کنار نمایش شهاب سنگ کاخ گلستان از بزرگترین مجموعه شهاب سنگ با بیش از ۷۰۰ قطعه که با تلاش حجت کمالی در بولتن بین المللی به ثبت رسیده، رونمایی می‌شود.

وی افزود: این مجموعه دار با کشف بیش از یک هزار و ۲۰۰ قطعه شهاب سنگ منحصر به فرد از سراسر کشور رکورد دار کشف شهابسنگ در ایران است. ایشان در سال ۲۰۱۶ توانست با ثبت بیش از ۲۰۰ قطعه شهاب سنگ در بولتن بین المللی شهاب سنگ، رتبه ایران را که تا پیش از این در جایگاه ۱۲۲ جهان قرار داشت به رتبه دوم جهان پس از شیلی ارتقا دهد، همچنین رتبه کلی ایران را در بین ۱۳۶ کشور جهان تا رتبه نهم ارتقا داده است.

بزرگترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت ۸ تا ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۷ در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان واقع در میدان ارگ برپاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز