خبرگزاری کار ایران

گشت‌وگذار در مجموعه قصرهای تهران قدیم؛

کاخ‌گردی در پایتخت+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۹۳۲

تهران از نظر تاریخی دیدنی‌های زیادی دارد؛ مهم‌ترین آن‌ها مجموعه کاخ‌هایی است که می‌توانید به تماشای آن‌ها بروید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تهران، فقط شهر سیاست و اقتصاد نیست، مأمن تاریخ معاصر ایران است؛ شهر گردش و تفریح. صدای پای تاریخ را می‌شود همین‌جا شنید، زیرگوش پایتخت. اگرچه پایتخت تقریبا ۲۰۰ سال همان در مقایسه با بسیاری شهرهای دیگر ایران، چندان قدیمی نیست، اما کافی است به یادگارهای تماشایی این شهر سری زد تا از این تاریخ سراغی گرفت. مخصوصا به کاخ‌هایش که در آن‌ها تاحد ممکن نشانه‌های تاریخ دست‌نخورده باقی مانده‌اند. کاخ‌هایی که در آن‌ها شاهان جوان پیر شدند، بعضی‌شان احکام عادلانه و ظالمانه صادر کردند، فرزندان و نوادگان‌شان را بزرگ کردند و جشن‌های پرزرق و برق راه انداختند. تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای بازدید از این تاریخ پرحرف و حدیث پایتخت است. در روزهای خلوت تعطیلات می‌توان راهی کاخ‌های پایتخت شد و در آن‌ها چرخی زد؛ البته فقط آن‌ها که قابل بازدید برای عموم هستند. کاخ گلستان، کاخ سعدآباد و کاخ نیاوران در دو سوی جنوب و شمال شهر با یک عالم اشیا و ابزار تماشایی منتظر کاشفان پایتخت‌نشین‌اند تا در آرامش شهر، رازهای‌شان را کشف کنند. برای دیدن کاخ گلستان باید یک روز وقت بگذارید و برای بازدید از کاخ‌های سعدآباد و نیاوران هم یک روز دیگر بروید.

چطور بگردیم؟

کاخ‌های تهران در دوره تاریخی قاجار و پهلوی ساخته شد‌ه‌اند که هرکدام با توجه به زمان خود، معماری مخصوص به خود دارند.

کاخ موزه گلستان:

مجموعه گلستان قدیمی‌ترین کاخ تهران است که قدمتش به دوره صفویه می‌رسد، اما اوج شکوفایی‌اش به دوره هفت شاه قاجارش برمی‌گردد. جالب است بدانید که این مجموعه تنها اثر ثبت شده پایتخت در فهرست جهانی یونسکو است. بنابراین تماشای مجموعه و تالارها و نگارخانه‌های دیدنی‌اش را از دست ندهید. ایوان تخت مرمر، خلوت کریم‌خانی، تالار آیینه، شمس‌العماره، عمارت بادگیر، کاخ ابیض، نگارخانه و حوضخانه و تالار عاج بخش‌های این مجموعه‌اند که هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کنند. یک روی را برای بازدید از این مجموعه بگذارید و برای ناهار هم به غذاخوری‌های معروف بازار تهران بروید که نزدیک این کاخ هستند. گرچه در نوروز بازار تعطیل است، اما برخی غذاخوری‌های اطراف فعالند. برای گرفتن اطلاعات بیشتر به نشانی: golestanpalace.ir سری بزنید یا با شماره تلفن: ۳۳۱۱۳۳۳۳۵ (۰۲۱) تماس بگیرید.

چطور به گلستان برسیم: برای دیدار از کاخ کافی است خود را به میدان امام خمینی(ره) توپخانه سابق برسانید و از جنوب میدان وارد خیابان باب همایون شوید و تا در اصلی پیاده‌روی کنید. اما گزینه راحت‌تر متروی تهران است و پیاده شدن در ایستگاه ۱۵ خرداد.

کاخ موزه سعدآباد:

سکونتگاه تابستانی پادشاهان قجری و اقگامتگاه پهلوی منتظر شماست. مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را در دل خود جای داده است و هم اکنون بخشی از آن هم در اختیار نهاد ریاست‌جمهوری است. از کاخ‌های مجموعه سعدآباد: کاخ موزه ملت، کاخ موزه سبز و موزه‌های: هنر ملل، هنرهای زیبا، هنر و مردم، خط و کتابت میرعماد، نظامی، حسین بهزاد، فرشچیان، سرا و چهره‌های ماندگار، سلاح‌های دربار، اتومبیل‌های سلطنتی، آشپزخانه سلطنتی، ظروف سلطنتی، آب و اسناد و مدارک تاریخی قابل بازدید هستند. موزه برادران امیدوار هم جالب است؛ موزه‌ای که بخشی از اشیا و یادگاری‌های سفر این دو برادر جهانگرد ایرانی را نمایش می‌دهد. نیاز به گفتن هم نیست که گردش در باغ‌موزه مجموعه را نباید از دست داد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی sadmu.com سری بزنید یا با شماره تلفن ۲۲۷۵۲۰۳۱ تماس بگیرید.

چطور به سعدآباد برسیم: از خیابان ولیعصر نرسیده به میدان تجریش وارد خیابان شهید فلاحی یا زعفرانیه شوید. درست در انتهای خیابان شهید کمال طاهری در ورودی کاخ را می‌بینید. می‌توانید در ایستگاه متروی تجریش پیاده شوید و تا زعفرانیه پیاده‌روی کنید.

کاخ موزه نیاوران:

کاخ نیاوران هم وقتی شاهان قاجار اولین قصرها را در آنجا ساختند، قرار بود، اقامتگاهی ییلاقی باشد، اما کم‌کم کاخ‌هایش زیاد شد و بعد اقامتگاه خانواده پهلوی دوم شد. کاخ‌هایی که در نیاوران می‌توانید به تماشای‌شان بروید صاحبقرانیه، موزه حوضخانه، اختصاصی و کوشک احمدشاهی و همین‌طور موزه‌های جهان‌نما، کتابخانه سلطنتی، خودروهای اختصاصی، پارچه و لباس‌های سلطنتی و همین باغ‌موزه کتیبه‌هاست. نشانی اینترنتی niavaranmu.ir و شماره تلفن ۲۲۲۸۲۰۱۲ می‌توانند به شما برای گرفتن اطلاعات بیشتر از مجموعه کمک کنند.

چطور به نیاوران برسیم: این مجموعه فرهنگی در میدان شهید باهنر یا همان میدان نیاوران قرار دارد. اگر خودروی شخصی ندارید، باید در میدان قدس تاکسی بگیرید.

حجم ویدیو: ۱۷.۵۶M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۴۰ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز