خبرگزاری کار ایران

سیاسیون دو جناح چه آثاری را برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می‌کنند؟

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۹۳۲

جمعی از سیاسیون و چهره‌های عموما فرهنگی در دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا، با طرح عناوین کتب مختلف، مخاطبان را به مطالعه در ایام تعطیلات نوروز دعوت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهره‌های سیاسی هنگام اظهارنظر در رابطه با مسائل مختلف، در دو دسته قابل ارزیابی هستند: گروهی که همواره با احتیاط نسبت به مسائل اظهارنظر می‌کنند و گروهی دیگر که به‌طور مدام و جسورانه سخن می‌گویند. با این حال برخی از این سیاستمداران وطنی، هنگامی که دعوت به اظهارنظر در رابطه با پیشنهاد کتاب می‌شوند، مکث‌های طولانی و قابل توجهی دارند و زمانی‌که کتبی پیشنهاد می‌دهند، تاملات خاص خود را نیز در این رابطه بروز می‌دهند. رسول منتجب‌نیا، عبدالله ناصری، سید حسین مرعشی، حمیدرضا جلایی‌پور و صادق زیباکلام از جمله اصلاح‌طلبانی بودند که این پرسش ایلنا را پاسخ دادند و عمادالدین افروغ، امیر محبیان، سید محمد حسینی و امیررضا واعظ آشتیانی نیز، از جمله اصولگرایانی بودند که برای تعطیلات نوروزی به خوانندگان کتابهای مختلفی را پیشنهاد دادند.

آثاری برای نفی جزم‌اندیشی

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا (قائم مقام سابق حزب اعتماد ملی) هنگامی که با این پرسش مواجه شد، دقایقی مکث کرد و سپس دو اثر از خودش و یک اثر دیگر از شهید مطهری را برای مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد کرد: «جمال شریعت» اثری به قلم خود بنده است و در رابطه با سهولت و زیبایی‌های دین است و همچنین با تاکید بر رافت در اسلام و نفی خشونت و غلو در دین نوشته شده است. یکی دیگر از آثار پیشنهادی به قلم خود بنده که به نظرم مطالعه‌اش برای نسل جوان نیز بسیار مفید است، «جزم‌اندیشی و خشونت مذهبی» است که در رد دیدگاه‌های وهابیت، داعش و سایر گونه‌های سلفی‌گری است. هر دو اثر مذکور را انتشارات دادگستر منتشر کرده است. همچنین اثر دیگری که برای ایام عید مطالعه‌اش بسیار مفید و حائز اهمیت است، کتاب جاودانه «جاذبه و دافعه علی(ع)» است و امیدوارم که جوانان در سال جدید، به لزوم اهمیت مطالعه، بیش از سال‌های پیش پی ببرند و بتوانند با خواندن کتاب، در تعالی و رشد شخصی و اجتماعی‌شان بکوشند.

سیاسیون دو جناح چه آثاری را برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می‌کنند؟

در جدال با جهل مقدس و بنیادگرایی دینی

عبدالله ناصری (استاد دانشگاه و عضو هیئت رئیسه بنیاد باران) نیز در پاسخ به این پرسش، ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو کتاب‌های موردنظرش را معرفی کرد. کتاب «جهل مقدس» اثر اولیویه روآ، نخستین اثر پیشنهادی عبدالله ناصری بود. این کتاب، با ترجمه عبدالله ناصری و سمیه طباطبایی‌نژاد توسط انتشارات مروارید منتشر شده است. اثر دوم پیشنهادی این چهره، «خاقان صاحبقران و علمای زمان» بود که به تازگی به قلم احمد کاظمی موسوی و توسط نشر آگاه روانه بازار کتاب شده و به نقش فتحعلی‌شاه قاجار در شکل‌گیری روندها و نهادهای مذهبی نو در کشور می‌پردازد. اثر سوم پیشنهادی عبدالله ناصری، کتابی بود که مجددا خود او ترجمه‌اش را برعهده داشته است: «اسلام میان حقیقت و تجلی تاریخی» که به قلم نواندیش تونسی، عبدالمجید شرفی نگاشته شده و با ترجمه این عضو بنیاد باران، توسط انتشارات کویر روانه بازار شده است.

سیاسیون دو جناح چه آثاری را برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می‌کنند؟

آثاری که قدیانی رونویسی می‌کند را بخوانید!

 سیدحسین مرعشی (سخنگوی حزب کارگزاران) با اشاره به محکومیت ابوالفضل قدیانی در دادگاه، مبنی بر رونویسی از سه کتاب؛ کتاب‌های «حکایت زمستان» اثر سعید عاکف، «داستان سیستان» از رضا امیرخانی و همچنین کتاب «دشمن‌شناسی» از انتشارات انقلاب اسلامی که در حکم ابوالفضل قدیانی آمده است، همین آثار را برای مطالعه در تعطیلات نوروزی پیشنهاد داد. به نظر می‌رسد این پیشنهاد بیش از آنکه فرهنگی باشد، ماهیتی سیاسی دارد و به نوعی تلاش برای ایجاد هم‌ذات‌پنداری میان خواندگان این آثار و ابوالفضل قدیانی است.

سیاسیون دو جناح چه آثاری را برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می‌کنند؟

همه بیایید فلسفه بورزیم! اثر جدید شهید مطهری فراموش نشود

عمادالدین افروغ (استاد اصولگرای جامعه‌شناسی دانشگاه تهران) که سابقه ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس را نیز در کارنامه دارد، با سبدی از کتاب‌های متنوع، مخاطبان را به مطالعه در ایام عید نوروز تشویق کرد. نخستین اثر پیشنهادی این جامعه‌شناس، «بیایید فلسفه بورزیم» اثر ریچارد کریل با ترجمه محمد کیوانفر است که انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی آن را منتشر کرده است. اثر دوم پیشنهادی استاد دانشگاه تهران، «نقد مبانی سلفیه جهادی» است که به قلم جمعی از نویسندگان مختلف بود و انتشارات موسسه مطالعات بنیان دینی آن را منتشر کرده است. همچنین اثر جدیدی که از شهید مطهری تحت عنوان «انحطاط و ترقی تمدن‌ها» که از نظر قرآن و منطق دیالکتیک به ارزیابی تمدن‌ها پرداخته و بنیاد حکمت اسلامی صدرا نیز آن را منتشر کرده است، آخرین اثر پیشنهادی عماد افروغ بود.

سیاسیون دو جناح چه آثاری را برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می‌کنند؟

از پیدایش ناسیونالیسم ایرانی تا احیای علوم سیاسی

حمیدرضا جلایی‌پور (استاد اصلاح‌طلب جامعه‌شناسی دانشگاه تهران) نیز، بیشتر بر مطالعه متون نزدیک به حوزه مطالعاتی خودش تاکید داشت و خواندن کتاب «پیدایش ناسیونالیسم ایرانی» به قلم رضا ضیاء ابراهیمی و ترجمه حسن افشارع که توسط نشر مرکز منتشر شده است را به عنوان نخستین کتاب پیشنهاد داد. دومین اثر پیشنهادی این جامعه‌شناس، کتاب «احیای علوم سیاسی» به قلم حسین بشیریه است که توسط نشر نی منتشر شده است. اثر سومی که عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت به مخاطبان پیشنهاد داد، عبارت بود از «داستان توسعه در ایران» که توسط گروه مهندسی خرد به رشته تحریر درآمده و انتشارات لوح فکر آن را به زیور طبع آراسته است. دفتر نخستینی که از این اثر منتشر شده است، تلاش‌های ایرانیان برای توسعه، از دوران صدارت امیرکبیر تا 1357 را در قاب قلم به تصویر کشده است.

سیاسیون دو جناح چه آثاری را برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می‌کنند؟

«غرب چگونه غرب شد» را برای عید بخوانید

صادق زیباکلام (استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران) نیز برای سال آینده سه کتاب به مخاطبان پیشنهاد داد. آثار پیشنهادی زیباکلام در سه طیف متفاوت قابل دسته‌بندی هستند: نخستین اثر مدنظر زیباکلام، اتاق 368 است که متشکل از چند گفت‌وگو با افرادی در طیف‌های مختلف است و به بررسی وضعیت سینمای حکومتی (ایدئولوژیک) و سینمای غیرحکومتی (غیرایدئولوژیک) می‌پردازد. عنوان این اثر برگرفته از اتاق صادق زیباکلام در دانشگاه تهران است و توسط سحر مهندسی نوشته شده و حدود هفتاد صفحه است که توسط نشر تمدن علمی در دی ماه راهی بازار شده است. اثر دوم پیشنهادی از زیباکلام، کتاب «غرب چگونه غرب شد» است که به قلم خودش به رشته تحریر درآمده است. وی با تاکید بر اینکه پمپاژ اطلاعات مسموم ایدئولوژیکی در رابطه با غرب در طول چند دهه گذشته، باعث شده تا همواره تصویر مخدوشی از غرب در ذهن ایرانیان شکل بگیرد به همین جهت، این کتاب که تلاشی برای تغییر تصویر عمومی ذهنی ایرانیان از غرب است را، به مخاطبان پیشنهاد می‌کند. گفتنی‌ست که این اثر توسط نشر روزنه منتشر شده است. سومین کتاب که از جانب این استاد دانشگاه معرفی شد، خاطرات لوی هندرسون سفیر آمریکا در تهران در دوران کودتای 28 مرداد در تهران حضور فعالی داشت، بود.

سیاسیون دو جناح چه آثاری را برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می‌کنند؟

بیشعوری و هنر همیشه به حق بودن

امیر محبیان (استاد فلسفه دانشگاه و تئوریسین اصولگرایان) سه اثر متفاوت برای مطالعه در ایام تعطیلات سال جدید پیشنهاد داد: نخستین اثر مجموعه دو جلدی تاریخ جهان نو به قلم روزول پالمر است که انتشارات امیرکبیر آن را به چاپ رسانده است؛ دومین اثری که مورد تاکید این تئوریسین اصولگرا قرار گرفت، اثر مشهور و البته ممنوعه «بیشعوری» بود که خاویر کرمنت آن را به رشته تحریر درآورده و محمود فرجامی نیز آن را ترجمه کرده است. سومین اثر پیشنهادی این دانش‌آموخته رشته فلسفه، «هنر همیشه بر حق بودن» اثر فیلسوف مشهور آلمانی ـ شوپنهاور ـ بود که توسط عرفان ثابتی ترجمه و گروه انتشاراتی ققنوس آن را به چاپ رسانده است.سیاسیون دو جناح چه آثاری را برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می‌کنند؟

از دیدار با امام تا خاطرات رهبر انقلاب

سیدمحمد حسینی (استاد دانشگاه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم) با تاکید بر اینکه مطالعه در ایام نوروز، غنمیت شمردن یک فرصت طلایی‌ست، کتاب «خون دلی که لعل شد» که دربردارنده خاطرات دوران مبارزه رهبر انقلاب است و توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده را، به عنوان نخستین اثر پیشنهادی خود معرفی کرد. دومین اثری که توجه این چهره فرهنگی اصولگرا را برای مطالعه در ایام نوروز به خود جلب کرده نیز عبارت است « نظم نوین جهانی» به قلم هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که توسط محمدتقی حسینی ترجمه و انتشارات علمی فرهنگی نیز آن را چاپ کرده است. آخرین اثر پیشنهادی وزیر اسبق ارشاد، «سه دیدار» از نادر ابراهیمی در رابطه با سه ملاقات با امام خمینی(ره) بود ـ که البته هنوز خبری از سرنوشت جلد سوم این اثر در دست نیست ـ که آن را انتشارات سوره مهر راهی بازار کتاب کرده است. کتاب دیگری که سیدمحمد حسینی پیشنهاد داد، براساس سفرنامه ناصرخسرو نوشته شده و نویسنده همان مسیری که ناصرخسرو در هزار سال پیش را مورد سفر قرار داده بود، مجددا طی کرده و مقایسه‌های جالبی نیز از تحولات این مسیر عرضه کرده است. این اثر تحت عنوان «سفر برگذشتنی» در دو جلد به قلم محمدرضا صابری توکلی به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات علمی فرهنگی به زیور طبع آراسته شده است.

سیاسیون دو جناح چه آثاری را برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می‌کنند؟

قرآن راهگشای زندگی‌ست/ مدیریت ریسک هم بخوانید

امیررضا واعظ آشتیانی که علاوه بر مدیریت باشگاه استقلال و عضویت در شورای شهر تهران، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی‌ست، بیش از هر کتاب دیگری «قرآن» مجید را راهگشای زندگی می‌داند و معتقد است که این کتاب را باید به دقت خواند تا مشکلات را درهم شکست. کتب دیگری که توسط وی پیشنهاد داده شد، عبارتند از «مدیریت ریسک» اثر اندرو هلمز که سیمرا صادق ابدلی آن را ترجمه کرده و توسط انتشارات دنیای اقتصاد آن را به چاپ سپرده است. دومین کتاب پیشنهادی واعظ آشتیانی اثر «خدمات متقابل اسلام و ایران» است که توسط شهید مرتضی مطهری به رشته تحریر درآمده و بنیاد حکمت اسلامی صدرا آن را به چاپ رسانده است.

سیاسیون دو جناح چه آثاری را برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می‌کنند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز