خبرگزاری کار ایران

انتقاد ابوالحسن داودی به وزارت ارشاد و عرضه فیلم هزارپا در دو قسمت

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۸۷۸

ابوالحسن داودی کارگردان فیلم هزارپا می‌گوید شکل عرضه فیلم هزارپا در دو قسمت و در دو هفته جداگانه مورد رضایت او و تهیه‌کننده فیلم نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فیلم سینمایی هزارپا به کارگردانی ابوالحسن داودی در هفته جاری در شبکه نمایش خانگی عرضه شد اما شکل عرضه آن در دو قسمت واکنش‌هایی در بین مخاطبان ایجاد کرده است.

ابوالحسن داودی با اشاره به روند ساخت و نمایش این فیلم گفت: متاسفانه رفتارهایی که با این فیلم در زمان عرضه نسخه ویدئویی و نیز شکل عرضه آن شد، به هیچ عنوان درست نیست و حتی از جانب برخی مخاطبین سوءبرداشت‌های سوداگرانه‌ای صورت گرفت، چنانچه قبل از آن نیز در واگذاری امتیاز فیلم به رسانه‌های پخش اینترنتی نیز اتفاقاتی افتاد که بدون اطلاع و موافقت من یا تهیه‌کننده بود.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیری درباره نحوه پخش فیلم‌های سینمایی بعد از اکران سینمایی معمولاً توسط شرکت پخش‌کننده براساس مندرجات قرارداد و با توافق سازندگان و صاحبان اثر صورت می‌گیرد که در این مورد تعدادی از این تصمیمات به اطلاع و موافقت سازندگان نرسیده، از جمله شیوه پخش هفتگیِ نصفه و نیمه یا بدون اجازه دست بردن در فیلم و تقسیم کردن آن که برای من به شکل غیرقابل باوری ناراحت‌کننده و حیرت‌آور بود.

داودی با اشاره به اینکه پارسایی، مدیرکل شبکه نمایش خانگی، خود کارگردان تئاتر است و مدیوم سینما و تئاتر را می‌شناسد، گفت: متاسفانه هرچه من، تهیه‌کننده و مسئول شرکت پخش با ایشان و مسئولان این بخش گفتگو و بحث کردیم، نتوانستیم این مساله را به این دوستان مدیر بقبولانیم که یک فیلم در زمان عرضه در نمایش خانگی می‌تواند نسخه طولانی‌تری از زمان اکران باشد و در همه جای دنیا چنین رسمی وجود دارد که یک فیلم در هنگام نمایش در شبکه نمایش خانگی (تحت عنوان نسخه کارگردان یا نسخه کوتاه نشده) می‌تواند زمان طولانی‌تری را به خود اختصاص بدهد و کسی نه اخلاقاً و نه عرفاً و نه حتی قانوناً حق ندارد آن را به شکل دیگری تفسیر کند یا ساختار دیگری به فیلمساز و صاحب اثر تحمیل کند و به جبر آیین‌نامه قدیمی یک اثر سینمایی را تبدیل بکند به یک مینی‌سریال یا سریال!

کارگردان هزارپا ادامه داد: متاسفانه من نتوانستم با دوستان وزارت ارشاد به این توافق برسیم که فیلم سینمایی هزارپا نه سریال است نه مینی‌سریال بلکه نسخه اصلی فیلمی است که از ابتدا قرار بود در دو نسخه باشد یعنی فیلم هزارپا از ابتدای فیلمبرداری قرار بود دو فیلم جداگانه هزارپای یک و هزارپای دو باشد و در یک اکران پشت سر هم در سینما نمایش داده شود.

وی ادامه داد: اما در ادامه کار به دلیل شرایطی که به وجود آمد و مشکلات و حواشی که برای اکران بقیه فیلم‌ها ایجاد می‌شد، من منصرف شدم، ضمن اینکه احساس خطر کردم که برای قسمت دوم فیلم ممکن است حواشی‌ ناگواری ایجاد شود که به اکران فیلم لطمه بزند یا اصلا قسمت دوم اکران نشود به همین دلیل دو نسخه فیلم براساس تصمیم شخصی خود من به یک نسخه کوتاه شده تبدیل و حدود 85 دقیقه از صحنه‌های فیلم برای اکران حذف شد. این درحالی بود که بعضی از صحنه‌های حذف شده حتی بهتر از صحنه‌های فیلم به نمایش درآمده بودند!

داودی افزود: بنابراین از همان زمان تصمیم گرفتم در نسخه ویدئو و شبکه نمایش خانگی نسخه کاملی از فیلم ارائه کنیم که صحنه‌های حذف شده در زمان اکران را نیز دربربگیرد و به شکل طبیعی از آنجا که از نظر حجمی در یک لوح فشرده (دی وی دی) امکان عرضه با کیفیت بالا را نداشت، می‌بایست نسخه کامل شده در دو لوح فشرده اما در یک بسته و یکجا و یک زمان عرضه می‌شد.

کارگردان فیلم هزارپا با تاکید بر اینکه ارائه یک فیلم در دو لوح فشرده امر متداولی است، گفت: مشکل این بود که وزارت ارشاد فشار زیادی وارد کرد تا این فیلم را در چند قسمت ارائه کند حتی تأکید داشتند که فیلم به شکل یک مینی سریال پنج قسمتی عرضه شود و پخش‌کننده بخش خانگی از ترس اینکه قسمت دوم مجوز عرضه نگیرد، بدون اطلاع و مجوز من یا تهیه‌کننده قسمت اول را هم به دو نیمه تقسیم کردند! این گونه رفتار با یک فیلم سینمایی بسیار ناشیانه و غیرقانونی است اینکه وزارت ارشاد به زور در یک اثر سینمایی دست ببرد و بخواهد آن را تبدیل به یک سریال چند قسمتی بکند آن هم به این بهانه که قوانینش قدیمی است و زمان بالای 205 دقیقه را برای نمایش خانگی یک فیلم سینمایی به رسمیت نمی‌شناسد و اجباراً این باید سریال شود، کاملا امر غلطی است.

داودی با اشاره به اینکه تعدادی از فیلم‌های خوب امسال جشنواره فیلم فجر بیش از حتی  150 دقیقه به نمایش درآمده‌اند، گفت: وزارت ارشاد باید آیین‌نامه‌های خود را به‌روز کند و قطعا این فیلم‌ها در زمان عرضه در شبکه نمایش خانگی با آیین‌نامه موجود با مشکل جدی مواجه می‌شود.

داودی با اشاره به اینکه خودش و تهیه‌کننده فیلم هیچ رضایتی از این گونه عرضه فیلم هزارپا ندارند، افزود: نسخه اولیه فیلم هزارپا سه ساعت و 30 دقیقه بود اما در اکران کوتاه شد متاسفانه با این شکل عرضه بسیاری از مخاطبان تصور می‌کنند که نسخه عرضه شده در شبکه نمایش خانگی همان نسخه اکران شده است درحالیکه نسخه عرضه شده در نمایش خانگی یک ساعت و نیم بیش از نسخه اکران شده است و بسیاری از تصاویر که در زمان اکران در فیلم نبود در نسخه ویدئویی گنجانده شده است.

وی ادامه داد: باید پخش‌کننده ویدئویی فیلم در مقابل فشارهای وزارت ارشاد می‌ایستاد و از حقوق سازندگان فیلم دفاع می‌کرد و من به نوبه خودم در قسمت دوم این فیلم که هفته آینده ارائه می‌شود، توضیحاتی ارائه کردم و به جای همه مرتکبین این شیوه ناحق از بینندگان عذرخواهی و اعلام کردم که سازندگان هیچ رفتار سوداگرانه‌ای را در پیش نگرفته‌‌اند و نه من و نه تهیه‌کننده اثر به هیچ عنوان از این گونه عرضه فیلم راضی نبودیم. کاش همه مسئولین و کسانی که مسبب این گونه رفتارها و عملکرد غیرحرفه‌ای هستند نیز به مخاطبین احترام بگذارند و خودشان عذرخواهی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز