خبرگزاری کار ایران

فرهنگ رودخانه‌ها و تالاب‌های شمال ایران بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۹۳۵

طرح پژوهشی «فرهنگ رودخانه‌ها و تالاب‌های شمال ایران» از طرح‌های پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، علیرضا حسن زاده (رییس پژوهشکده مردم شناسی) با اعلام خبر بررسی فرهنگ رودخانه‌ها و تالاب‌های شمال ایران، گفت: یکی از عناصر کلیدی دانش میراثی در ایران فرهنگ رودخانه‌ها و تالاب‌ها و چگونگی همزیستی با طبیعت در این دو حوزه مهم از محیط زیست کشور است.

او با ابراز تأسف از اینکه فراموشی این دانش میراثی با بحران‌هایی چون آسیب در برابر سیل و فجایع طبیعی دیگر همراه شده تصریح کرد: پژوهشکده مردم شناسی با توجه به ابعاد کاربردی موضوع یاد شده، طرح پژوهشی «فرهنگ رودخانه‌ها و تالاب‌های شمال ایران» را تعریف کرده و این طرح توسط بابک صدیقی به انجام رسیده است.

رییس پژوهشکده مردم شناسی افزود: با توجه به اهمیت کاربردی فرهنگ رودخانه‌ها در ایران که می‌تواند منجر به اصلاح رفتار زیست محیطی و مدل‌های گردشگری شود، گزارش یاد شده پس از ویرایش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر می‌شود.

بابک صدیقی م(جری طرح پژوهشی فرهنگ رودخانه‌ها و تالاب‌های شمال ایران) نیز در مورد این طرح گفت: متاسفانه عناصر مهم فرهنگ رودخانه‌ها در شمال ایران چون قایق سازی سنتی در حال فراموشی است، در این طرح ضمن انجام مصاحبه با حاملان این فرهنگ ، سعی شده تا فرهنگ رودخانه‌ها و تالاب‌های شمال ایران در سه استان گیلان، مازندران و گلستان ثبت و ضبط شود.

او خاطرنشان کرد: در قالب این طرح ، به کمک عکس چشم اندازها و مناظر زیستی مرتبط با رودخانه‌ها و تالاب‌ها نیز ثبت و ضبط شده است.

ژیلا مشیری (مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردم شناسی و ناظر علمی طرح) نیز این کار را نوآورانه دانست و گفت: برخلاف جنوب ایران که در مورد فرهنگ زیست محیطی دریا و رودخانه در آن کار شده، در شمال ایران چنین تحقیقی کمتر مشاهده شده بود.

او افزود: این پروژه نیاز به تحقیق در این زمینه را بر طرف می‌سازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز