خبرگزاری کار ایران

سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر به پایان رسید

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۳۷۶

مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه روز سه شنبه بیست و نهم بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه روز سه شنبه بیست و نهم بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد. سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت ارشاد)، علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد)، شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، مهدی آذرسینا، محمدجلیل عندلیبی، داود گنجه‌ای، هومان اسعدی، حسین بهروزی‌نیا، احمد صدری، فریماه قوام‌صدری، بهروز وجدانی، فاضل جمشیدی، ناصر آقایی، هادی منتظری، علیرضا میرعلی‌نقی، رافائل میناسکانیان، بیژن بیژنی و شاهین فرهنگ (دبیر جشنواره) ازجمله حاضران در این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم  سرود ملی توسط گروه کر اردیبهشت به رهبری حمید عسگری (رییس دانشگاه موسیقی)  خوانده شد و سپس قطعات دیگری توسط این گروه با همراهی پیانو اجرا شد.

پس از اجرای گروه کر اردیبهشت فرزاد جمشیدی (مجری مراسم) درباره تاریخچه جشنواره موسیقی فجر و وقایع مهم آن طی سالهای برگزاری آن، با حاضران سخن گفت و پس از آن گروه روشنا به سرپرستی حسین اینانلو و خوانندگی مظفر شفیعی به اجرای موسیقی پرداختند.

در ادامه نماهنگی از گروه‌های حاضر در جشنواره همراه با موسیقی پخش شد.

در ادامه شاهین فرهنگ (دبیر این دوره از جشنواره) گفت: جشنواره موسیقی فجر بهترین محل برای ارایه موسیقی است و آرزوی دیرینه من  برآورده شد. آرزوی من حضور اهنگسازان ایرانی در جشنواره بود که امسال تا حدودی برآورده شد.

فرهت گفت: هر جشنواره می‌تواند هرساله رنگ دیگری بگیرد و دینامیک باشد. امسال هنرمندان عرصه موسیقی بخش‌های مختلف ایران در جشنواره حضور داشتند.

شاهین فرهنگ ادامه داد: در جشنواره امسال اثار ایرانی توسط موسیقی دانان خارجی اجرا شد و آهنگسازان ما به اجرای آثار آهنگسازان بزرگ پرداختند.از طرفی تکنیک در جشنواره امسال مقوله مهمی بود که به آن  پرداخته شد. موسبقبدانان ما با شوق به اجرای برنامه پرداختند و از طرفی راهی طولانی در پیش داریم.

فرهت اذعان داشت: نکته دیگر موسیقی  زنده است که ارکستر سمفونیک ملی ایران و دیگر ارکسترها به خوبی به این مقوله پرداختند. نکته دیگر اینکه زمانی که سالنی مناسب در اختیار داریم احتیاج نیست از میکروفون استفاده کنیم. در خارج اگر به خواننده اپرا بگوییم پشت میکروفن برود به او برمی‌خورد لذا جوانان ما نباید به تقویت صدا بپردازند. از وزیر و معاون او و آنها که از جشنواره حمایت کردند، تشکر می‌کنم. و امیدوارم هرساله بر کیفیت جشنواره افزوده شود.

در بخش دیگر از برنامه گروه خنیاگران به رهبری بهزاد عبدی به اجرای موسیقی پرداختند و پس از آن با پخش  کلیپی از فخری ملک‌پور، رامین جزایری و کریم صالح عظیمی تقدیر شد.

در ادامه مراسم فرزاد جمشیدی از محمدرضا شجریان یاد کرد که مورد تشویش طولانی حضار قرار گرفت.

در ادامه مراسم سیدعباس صالحی (وزیر ارشاد) پس ابراز خوشحالی از برگزاری سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: ایران سابقه دیرینه‌ای در موسیقی دارد. کشورهایی هستند که موسیقی‌شان از تنوع برخوردار است و موسیقی تعدادی دیگر از کشورها نیز دارای اصالت است اما موسیقی کشورما ما ترکیبی است از اصالت و تنوع و این ویژگی موسیقی ایرانی است.

صالحی افزود: شاعرانگی جامعه ایران باعث شده موسیقی ایران با کلام عجین شود و این ترکیب نیز ویژگی حساب می‌شود. همچنین موسیقی ما به نوعی با عرفانی آمیخته است و از آسمان به زمین می‌آید و از زمین به آسمان پر می‌کشد. 

وزیر ارشاد در ادامه گفت: موسیقی ما ترکیبی از موسیقی حماسی و درد و رنج است و رنگین کمانی از اقوام ایرانی است. می‌توان گفت موسیقی ایرانی خط ارتباطی ایران و جهان است و اگر می‌خواهیم دریچه‌هامان به جهان گشوده شود موسیقی ایرانی چنین محملی است.

سیدعباس صالحی با بیان اینکه جشنواره موسیقی فجر امسال در پانزده استان برگزار شده، گفت: جشنواره فجر فرصتی برای بازخوانی موسیقی ایرانی است و خط اتصال نسل‌هاست. از سوی دیگر جشنواره خط اتصال ایران و شهرهای دیگر است.

صالحی در پایان با تشکر از معاونت هنری وزارت ارشاد و شاهین فرهنگ و همکارانش گفت: حال که در چهل سالگی انقلاب هستیم به مناسبت چهل اسلامی این خط‌ها پررنگتر شده است. ما نیز موسیقی انقلاب و دفاع مقدس را با پرداختن به آنها در کارمان زنده کنیم.

در پایان مراسم گروه موسیقی قشقایی یاغلیق به اجرای برنامه پرداخت و پس از آن حسام دواینانلو و رضا عسگرزاده به اجرای دونوازی کمانچه و دودوک پرداختند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز