خبرگزاری کار ایران

علی اصغر مونسان:

در پژوهشکده باستان‌شناسی با حداقل بودجه کار می‌شود/ نمایشگاه چهار دهه باستان‌شناسی ایران باید عامه‌پسندتر باشد

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۱۸۳

باید بخشی را در پژوهشگاه میراث و گردشگری در نظر بگیریم تا مقالات و محتوای تولید شده در عرصه باستان‌شناسی را برای نسل جوان به گونه‌ای تولید و تنظیم کند که آنها نیز بتوانند با این حوزه‌ها آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسان صبح امروز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، معاون میراث فرهنگی، باستان‌شناسان ایرانی و خارجی از 9 کشور مختلف و دست‌اندرکاران این حوزه در موزه ملی برگزار شد.

علی اصغر مونسان (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی) در این مراسم با اشاره به اینکه در همه علوم به دنبال نو شدن هستیم، گفت: باستان‌شناسی در قدیم هست و به پژوهش آن می‌پردازد. خوب است که به قدیم و کهن بودن توجه می‌کنیم و خوب است که در گذشته کاوش می‌کنیم. باستان‌شناسی کاوش در فرهنگ است و مولفه فرهنگ آن است که در طول زمان شکل گرفته و بالنده شده و کشوری مانند ایران که تا این اندازه قدمت دارد تمدن‌ساز بوده و در تاریخ اثرات مثبت به جای گذاشته است. از این رو باستان‌شناسی در چنین کشوری موضوعی بسیار مهم به حساب می‌آید و به آن باید پرداخته شود.

او با تاکید بر اینکه در پژوهشکده باستان‌شناسی با حداقل بودجه کار می‌شود، گفت: توقعات زیاد است و عدد بودجه کم. البته همکارانم در معاونت میراث و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری جانانه تلاش می‌کنند تا با امکانات حداقلی هویت کشور را به جهانیان معرفی کنند. آثار را مرمت کنند و محوطه‌ها را کاوش نمایند و ریشه‌های کشور را بررسی کنند. این امر فخر ملت است.

مونسان خاطرنشان کرد: همیشه ملتی اثرگذار بوده‌ایم و با دوستی و مودت با همسایگان زندی کرده‌ایم. امید است با حضور عمرانی به عنوان رئیس جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رویکرد جدیدی به پژوهشگاه میراث فرهنگی بیاید.

معاون رئیس‌جمهور همچنین در خصوص برگزاری نمایشگاه چهار دهه باستان‌شناسی ایران گفت: فکر می‌کردم بهتر است چنین نمایشگاهی عامه‌پسندتر باشد تا مردم بیشتر با قدمت باستانی ایران آشنا شوند و بهتر بود این نمایشگاه را به گونه‌ای طراحی می‌کردیم که حتی برای دانش‌آموزان نیز قابل فهم باشد.

او با تاکید بر اینکه تولید محتوا در حوزه باستان‌شناسی بسیار اهمیت دارد، گفت: باید بخشی را در پژوهشگاه میراث و گردشگری در نظر بگیریم تا مقالات و محتوای تولید شده در عرصه باستان‌شناسی را برای نسل جوان به گونه‌ای تولید و تنظیم کند که آنها نیز بتوانند با این حوزه‌ها آشنا شوند. در نمایشگاه حاضر نسل جوان کمتر در نظر گرفته شده است. باید بتوانیم فرهنگ بازدید از موزه را جا بیندازیم تا موزه‌ها درحالی‌که به شدت در روند رشد قرار دارند و بازدیدکنندگانشان افزایش پیدا می‌کند، عمومی‌تر شوند و مردم در جریان دستاوردهای باستان‌شناسی ایران قرار گیرند.

این مراسم با صحبت‌های محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) ادامه یافت.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه چهل سال باستان‌شناسی ایران گفت: اشیایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌اند، جدید هستند و مخاطبان آن مردم عادی و متخصصان سایر حوزه‌ها هستند. در این میان نیاز است تا متخصصان پژوهش هنر در حوزه تاریخ این سرزمین ورود کنند و کتاب‌های پژوهشی را براساس یافته‌های جدید تدوین کنند. این در حالی است که کتاب‌های ما در حال حاضر براساس یافته‌های 50 سال گذشته نوشته شده و باید به‌روزرسانی شود.

او خاطرنشان کرد: تفسیرها و تحلیل‌ها باید بازنویسی شوند و باستان‌شناسان باید باستا‌شناسی داخل موزه‌ها را نیز انجام دهند. تلاش داریم تا یافته‌های جدید جمع‌آوری شود از این رو در نمایشگاه حاضر آثاری از دوره پارینه سنگی، نوسنگی، جیرفت، گرگان، یزد، آغاز دوره ایلام، تپه ازبکی، شهر سوخته، کاوش‌های خراسان شمالی، سلطانیه و... را به نمایش گذاشته‌ایم.

بهروز عمرانی (سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به شگفتی‌های بسیار که در حوزه باستان‌شناسی به دست آمده است، گفت: این گردهمایی بازنمود کارها و فعالیت‌های ما طی دو سال گذشته است. اقداماتی که بخشی توسط باستان‌شناسان داخلی و خارجی و بخشی از آن توسط پژوهشگران آزاد انجام شده است. این پژوهش‌ها طیف وسیعی را دربرمی‌گیرد که خروجی آن تبدیل به گزارشات مکتوب شده است. انتظار داریم تا برای سال‌های بعد این مهم بیشتر شود.

او ادامه داد: نتایج کاوش‌هایی که در بدترین شرایط آب و هوایی رقم خورده‌اند را به بررسی گذاشته‌ایم. در این میان محوطه چگال سفلی و جیرفت در جایگاه سیر تحولی مدنی و ایجاد تمدن در جهان را تایید کرده است. در این میان آقای مونسان دستور اکید داده است تا مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی در جیرفت از سر گرفته شود.

عمرانی خاطرنشان کرد: پیوست تخصصی میراث فرهنگی برای پروژه‌های بزرگ و مهم و دستگاه در سطوح ملی و منطقه‌ای الزام شده که علاوه بر پیوست محیط‌زیستی، پیوست میراث فرهنگی نیز درنظر گرفته شود.

او با تاکید بر آنکه بخش اعظم طرح‌های توسعه بر موضوع مردم‌شناسی، زبان‌شناسی و میراث ناملموس تاکید دارند، گفت: باید در بررسی محوطه‌ها و توسعه‌ای که در جریان است، توجه ویژه‌ای اعمال کنیم چراکه تمام این بخش‌ها در حیطه میراث ناملموس قرار می‌گیرد و این مردم هستند که از آن مرتفع می‌شوند. موضوع ایران فرهنگی است و باتوجه به وسعتی دارد نیازمند مشارکت‌های جدی با کشورهای همسایه هستیم. در این میان درصدد امضای تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه میراث گردشگری و موسسات آموزشی هستیم تا بتوانیم آموزش را در این حوزه ارتقا دهیم.

به گفته سرپرست پژوهشگاه میراث و گردشگری، سال آینده سال بازنگری، بازاندیشی در نیازهای پژوهشی و اهداف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز