خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

درگیری دفاتر مسافرتی و دارایی برای شفافیت‌های مالی/ سازمان میراث فرهنگی بی‌طرفی خود را حفظ می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۳۶۵

گرچه رئیس انجمن دفاتر مسافرتی از ورود اداره دارایی در ۲۰ روز گذشته به ۴۰ ، ۵۰ دفتر مسافرتی انتقاد می‌کند اما اداره دارایی این موضوع را حق خود دانسته و در راستای مبارزه با فرار مالیاتی عنوان می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جدالی جدید میان دفاتر مسافرتی و اداره دارایی صورت گرفته است که بر مبنای آن، برخی دفاتر مسافرتی مدعی شده‌اند که ماموران مالیاتی به تعداد زیادی از دفاتر مسافرتی وارد شده‌اند و اسناد مربوط به چند سال اخیر آنها را با خود برده‌اند. این دفاتر مسافرتی نسبت به این رویه اعتراض دارند و آن را غیرقانونی می‌دانند. این در حالی‌ست که اداره دارایی با تاکید بر بحث اصالت بر خوداظهاری مالیاتی، عدم اظهار شفاف از جانب این دفاتر را دلیل این کار معرفی می‌کند. سازمان میراث فرهنگی نیز که به گفته صاحبان این دفاتر خود را در این موضوع به کنار کشیده است، سعی دارد با حفظ بی‌طرفی، علاوه بر جلوگیری از پلمپ این دفاتر، از ورود به بحث رفتار اداره دارایی در قبال این دفاتر و اسناد مالیاتی‌شان، خودداری کند.

 ماموران اداره دارایی در ۲۰ روز گذشته به بیش از ۴۰، ۵۰ دفتر مسافرتی رفته و اسناد آنها را با خود برده‌اند

می‌گویند پول دهید تا مشکلاتتان را رفع و رجوع کنیم

حرمت‌اله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران) درباره وضعیت دفاتر مسافرتی در نزدیکی ایام نوروز به ایلنا گفت: اکنون پدیده بسیار بدی از سوی دارایی اتفاق افتاده است. به صورتی که هر روزه چندین نفر از این سازمان به نام اینکه از دادستانی آمده‌اند، به دفاتر مسافرتی می‌آیند و تمام امکانات و اوراق دفاتر  را برمی‌دارند و می‌روند. بهانه آنها نیز این است که می‌خواهیم به مشکلات ۵ تا ۱۰ سال قبل شما رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه چطور ۵ سال قبل به این موضوعات رسیدگی نکرده و حال در نزدیکی شب عید برای دفاتر چنین مشکلاتی را ایجاد می‌کنید، اظهار داشت: برخی ماموران این اداره ظرف ۲۰ روز گذشته به همین صورت به بیش از ۴۰، ۵۰ دفتر رفته‌اند. به این صورت که بعد از اینکه به دفاتر می‌آیند و می‌گویند که چقدر پول می‌دهید تا ما این موارد را از دفاتر کم یا زیاد کنیم. حقه‌بازی می‌کنند و من واقعا نمی‌فهم اینکه به یکباره شب عید به دفاتر بروید و همه اسناد مدارک آنها را به بهانه رسیدگی به پرونده‌های چند سال قبل بردارید، بسیار اشتباه است. باید پرسید که چرا در همان سال‌ها به این موضوعات رسیدگی نکردید؟ بعد هم می‌گویند که پول دهید تا مشکلاتتان را رفع و رجوع کنیم.

رفیعی در ادامه بیان کرد: این کار رویه اشتباهی است. در اسلام گفته شده که اگر شما بخواهید حق را با نارضایتی بگیرید، حرام است. اما تا امروز یک نفر هم پاسخ‌گو نبوده و وقتی از آنها در این باره پرسیده می‌شود، می‌گویند که ما دستور داریم، بریزیم و بگیریم. آیا دستور دارید که مردم را ناراضی کرده و برای مردم مشکل ایجاد کنید؟ شما باید راه درست را انتخاب می‌کردید و از ابتدا به حساب همه دفاتر رسیدگی می‌کردید. فرض که دفتری اشتباه کرده که نکرده است، آیا باید به این صورت با آنها رفتار شود؟

سازمان مالیاتی حق دارد که به شرکت‌ها ورود کند

این کار در راستای مبارزه با فرار مالیاتی است

اگر ادعای رشوه دارند چرا شکایت نمی‌کنند

یک منبع آگاه در سازمان اداره مالیات که نخواست نامش ذکر شود، درباره ادعای مطرح شده از سوی رفیعی درباره ورود سازمان دارایی به دفاتر مسافرتی برای رسیدگی به پرونده‌های چندین سال قبل و پیشنهادی که ازسوی برخی ماموران به صاحبان دفاتر شده است، به ایلنا گفت: نمی‌توان به همین صورت در این باره صحبت کرد و باید مصداق‌های مشخصی اعلام شود. ولی به شخصه فکر می‌کنم که سازمان حق دارد. طبق ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌ها وقتی سازمان دارایی به مواردی برمی‌خورد که فرضا مؤدی مالیاتی، کتمان درآمد‌ی داشته باشد و یا اینکه اسناد و مدارکی به دست آنها می‌رسد که بر طبق آن شخص اقدام به فرار مالیاتی کرده، طبق قانون این حق برای سازمان مالیاتی محفوظ بوده تا به شرکت مورد نظر برود و تمام اسناد و مدارک و هرچیزی که مربوط به این موضوع است، را برای بررسی جمع‌آوری کنند.

وی افزود: به همین خاطر مجددا می‌گویم که ابتدا باید برای موارد مختلف مصداق معرفی شود تا بتوان درباره آن صحبت کرد. به عنوان مثال ممکن است شرکتی بگوید که سازمان مالیاتی آمده و همه چیز را جمع کرده و رفته است. ولی سازمان مالیاتی قطعا به این نتیجه رسیده که آن شرکت فرار مالیاتی دارد. از سوی دیگر اگر هم ما بخواهیم اطلاعاتی در این باره ارائه دهیم، باید اطلاعات آن شرکت را بدهیم که در این صورت اولین کسی که شاکی می‌شود خود آن شرکت است. چراکه بر اساس قانون، سازمان اطلاعات شرکت‌ها را در اختیار افراد قرار نمی‌دهد.

این کارشناس امور مالیاتی در ادامه بیان کرد: ما نمی‌گوییم که ادعای مطرح شده از سوی دفاتر غلط یا درست است. ولی بر اساس ذهنیتی که بنده دارم، این کار یک روش قانونی بوده و در آن تخلفی صورت نگرفته است. بر این اساس اگر سازمان به این نتیجه برسد که شخص فرار مالیاتی داشته یا اینکه کتمان اطلاعاتی انجام داده است، سازمان طبق قانون حق دارد که به شرکت‌ها ورود کند و تمام اسناد و مدارک لازم را جمع‌آوری کند. در نهایت باید بگویم که اصلا شیوه غیرقانونی و غیر متنی انجام نشده است.

وی درباره اینکه آیا قبل از ورود به دفاتر هشداری به آنها داده می‌شود یا خیر بیان کرد: قطعا روال قانونی به صورتی است که ابتدا هشدار داده می‌شود و بدون هشدار قبلی چنین اتفاق‌های نمی‌افتد. این همان قضیه پیگیری مبارزه با فرار مالیاتی و رسیدگی به پرونده‌ها و شفاف‌سازی‌هایی است که می‌گویند سازمان مالیاتی چرا کاری نمی‌کند؟ یعنی طبق همان رویه اتفاق افتاده است. از سوی دیگر وقتی چنین کارهایی انجام می‌شود، یکسری صدایشان درمی‌آید که چرا فلان کار را کردید ولی نمی‌دانند که اصل قضیه چیست.

این کارشناس در پایان درباره ادعای مطرح شده در خصوص درخواست پول برای حل مشکل دفاتر نیز گفت: اگر افرادی چنین ادعاهایی دارند و سندی در دستشان است، باید در این باره شکایت کنند و مشکلی برای این موضوع وجود ندارد. این ادعاها را باید در سازمان قضا بررسی کرد و نمی‌توان به همین صورت صحبت‌هایی را مطرح کرد.

اگر اظهارنامه مالیاتی مرتبا پرداخت شود؛ کسی نمی‌تواند مخل کار دفاتر شود

از ما می‌خواهند که پروانه دفاتر را تمدید نکنیم ولی این کار درست نیست

ولی‌اله تیموری (معاون گردشگری کشور) نیز درباره این موضوع به ایلنا گفت: این‌ موارد به دلیل موضوعات مالیاتی است. بالاخره ما سازمان امور مالیاتی داریم که وظیفه آن رسیدگی و اخذ مالیات‌ها است. یعنی این موضوع برای ما هم که کارمند هستیم، اعمال می‌شود و قبل از پرداخت حقوق، مالیات آن را از ما کسر می‌کنند. در نتیجه باید بگویم موضوع مالیات بوده و این افراد برای مالیات به دفاتر مسافرتی مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که اظهارنامه مالیاتی به طور مرتب پرداخت شود کسی نمی‌تواند مخل کار دفاتر شود. اما اگر بر اساس قانون شرکتی اظهار نامه مالیاتی پر نکرده باشد، این اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات پیش می‌آید که شرکتی در این موضوع تاخیر دارد و یا شفافیت لازم را ندارد، آن وقت سازمان مالیاتی به آنها مراجعه کرده و ممکن است که از آنها مدارکی بخواهد.

معاون گردشگری درباره درخواست پول برای حل مشکل دفاتر نیز بیان کرد: قطعا اگر چنین بحثی مطرح باشد، تخلف است و در صورت رسیدن گزارشی درباره این موضوع، هم ما و هم دفاتر این موارد را پیگیری می‌کنیم. ولی بحث این است که ما یک قانون مالیاتی داریم که اختیار ضابطه و اجرای آن برعهده سازمان امور مالیاتی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نیازی به مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی برای ورود به دفاتر نیست، گفت: نه تنها دفاتر بلکه در همه حوزه‌های دیگر نیز ممکن است این اتفاق بیفتد و از ما هم مثل بقیه اجازه‌ای گرفته نمی‌شود. البته آنها ابتدا این موضوعات را به ما ارجاع می‌دهند و می‌خواهند که پروانه‌های این دفاتر را تا زمانی که مالیات نداده‌اند، تمدید نکنیم، ولی ما ضرورتی برای انجام این کار نمی‌بینیم.

تیموری در ادامه اظهار داشت: دفاتر به نوعی شرکت‌های خصوصی به شمار می‌آیند و یک بنگاه خصوصی هستند که فعل و انفعلات مالی‌شان را خودشان و سازمان امور مالیات می‌دانند. از طرفی سازمان امور مالیاتی از ما اجازه‌ای برای ورود به دفاتر نمی‌گیرد ولی می‌خواهند از ما به عنوان ابزاری استفاده کنند که پروانه‌های دفاتر را تمدید نکنیم تا آنها مجبور به پرداخت پول شوند.

معاون گردشگری کشور در ادامه بیان داشت: بر اساس آن چیزی که در قوانین سازمان میراث فرهنگی آمده، ما به دفاتر می‌گوییم که مطابق قوانین مالیاتی از شما این اطلاعات را می‌خواهند، بررسی کنید و جواب بدهید. به نوعی ما نمی‌توانیم آنها را موظف به پرداخت مبلغی کنیم و پروانه دفاتر آنها را تمدید نکنیم. این نقش درستی نبوده و نباید از ابزاری که در اختیار داریم به این صورت استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: مطابق قوانین و مقررات مالیاتی که مجلس مصوب کرده، سازمان دارایی یکسری اختیارات دارند و بر اساس آن حتی به برخی از شرکت‌های ما مراجعه کرد و مالیات‌های خود را از آنها می‌گیرند. ولی اینکه ما بخواهیم نقش این طرفی به عنوان شرکت داشته باشیم و بگوییم که شما باید از ما اجازه بگیرید و بعد به دفاتر بروید، عملا به معنای آن است که مسئولیت مالیات این شرکت را برعهده خود گرفته‌ایم. به این صورت آنها هم قبول کرده و از خدایشان هم هست که ما مالیات را از آنها بگیریم و به آنها بدهیم. اما این راهکار درستی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز