خبرگزاری کار ایران

بازدید از انبار کتاب‌های قاچاق/ ماجرای متخلفی که درجا کارت می‌کشد و آزاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۵۳۰

مهمترین فردی که در این زمینه فعال است، به همراه پسرانش در این زمینه فعالیت می‌کنند و او با قرار وثیقه در حال حاضر آزاد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته به دعوت اتحادیه ناشران و کتابفروشان شهر تهران، دو دستگاه اتوبوس، جمعی از خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مختلف را به همراهی برخی از ناشران زیان‌دیده، به یکی از انبارهای دپوی کتاب برد.

در میانه راه که تقریبا ۳۵ کیلومتر با جنوب تهران فاصله داشت، مدیر نشر ویرایش با یک میکروفون بی‌سیم شروع به ارائه توضیحاتی در رابطه قاچاق کتاب و حجم گردش مالی آن کرد. میرجلالی با بیان اینکه پدیده قاچاق کتاب چندسالی‌ست که باب شده و گردش مالی فراوانی دارد، افزود: پیشتر، پدیده قاچاق کتاب فقط مشمول کتب ممنوعه بود که اجازه چاپ نداشتند و یا تجدید چاپشان ممنوع شده بود و ما ناشران و اتحادیه اهمیت چندانی به این پدیده نمی‌دادیم. بعد از چند سال، مشخص شد که قاچاقچی‌ها، علاوه بر سرمایه‌گذاری در بازنشر کتب ممنوعه، کتاب‌های قانونی پرفروش را نیز شناسایی کردند و اقدام به چاپ و عرضه آنها در تیراژ بسیار بالایی نیز نموده‌اند.

وی افزود: به‌طور مثال یک کتاب که توسط ناشر در تیراژ هزار نسخه منتشر شده، همان کتاب توسط قاچاقچی‌ها با تیراژ ۸۰۰۰ هزار نسخه‌ای منتشر شده است!

میرجلالی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر تنوع مراکز توزیع در تهران نیز اظهارداشت: بیش از ۸ مرکز چاپ و توزیع در تهران شناسایی شده و از سه‌راه افسریه تا خیابان دماوند و از جاده خاوران تا همان خیابان انقلاب، توزیع مکانی این تخلف پراکندگی دارد.

مدیر نشر ویرایش یادآور شد: این پدیده فقط مختص به تهران نیست و به طور مثال تعداد زیادی از متخلفان در عرصه کتاب در پاساژ شکری اصفهان مشغول به کار هستند. این موضوع درباره محله دهنوی شیراز نیز صدق می‌کند و در قم نیز شرایط قاچاق کتاب بسیار پدیده و حیرت‌انگیز است. مهمترین فردی که در این زمینه فعال است، به همراه پسرانش در این زمینه فعالیت می‌کنند و او با قرار وثیقه در حال حاضر آزاد است.

میرجلالی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در رابطه با میزان وثیقه تعیین شده برای فرد مذکور و ارزش ریالی کتب کشف شده از انبارهای تحت نظر وی، متذکر شد: در ابتدا که ایشان بازداشت شدند، قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی برایش تعیین شد، اما زمانی‌که به دادسرای اوین منتقل شد، با تعیین قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی‌! همانجا کارت کشید و آزاد شد!

 این ناشر همچنین در رابطه با ارزش ریالی کتب کشف شده اذعان داشت: ارزش ریالی این کتاب‌ها رقمی بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان است! البته بسیاری از کتاب‌ها قیمت ندارند و حتی کتاب‌هایی در این انبارها یافت شده که ارقام پشت جلدشان به دلار است و به‌طور مثال، کتابی تحت عنوان آخوندشناسی با قیمت پشت جلد ۳۵ دلاری! و تیراژ چندهزارتایی توسط این افراد به فروش می‌رسد.

بعد از حدود دو ساعت به انبار یاد شده رسیدیم که سوله‌ای به متراژ ۱۱۵۰ متر و ارتفاع ۱۴ متر در محاصره یک کارخانه سنگ‌شکن و معدن شن و ماسه قرار داشت.

به گفته یکی از ناشران که خواست نامش ذکر نشود، در ابتدا روزانه بیش از ۶۰ وانت نیسان، مملو از کتب قاچاقی یافت شده به این انبار منتقل می‌شدند. حدود ۱۰ دقیقه از رسیدن ما به این انبار نگذشته بود که شاهد از غیب رسید و یک وانت پر از کتب‌ ممنوعه وارد انبار شد. از "زوال کلنل" محمود دولت‌آبادی تا "خانوم" مسعود بهنود و "فریدون سه پسر داشت" عباس معروفی گرفته تا رمان‌های بسیار زیاد خارجی و داخلی و حتی کتب مقدسه ادیان دیگر نظیر عهد عتیق و انجیل به چشم می‌آمد. روی تمامی این محموله‌های کتاب که بسته‌بندی‌های عجیبی نیز داشتند و حتی رو بسیاری از آنها، فضله کبوتر نیز دیده می‌شد؛ آمار شمارش و محل کشفشان نوشته شده بود.

علی فواکه که وکالت ناشران شاکی این پرونده را برعهده داشت به میان خبرنگاران آمد و گفت: تاکنون بیش از ۸ عنوان اتهامی نسبت به این افراد مطرح شده بیش از ۲۵ شاکی خصوصی در این پرونده حضور دارند.

وی افزود: اطلاق عنوان قاچاق نسبت به این پدیده شاید عنوان دقیقی نباشد اما تمامی این آثار که به همت خود ناشران کشف شده است، مورد بازبینی توسط بازپرس پرونده و قاضی نیز قرار گرفته و پرونده در آستانه صدور رای قرار دارد و تمامی اقلام مکشوفه به عنوان سند جرم در پرونده درج و ضمیمه شده است.

وکیل ناشران شاکی با بیان اینکه پدیده سیاه، اقتصاد نشر را به شدت تهدید می‌کند، یادآور شد: کسانی که مشغول نویسندگی و یا ترجمه آثار هستند، در این عناوین شاغل‌ هستند و اگر عواید مادی و معنوی کار خودشان را اینچنین در خطر ببینند، دست از نوشتن و ترجمه کردن می‌کشند و آن زمان کشور با خسران جبران‌ناپذیری در ساحت فرهنگی مواجه می‌شود. به همین دلیل ما تا احقاق حقوق ناشران و مصنفان، مصابق با قوانینی که در سالهای ۱۳۴۸ و ۱۳۵۲ در مجلس شورای ملی در دفاع از حقوق مولفین، مصنفین و ناشران تصویب شده، خواهیم ایستاد.

علی فواکه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در رابطه با عنوان دقیق مندرج در کیفرخواست متهم اظهار داشت: در این رابطه نمی‌توانم اظهار نظر کنم و این در حیطه اختیارات بازپرس پرونده است.

همچنین هومان حسن‌پور (رئیس جدید اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) با بیان اینکه وعده بازدید خبرنگاران از این انبار را حدود یک سال و نیم پیش داده بودیم و اکنون این امکان فراهم شده است، افزود: صدهاهزار کتابی که اکنون در اینجا گردآوری شده، نشان دهنده یک تخلف عظیم و یک فاجعه آشکار در سیستم نظارت و توزیع کتاب است. امیدواریم که با تصویب اصلاحاتی در برخی از قوانین و نوسازی قوانین در کنار تقویت سیستم‌های نظارتی در راستای دفاع از حقوق مادی و معنوی ناشران، دیگر شاهد بروز چنین پدیده‌هایی نباشیم‌.

وی کشف روزافزون محموله‌های کتب قاچاق را به عنوان یکی از دلایل طولانی شدن فرآیند دادرسی این پرونده دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز