خبرگزاری کار ایران

سفر به چالدران؛ شهر پرخاطره ایران؛

در راه نقطه مرزی+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۲۴۶

چالدران شهر مرزی در جنوب غربی ایران و در استان آذربایجان‌غربی است؛ شهری با طبیعت زیبا و آثار تاریخی بی‌همتا.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از زیباترین شهرهای ایران، چالدران است که نباید سفر به آن را از دست بدهید؛ شهری خنک در ارتفاعات زاگرس که مردمش هیچ نیازی به کولر در تابستان‌ها ندارند. این شهر اتفاقات تاریخی زیادی را پشت‌سر گذاشته؛ یورش روس‌ها و عثمانی‌ها را دیده و بارها محل اصلی اتفاقات تاریخی بوده است. چالدران، طبیعت و تاریخ بی‌نظیری دارد که بر خی آثار تاریخی‌اش در جهان بی‌همتا هستند. فصل بهار که این شهر بروید، هنوز اینجا هوا سرد است و مانده تا آب‌وهوای معتدل بهاری به آن وارد شود. پس باید در سفر به این منطقه حتما لباس گرم همراه خود ببرید تا بتوانید بدون دغدغه و احساس سرما، در طبیعت آن پیاده‌روی کنید و به دیدن آثار تاریخی‌اش بروید.

چطور برسیم؟

برای رفتن به چالدران که در شمال‌غربی ایران نزدیک به مرز ایران و ترکیه قرار دارد، باید به تبریز یا ارومیه بروید. نزدیک‌ترین شهر بزرگ به چالدران، شهر خوی است.

تا تبریز:

برای رسیدن به تبریز، هم مسیر جاده‌ای، هم ریلی و هم هوایی وجود دارد.

خودروی شخصی: از تهران تا تبریز حدود ۸ ساعت در راه خواهید بود. این مسیر ۶۳۱ کیلومتر و تمام راه اتوبان است. اتوبان تهران - کرج به اتوبان کرج - قزوین می‌پیوندد و از آن‌جا اتوبان قزوین – زنجان و بعد هم اتوبان زنجان – تبریز.

اتوبوس: از تمام شهرهای مهم ایران به سمت تبریز اتوبوس‌ حرکت می‌کند بلیت اتوبوس از تهران به تبریز ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان و ۶۶ هزار تومان است.

قطار: می‌توانید تا تبریز را در مسیر ریلی بروید. بلیت قطار تهران به تبریز  از ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان متناوب است.

هواپیما: فرودگاه تبریز از تمام فرودگاه‌های ایران مسیر هوایی دارد. بلیت هواپیما از تهران به تبریز، از ۲۱۹ هزار تومان تا ۳۹۰ هزار تومان متناوب است.

تا ارومیه:

خودروی شخصی: مسیر سفر زمینی از تهران به ارومیه را از اتوبان تهران - کرج آغاز می‌کنید و به قزوین می‌رسید. سپس از شهرهای ابهر، زنجان و تبریز می‌گذرید و وارد ارومیه می‌شوید. این مسیر ۷۶۴ کیلومتر است و حدود ۸ ساعت و ۲۰ دقیقه در راه خواهید بود.

اتوبوس: از تهران تا ارومیه را می‌توانید با اتوبوس بروید که بلیت آن ۸۵ هزار تومان است.

قطار: در مسیر ریلی هم می‌توانید با قطار خود را از تهران به ارومیه برسانید که بلیت آن ۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان است.

هواپیما: قیمت بلیت هواپیما از تهران تا ارومیه بین ۲۶۲ هزار تا ۵۴۸ هزار تومان است.

تا چالدران:

از تبریز: وارد جاده مرند-تبریز شده و پس از رسیدن به مرند، جاده بازرگان را ادامه دهید تا پس از قره ضیاءالدین، به چالدران برسید.

از ارومیه: وارد جاده ارومیه-خوی می‌شوید و بعد از رسیدن به خوی، مسیر چالدران-خوی را ادامه می‌دهید.

کجا بگردیم؟

چالدران آثار تاریخی زیبایی برای دیدن دارد. همچنین دیدنی‌های طبیعی شگفت‌انگیزی که به دلیل اقلیم آن منطقه، دیدن‌شان خاطره خوبی برایتان می‌شود.

قره کلیسا: این کلیسای ثبت جهانی شده، مشهورترین دیدنی تاریخی اطراف چالدران است که در ۱۵ کیلومتری شمال‌شرق آن قرار گرفته. قره‌کلیسا یکی از گنجینه‌های ارزشمند جهانی ثبت یونسکو و از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار چالدران است. معماری بی‌نظیر آن و قدمت تاریخی‌اش باعث شده تا در تمام جهان مشهور شود. به گفته برخی مورخان و محققان، اشخاصی که به نام‌های «تاتائوس» و «بارتلمیوس» در سال ۴۳ میلادی برای تبلیغ دین مسیحیت راهی ارمنستان شده بودند، پس از پیوستن دختر پادشاه ارمنستان و ۵۰۰ نفر از مردم ارمنستان به این دین، توسط سربازان پادشاه قتل عام شده و اجسادشان در قره کلیسا دفن شده است. ارامنه اعتقاد دارند که قره کلیسا نخستین کلیسایی در جهان است که پس از این حادثه ناگوار ساخته شده است.

مقبره شیخ صدرالدین: چالدران یادآور یک جنگ تاریخی است؛ یک شکست اسف‌بار. جایی که شاه اسماعیل صفوی از عثمانیان به رهبری «سلطان سلیم اول عثمانی» شکست خورد و برای همیشه در گوشه انزوا در قصر خود ماند. با این شکست، غرب ایران که شامل آذربایجان، کردستان و عراق بود، از ایران جدا شدند. وزیر شاه اسماعیل، «شیخ صدرالدین» نام داشت که در جنگ چالدران کشته شد. آرامگاه این وزیر در حال حاضر یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود. این آرامگاه که معماری زیبایی هم دارد، در چهار کیلومتری شهرستان چالدران بین روستاهای گل اشاقی و سعدل واقع شده است.

کلیسای زور زور: این کلیسای تاریخی هم به عنوان میراث جهانی به ثبت در یونسکو رسیده و آن را با نام‌های «سورسور» و «مریم مقدس» هم می‌شناسند. کلیسای زور زور در کنار سد بارون در شمال‌غرب قره‌کلیسا قرار گرفته و از اهمیت فرهنگی و تاریخی زیادی برخوردار است. برای دیدن آن باید به ۱۲ کیلومتری جنوب شهرستان ماکو بروید جایی که سد دریاچه بارون روی رودخانه زنگمار زده شده است.

آرامگاه ساندوخت: مقبره ساندوخت در جوار روستاى کلیساکندى و جنوب‌غربى بناى تاریخى قره کلیسا در بخش «به‌به جیک» قرار دارد. بنایی مکعبی شکل که روی بلندترین نقطه ارتفاعات شمالی درتادنوس قرار گرفته است. روایتی وجود دارد که می‌گوید این مقبره متعلق به دختر پادشاه ارمنستان است که به خاطر اعتقادات مذهبی خود به شهادت رسیده است.

آبشار عرب دیزج: این آبشار در بخش دشتک یا آواجیق چالدران در ۳۷ کیلومتری شمال‌غرب سیه‌چشمه در حاشیه روستای عرب دیزج قرار گرفته است. آبشاری زیبا با چشم‌اندازهای بسیار زیبا و غارهای طبیعی در اطراف کوه‌های مشرف به آن که در نوع خود کم‌نظیر هستند.

دریاچه سد بارون: یکی از بزرگ‌ترین سدهای آذربایجان‌غربی است که در ۱۲ کیلومتری جنوب شهرستان ماکو روی رودخانه زنگمار در نزدیکی روستای بارون قرار دارد. دریاچه پشت این سد از مناظر زیبایی برخوردار و مناسب ماهیگیری است. کلیسای معروف زور زور در حوالی همین سد قرار دارد.

تالاب ناور: این تالاب از جمله ۳۰ تالاب ثبت شده در آذربایجان‌غربی است که هرساله میزبان پرندگانی نظیر درنای خاکستری، غازها، اردک‌ها، حواصیل، فلامینگو و پلیکان است.

اقامت:

در چالدران مشکلی برای اقامت ندارید. هم هتل هست و هم مجتمع اقامتی. امکان چادر زدن و کمپ کردن هم دارید. در این شهر می‌توانید اتاق هم اجاره کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز