خبرگزاری کار ایران

هرجا و هرزمان، کتاب بخوانید

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۱۸۱

چرا باید یک‌بار هم که شده کتاب‌صوتی را امتحان کنیم؟ قصه‌گویی و داستان‌سرایی پیشینه‌ی دور و درازی دارد. بیش از ده‌ هزار سال است که نقل داستان بین تمام مردم جهان وجود دارد. خیلی از کتاب‌‌هایی که امروز در دستان ما هستند، از نسلی به نسل بعد و سینه به سینه نقل گشتند تا بالاخره مکتوب شدند.

شاید فکر کنید حس کتاب‌خوانی و شنیدن کتاب‌صوتی اندکی متفاوت باشد اما در واقع تفاوتی با یکدیگر ندارند. کتاب صوتی تنها با استفاده از تکنولوژی، کتاب را با زندگی امروزی همسو کرده و آن را به دوستی تبدیل می‌کند که  هر وقت بخواهیم، برای ما داستان تعریف می‌کند، درس می‌دهد و تنها‌یی‌مان را پر می‌کند.

در این نوشته سعی داریم تا با بررسی کتاب صوتی و ویژگی‌ها آن بگوییم که چرا نباید شنیدن کتاب صوتی را از دست بدهید.

۱- با کا‌رهایتان هم کتاب صوتی گوش دهید

حقیقت این است که می‌توانیم با یک تلفن هوشمند و هندزفری به راحتی کتاب صوتی گوش‌ کنیم و نیازی به نگه‌داشتن کتاب و تمرکز کامل بر روی آن نداریم. برای خواندن کتاب در مکان‌های شلوغ نیاز به تمرکز داریم ولی وقتی هدفون بگذاریم دیگر مهم نیست که کجاییم. مثلا وقتی در مترو و تاکسی هستیم و یا زمانی که پیاده‌روی می‌کنیم.

۲- زمان‌ را حس نمی‌کنیم و کار‌های طاقت‌فرسا، آسان می‌شوند

وقتی توجه خودمان را به یک مساله جالب یا داستانی زیبا در کتاب متمرکز ‌کنیم، کمتر متوجه گذشت زمان می‌شویم و به نظر، زمان سریع‌تر می‌گذرد و به این شکل می‌توانیم مسیرهای کسل‌کننده را پشت سر بگذاریم.

از طرف دیگر کار‌‌های زیادی هستند که شاید علاقه‌ای به انجام آن‌ها نداشته باشیم ولی انجام دادن آن‌ها هم ضروری باشد، مانند تمیز‌کردن اتاق‌خواب، ظرف‌شستن، و هر کار دیگری که نیاز به تمرکز فکری ندارد را می‌توانیم همراه با شنیدن کتاب صوتی، با اشتیاق و علاقه انجام دهیم.

۳- فیلمی که در ذهن شما اکران می‌شود

کتاب صوتی برای افرادی که دچار خوانش پریشی هستند بسیار مناسب است، این افراد با گوش کردن کتاب‌‌ها به راحتی می‌توانند آن را تمام کنند، نعمتی که به راحتی به‌دست نمی‌آید. همچنین کتاب صوتی به افرادی که نابینا‌ هستند و یا ضعف در بینایی دارند و به این علت از خواندن کتاب محروم هستند به خوبی کمک می‌کند تا کتاب‌ بخوانند.

بسیاری از کتاب‌های صوتی، تنها صدای گوینده نیست که پخش می‌شود، بلکه همراه با موسیقی متن و صدای پدیده‌‌ها و اتفاقات (باد، باز شدن در، شکستن شیشه و…) هستند که باعث شگفت‌انگیز شدن کتاب می‌شوند و کمک می‌کنند تا حس کتاب بهتر منتقل شود و ما بتوانیم فضای داستان را در ذهن بسازیم و از این رو به تقویت ذهن هم کمک می‌کند.

حالا فکر کنید وقتی می‌توانیم با هولدن کالفیلد بزرگ شویم و یا همراه با سوفی آموندسن، کلیدی‌ترین‌ سوال‌ها را بپرسیم و جواب‌هایشان را بگیریم، چرا باید در ماشین پشت ترافیک و یا مترو در زیرزمین باشیم؟

۴- همیشه یک یار مهربان همراه خودتان داشته باشید

با کتاب صوتی می‌توانیم به جنگ غم‌ها و تنهایی برویم. کتاب یکی از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با احساس تنهایی است. با شنیدن کتاب، با شخصیت داستان همراه می‌شویم. با او عاشق می‌شویم، اشتباه می‌کنیم، درس می‌گیریم، گریه می‌کنیم و به طور کلی با هزینه‌ی بسیار کم، می‌توانیم سفر کنیم و جای‌جای جهان را بگردیم. حتی می‌توانیم در زمان سفر کنیم!

در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه ییواسکیلا در فنلاند تحقیقی صورت گرفت که نشان می‌داد گوش کردن به داستان‌ها و کتاب‌های صوتی، مانند موسیقی، بخش‌هایی از مغز که با حافظه، زبان، خلق‌وخو، توجه و تمرکز در ارتباط هستند را فعال می‌کند.

۵- سریع‌ کتاب بخوانید

روزمرگی‌ها و زندگی پر چالش امروزی، نقش کتاب در زندگی را هر روز کمرنگ‌تر می‌کنند. کتاب صوتی کمک می‌کند تا هرجا که بخواهیم به کتاب گوش دهیم. کتاب صوتی ما را از هر چیزی که می‌تواند حواس را منحرف کند جدا می‌کند و می‌توانیم یک کتاب را سریع تمام کرده و سراغ کتاب بعدی برویم.

هرجا و هرزمان، کتاب بخوانید

۶- کتاب صوتی؛ لالایی شب‌های شما

دوران کودکی، شب‌‌ها از زبان پدر و مادرمان قصه می‌شنیدیم و اولین آشنایی ما با زبان و داستان، همین قصه‌هایی بود که شب‌ها در گوشمان می‌خواندند. کسی هست که بگوید از قصه‌های شبانه بدش می‌آید؟

خواب بد شبانه باعث مشکلات زیادی مانند خستگی شدید، اضطراب و استرس، افسردگی و پایین آمدن عملکرد می‌شود. کتاب صوتی، توجه شما را به یک سمت متمرکز می‌کند و این تمرکز رفته رفته کم می‌شود تا شما خوابتان ببرد. کتاب‌های داستانی مخصوصا داستان‌های کوتاه، بهترین کتاب‌ها برای شنیدن قبل از خواب هستند.

۷- رایگان بشنوید

نوار کتاب‌های صوتی با کیفیت زیادی دارد و شما می‌توانید آن‌ها را به صورت رایگان دریافت کنید و با کتاب‌صوتی آشنا شوید و از آن‌ها لذت ببرید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز