خبرگزاری کار ایران

صد و پنجاه و پنجمین نشست از صبح‌های پنجشنبه بخارا؛

دیدار و گفت‌وگو با احمد هاشمی با حضور مصطفی ملکیان

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۱۸۳

یکصد و پنجاهمین جلسه از سلسله نشست‌های صبح پنجشنبه مجله بخارا اختصاص یافته است به دیدار و گفت‌وگو با «احمد هاشمی» که با حضور «مصطفی ملکیان» و «سعید عدالت‌نژاد» در ساعت نه صبح پنجشنبه، پنجم اردیبهشت در خانه گفتمان شهر (وارطان) برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، یکصد و پنجاهمین جلسه از سلسله نشست‌های صبح پنجشنبه مجله بخارا اختصاص یافته است به دیدار و گفت‌وگو با «احمد هاشمی» که با حضور «مصطفی ملکیان» و «سعید عدالت‌نژاد» در ساعت نه صبح پنجشنبه، پنجم اردیبهشت در خانه گفتمان شهر (وارطان) برگزار می‌شود. این نشست از جمله به مناسبت انتشار  کتاب " برداشت‌های رقیب از آزادی در ایران مدرن : روایتی از تاریخ فکری انقلاب مشروطه " است که به زبان انگلیسی ازسوی انتشارات راتلجز بقلم احمد هاشمی عرضه شده است.

احمد هاشمی پژوهشگر فلسفه سیاسی و تاریخ فکری است. او دارای دکترای تاریخ فکری از دانشگاه آکسفورد و پژوهشگر بنیاد دایره‌المعارف اسلامی است. حاصل ۱۸ سال همکاری او با بنیاد دایره‌المعارف نگارش مقالاتی در حوزه‌ی مفاهیم جدید، آموزش و انتقال علوم از آن جمله «نهضت ترجمه»، «ترجمه‌ فارسی در دوره معاصر»، «دولت»، «رسانه»، «روشنفکری در ایران» و «سکولاریسم» است. بخشی از نظریه نویسنده در کتاب «برداشت های رقیب از آزادی»:

از اوایل قرن سیزدهم هجری قمری/ نوزدهم به این سو، ایده‌ آزادی در مرکز جهان‌نگری سیاسی ایرانیان قرار گرفت و در بسیج حرکت‌های سیاسی‌اجتماعی نقش عمده‌ای یافت. تا پیش از آشنایی ایرانیان با تجدد اروپایی، ایده‌ عدالت‌محور اندیشه‌ سیاسی در ایران بود. در سراسر تاریخ فکری ایران پیشامدرن، غالباً عدالت ارزش مشترکی است که هیچ کس حاضر به اظهار مخالفت با آن نبوده است. ظالم‌ترین شاهان نیز خود را متصف به ملکه‌ عدل معرفی می‌کردند، چرا که به باور همگان فره ایزدی فقط در وجود حاکم عادل ظهور می‌یافت. عدالت در این سنت چونان مفهوم دربردارنده‌ همه‌ فضیلت‌ها تعریف می‌شد. حتی بخشی از محتوای آن ارزشی که به آزادگی معروف بود و می‌تواند صورتی از آزادی تلقی شود، در ذیل ایده‌ عدالت گنجانده می‌شد. در عوض لفظ آزادی اغلب به‌معنای هرج‌ومرج فهمیده می‌شد و سنتاً چونان ارزشی کم‌اهمیت‌تر و گاه در تزاحم با دیگر ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی انگاشته می‌شد.

چه شد که از دو قرن پیش به این سو آزادی در اندیشه‌ ایرانیان اهمیتی تازه یافت و اندک‌اندک هم‌چون عدالت مفهوم جامع بسیاری از ارزش‌های اجتماعی تلقی شد، آن‌چنان که به‌ویژه، در جنبش مشروطیت مفهوم آزادی، گاه با عدالت و مساوات هم‌معنا معرفی می‌شد و گاه با مشروطه و قانون؟ کدام رویدادها موقعیت تاریخی و افق معنایی جدیدی فراهم آورد که در آن پرسش از آزادی ضرورت طرح یافت؟ در چنین موقعیت تاریخی‌ای چه پرسش‌هایی درباره‌ی آزادی مطرح شد و چه پرسش‌هایی مجال طرح نیافت؟ ایده آزادی چگونه در حیات سیاسی-اجتماعی ایران جدید به کار بسته شد؟ چرا با گذشت دو قرن از شروع بازاندیشی در ایده‌ آزادی در ایران هنوز پرسش‌های مهمی درباره‌ی آن مایه جدل باقی‌مانده و جنبه‌های نپرسیده و نیندیشیده‌ای از این موضوع در انتظار پرسیده شدن و اندیشیده شدن  مانده است؟   

هدف کتاب برداشت‌های رقیب از آزادی در ایران مدرن، پاسخگویی به پرسش‌هایی از این دست است.

محل برگزاری: خانه گفتمان شهر (وارطان )، میدان فلسطین، خیابان طالقانی جنوبی پلاک ۵۱۴

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز