خبرگزاری کار ایران

در شب تجلیل از هادی خانیکی مطرح شد:

خانیکی یک مومن واقعی‌ست/ اعتدال را به ابتذال کشانده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۷۲۴

مراسم تجلیل از هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تحت عنوان «مسافر گفت‌وگو» در سالن همایش‌های کتابخانه ملی با حضور چهره‌های مختلف فرهنگی و دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شب هادی خانیکی تحت عنوان "مسافر گفتگو" در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد. در این نشست که با حضور افرادی نظیر محمدرضا شفیعی کدکنی، لطف‌الله میثمی، مصطفی ملکیان، مصطفی معین، اشرف بروجردی، احسان شریعتی، سیدمحمد بهشتی، جواد غلامرضا کاشی، احمد مسجدجامعی، غلامرضا ظریفیان، مهدی فرقانی، مقصود فراستخواه و جمعی دیگر از چهره‌های فرهنگی و دانشگاهی برگزار شد، سخنرانان به تجلیل از مقام علمی و فرهنگی خانیکی پرداختند.

در ابتدای نشست علی دهباشی ضمن تشکر از حضور جوانان در این نشست اظهار داشت: خانیکی همواره با پیوست فرهنگ زیسته است و نام خانیکی تداعی‌گر مدارا و فرهنگ گفتگو بوده است.

اشرف بروجردی نیز با قرائت شعری به ذکر فضائل اخلاقی خانیکی پرداخت و گفت: می‌خواستم در ابتدا با ابعاد مختلف شخصیتی دکتر خانیکی بپردازم اما پس از دیدن لیست سخنرانان ترجیح دادم که یک دلنوشته در رابطه با زخمات و شخصیت استاد بخوانم.

وی سپس با قرائت یک متن دلنوشته و همچنین قرائت حدیث صفات مومن از امیرالمومنین در رابطه با ایمان دکتر خانیکی پرداخت.

اعتدال به ابتذال کشیده شده است

مصطفی ملکیان سخنران دیگر این نشست؛ با بیان اینکه من درباره مقام علمی و آ‌کادمیک دکتر خانیکی سخنی نخواهم گفت زیرا در حوزه کاری ایشان هیچ گونه صلاحیتی ندارم اما برای ادای حق صحبت سال‌ها چند کلامی را در رابطه با ایشان بیان خواهم کردم، اعلام کرد: دکتر خانیکی مسافر گفت‌وگو است این در حالی است که شش دسته فیلسوف و متفکر گفت‌وگو داریم.

وی افزود: در ابتدا باید بپرسیم که ماهیت گفت‌وگو به عنوان یک فعل گفتاری چیست؟ و آیا این گفت‌وگو فوایدی دارد؟ تفاوتش با جر و بحث چیست؟ آیا حوزه‌هایی وجود دارند که باید گفت‌وگو را در آنها تقدم بخشید؟ اخلاق گفت‌وگو چیست؟ تفاوت اخلاق گفت‌وگو با ادب گفت‌وگو چیست؟ چه شخصیت‌هایی مایل به گفت‌وگو می‌شوند؟ اینها مواردی است که هر کسی که در زمره اهل گفت‌وگو می‌گنجد باید در رابطه با آن مورد واکاوی قرار بگیرد.

ملکیان یادآور شد: هر کسی راغب به گفت‌وگو نیست بلکه باید استعداد روانی و ذوقی در فرد داشته باشد اینکه شخصیتی مشتاق به بسط گفت‌وگو در ساحت‌های مختلف اجتماعی باشد کمتر دیده می‌شود و اینها تنها در دکتر خانیکی که از تواضع فکری و ذهنی بسیار بالایی برخوردار است قابل رویت است.

وی افزود: خانیکی خود را حق و باطل نمی‌پندارد و هم خود و هم مخالفانش را در درجه‌ای از حقانیت و بطلان قرار می‌دهد و این تواضع بسیار در جامعه کمرنگ است. تواضع رفتاری غلوآمیز در میان ما ایرانیان بسیار است و نمونه‌های آن را در تعارفات روزمره می‌بینیم اما هرگز احتمال نمی‌دهیم که مخالفان ما چیزی برای آموزش به ما دارند ولی این صفت همواره در دکتر خانیکی موجود بوده است.

ملکیان ضمن برشمردن ویژگی‌های دیگری از این استاد علوم ارتباطات خاطرنشان ساخت: خانیکی اساسا خوشبینی وافری به ذات انسانی دارد و در گفت‌وگو همواره به این رکن اساسی که روحیه خوشبینانه است باور دارد و او از هیچ کاری برای گفت‌وگو دریغ نمی‌ورزد باید بگویم که این خاصیت انسان‌های ناب و خالص است.

ملکیان در پایان ضمن انتقاد از استحاله معانی و واژگان خاطرنشان ساخت: خانیکی از هر افراط و تفریطی به دور است و اهل اعتدال به معنای واقعی کلمه است.

وی افزود: روی معنای دقیق کلمه اعتدال تاکید دارم اما از این مفهوم سوء استفاده های سیاسی شده است اما ما در هیچ زمانی ما هیچ گونه افراطی در رفتار و گفتار خانیکی نمی‌بینیم و امیدوارم بتوانم در راهی که ایشان رفته‌اند گام بردارم.

خانیکی از ابتدا ژن سیاسی داشت!

سخنران بعدی این نشست مصطفی معین وزیر پیشین علوم بود که در ابتدا به سابقه 50 سال دوستی با دکتر خانیکی و انگیزه خود از سخنرانی در رابطه با شخصیت این استاد دانشگاه پرداخت.

وی افزود: من و هادی خانیکی ورودی‌های سال 48 دانشگاه پهلوی شیراز بودیم و هر دو از خانواده‌های متوسط و مذهبی به این دانشگاه آمدیم از همان زمان نیز هادی خانیکی ژن سیاسی داشت و ما در انجمن اسلامی دانشجویان با محوریت خانیکی بسیار فعال بودیم از همان زمان حضور خوش‌فکرانه دکتر خانیکی بسیار نمود داشت و تا دوره بازداشت و زندانی شدن ایشان در ارگ کریم‌خانی تداوم داشت.

وی افزود: رابطه ما پس از آن ماجرا اقطع شد و تا نزدیکی‌های انقلاب تداوم نداشت.

مصطفی معین یادآور شد: ویژگی‌های دکتر خانیکی برآمده از ثبات شخصیتی بود و فقط سیر تکاملی داشت  روابط عمومی خوب و قلم روان از دیگر ویژگی‌های خانیکی بود که از وی یک استثنا ساخته بود.

شریعتی: با خانیکی از دوران چریکی‌اش آشنایی و اختلاف نظر دارم

احسان شریعتی استاد دانشگاه تهران در رابطه با دکتر خانیکی به سه دوره آشنایی با این شخصیت علمی اشاره کرد و افزود: هر چند ما با خانیکی چریک پیش از انقلاب دوست بودیم اما همان زمان هم در مشی با وی اختلاف داشتیم بعدتر نیز آقای دکتر خانیکی همچنان به سیاست اصالت می‌داد و ریشه مشکلات را در سیاست می‌دانست اما ما همچون مرحوم دکتر شریعتی ایراد را از ساختارهای فرهنگی می‌دانستیم و قائل به برجسته‌سازی سیاست نبودیم و همچنان که با خانیکی دوست بودیم باهم اختلاف نظر داشتیم بعدتر خانیکی یک شخصیت دیگر شد که دیگر آن چریک مجاهد قبل از انقلاب نبود و بسیار اهل گفت‌وگو و مدارا شده بود اما باز هم با وی اختلافات و البته اشتراکات فراوانی داشتیم و برای این استاد خوش فکر علوم ارتباطات آرزوی توفیق و سلامتی داریم.

سخنران بعدی این نشست جواد غلامرضا کاشی استاد دانشگاه علامه بود که ضمن برشمردن تفاوت‌های آکادمیسین‌ها، سیاسیون، اهالی اخلاق و گفت‌وگو و مدیران؛ خانیکی را واجد تمامی ویژگی‌های مثبت همه این اهالی دانست و وی را از تمامی آلایش‌های آکادمیک، سیاسی و اخلاقی برحذر دانست و پس از آن به خواندن به دلنوشته‌ای طولانی در سه فراز بسنده کرد.

سخنران بعدی این نشست احمد مسجدجامعی بود که علاوه بر ذکر خاطره‌ای از دیدار سیدمحمد خاتمی با رئیس‌جمهور پیشین قرقیزستان به مفهوم واژه خانیک اشاره کرد.

خاتمی دیگر چریک نیست و اهل گفت‌وگو شده

وی با بیان اینکه آقای خاتمی طی سفری که به قرقیزستان داشتند در دیدار با رئیس جمهور قرقیزستان بحثی مطرح شد و به خاتمی گفت ما قهرمان ملی به نام ماناس داریم که شبیه رستم شما بود و زنی ایرانی به نام خانیک داشت آنجا آقای خاتمی به خانیکی گفتند که شما به اینها نزدیک‌ترید تا به ما.

مسجدجامعی افزود: کلمه خانیک یک کلمه پهلوی است و به معنای جوشش و رویش است و قنات‌های فراوان در این دیار نمایانگر همین موضوع است. آقای دکتر خانیکی دیگر آن خانیکی چریک نیست و بسیار اهل گفت‌وگو شد و همواره در تلاش است تا با طنازی، زمینه‌های گفت‌وگو میان همه افراد را فراهم سازد.

او استادی ممتاز و بی‌بدیل است

محمدمهدی فرقانی (رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه) با برشمردن خاطراتی از دوره همکاری در روزنامه کیهان پیش و پس از انقلاب و همچنین هم‌کلاسی بودن در مقطع کارشناسی ارشد و همکاری پس از آ‌ن در سالیان متمادی در دانشکده، وی را یک استاد ممتاز و اخلاق‌مدار توصیف کرد که همواره در تلاش بود تا علاوه بر بسط تساهل فرهنگی مدارا را هم به دانشگاهیان، دانشجویان، سیاسیون و سایر افراد جامعه بیاموزد و در این راه از هیچ کوششی فروگذاری نکرد.

در پایان از هادی خانیکی به عنوان مسافر گفت‌وگو تجلیل شد و وی نیز ضمن تشکر از همه حاضران خود را لایق محبت جوشان حاضرین ندانست.

در این برنامه  فیلم مستندی تحت عنوان «تو آن دیگری نیستی» به کارگردانی مهدی جلیلی پخش شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز