خبرگزاری کار ایران

سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد:

خسارات ابنیه تاریخی در حال به روزرسانی است

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۲۱۵

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه های تاریخی گفت: آمارها و گزارش‌های رسیده از استان های مختلف درباره آسیب‌های ناشی از بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر در سراسر کشور در حال به روزرسانی و جمع‌بندی است.

به گزارش ایلنا، سید هادی احمدی گفت: بارش‌ها خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود و آنچه اتفاق افتاد بی‌سابقه بود.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در کشور چند گروه آثار تاریخی آسیب‌پذیر در مقابل باران و سیلاب داریم که تقریباً طیف متنوعی از این گروه‌های آسیب‌پذیر در غرب کشور و پل‌های تاریخی هستند.

اوبا بیان اینکه پل‌های تاریخی در صف اول خسارت‌ها قرار دارند خاطرنشان کرد: البته خیلی از این آثار مقاومت کردند که یکی از معروف‌ترین آنها پل گاومیشان است.

احمدی با اشاره به آسیب‌پذیری بافت‌های تاریخی گفت: همان‌طور که می‌دانید مصالح به کار رفته در ابنیه بافت‌های تاریخی خشت و گل است. این مصالح از مقاومت کمی برخوردار هستند. بنابراین بخش‌های دارای بافت‌های تاریخی نیز بیشتر از بقیه آثار آسیب دیدند.

او ادامه داد: از جمله بافت‌های تاریخی روستاهای تاریخی ثبت شده بودند که گزارش‌های مختلفی از آنها دریافت و مناطقی که امکان‌پذیر بود را، سرکشی و بازدید کردیم.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی تصریح کرد: علاوه بر اینها خسارت‌های ناچیز تا خسارت‌های عمده نیز به کاروانسراهای تاریخی وارد شده است.

احمدی به نشست تپه فلک‌الافلاک اشاره کرد و گفت: با توجه به دستی بودن خاک بستر قلعه فلک‌الافلاک، میزان بالای بارندگی و بالا آمدن سطح آب، شاهد نشست خاک قسمتی از قلعه بودیم که خطری جدی محسوب می‌شود.

او ادامه داد: هر چند در حال ارزیابی و به‌روزرسانی گزارش‌ها و اطلاعاتمان هستیم، اما می‌توان گفت جاهایی از محدوده‌های تاریخی و سایت‌های باستانی استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و ایلام دچار آسیب شده و گزارش‌هایی را از خسارت‌های ناشی از بارندگی و سیلاب دریافت کردیم.

احمدی گفت: در بافت‌های تاریخی شوشتر و دزفول به قدری میزان بارندگی‌ها زیاد بود که به خانه‌ها آسیب وارد شد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به تلاش ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌های مختلف کشور به منظور حفظ آثار تاریخی اشاره کرد و یادآور شد: همکارانمان در استان‌های مختلف در حال رسیدگی به امور و پیشگیری از وارد آمدن آسیب‌های بیشتر به آثار تاریخی هستند. در این راستا آثار منقول از بخش‌های آسیب‌دیده خارج شده و برای ایمنی بازدیدکننده‌ها تمهیداتی اندیشیده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز