خبرگزاری کار ایران

در چهارمین قسمت برنامه هفت مطرح شد:

فیلم‌های چهارمین روز از جشنواره فجر نقد شدند/شعبده‌بازی که مرعوب شعبده خود شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۴۲۳

پنجمین قسمت از سری جدید برنامه هفت ویژه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، به بهانه نمایش فیلم‌های مسخره‌باز، روزهای نارنجی و زهرمار ، میزبان عوامل این فیلم‌ها بود.

به گزارش ایلنا، سری جدید برنامه تلویزیونی هفت ویژه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، شامگاه شنبه سیزدهم بهمن ماه میزبان عوامل فیلم‌های اکران شده در چهارمین روز جشنواره بود.

تحقق رویای کارگردان‌ها روی پرده سبز

بخش ابتدایی برنامه به بهانه اکران فیلم «مسخره باز» ساخته همایون غنی‌زاده با حضور جواد مطوری مدیر جلوه‌های ویژه این فیلم بود. مطوری که علاوه بر مسخره باز مدیریت جلوه‌های ویژه فیلم‌های طلا و سرخپوست را برعهده دارد، گفت: مسخره باز تقریبا ۵۴ امین فیلم سینمایی است که در  فیلم فجر دارم و می‌توانم این نوید را بدهم که امسال سال خوبی از نظر دست آوردهای هنری در سینما خواهد بود.

مطوری در پاسخ به سوال لطیفی درباره موضع کارگردان‌های سنتی نسبت به جلوه‌های ویژه گفت: پشت آن پرده سبز رویاهای یک کارگردان است. این طور نیست که ما کلاس آموزشی برگزار کنیم تا کارگردان سنتی را به ایجاد جلوه‌های ویژه در کارشان مجاب کنیم. این کارگردان‌ها هستند که برای تحقق آنچه که می‌خواهند و می‌بینند که ممکن نیست یا اجرای آن هزینه سنگینی می‌برد، به سراغ ما می‌آیند. البته آشنایی فیلمنامه‌نویسان هرچه با این فضا بیشتر باشد، می‌توانند ذهن خودشان را بازتر کنند.

این کارشناس جلوه‌های ویژه درباره فیلم مسخره باز گفت: ما در این فیلم، صدها صفحه استوری بورد کشیدیم. آنچه که در ذهن غنی زاده وجود داشت برای ما هم تازگی داشت و خودمان را در آن به چالش کشیدیم. عموما کارگردان‌ها از ما نمونه کاری شبیه به آنچه که در ذهن دارند می‌خواهند، اما غنی زاده چیزهایی را می‌خواست که ما تاکنون تجربه نکرده بودیم. یقین داشتیم که می‌توانیم به خوبی آنها را اجرا کنیم اما او هم به ما اعتماد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: لاجرم سینما به سمتی می‌رود که تکنیک به خود تزریق کند و در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. ما در سینمای قصه‌گو خود را ثابت کرده‌ایم و حالا وقت آن رسیده که سینما را به سمت و سوی دیگری بکشیم. نسل جوانی وارد این‌ سینما شده است که ایده هایی جدیدی دارد.

روزهای نارنجی، حاصل کارگردانی که آمده است تا در سینما بماند

بخش دوم برنامه با حضور آرش لاهوتی کارگردان، علیرضا قاسم‌خان تهیه‌کننده و ژیلا شاهی و صدف عسگری بازیگران فیلم روزهای نارنجی برگزار شد.

لاهوتی درباره نخستین تجربه فیلم سینمایی خود گفت: سال‌هاست که در حوزه سینمای مستند فعالیت می‌کنم. همیشه دوست داشتم که اولین فیلم قدم محکمی در سینما باشد چون آمده‌ام که بمانم و حالا از حاصل کارم بسیار خوشحال هستم.

علیرضا قاسم خان نیز درباره این فیلم گفت: روزهای نارنجی چهارمین فیلمی است که آن را تهیه می‌کنم. همیشه سعی کردم فیلمی را بسازم که بتوانم از آن دفاع کنم.

ژیلا شاهی که علاوه بر این فیلم در قصر شیرین نیز به عنوان بازیگر حضور دارد گفت: من در این چند سال که به صورت جدی سینما کار کردم با آدم‌های کار بلدی کار کردم. سینما و پروسه تولید فیلم برای من جذاب است و هیچ وقت بدی‌های آن را نمی‌بینم.

آرش لاهوتی در پاسخ به سوال لطیفی درباره تعدد شخصیت فرعی در «روزهای نارنجی» گفت: این فیلم حدود ۶ کارکتر فرعی دارد. همه آنها در خدمت شخصیت اصلی داستان هستند و به روند پیش روی فیلم کمک می‌کنند.

علیرضا قاسم خان در واکنش به اینکه برخی فیلم او را فیلمی ارزان قیمت می‌دانند گفت: برخلاف تفکری که عموما برای کارگردان‌های فیلم اولی وجود دارد که باید برای آنها کمترین هزینه را به کار برد، من فکر می‌کنم این اتفاق باید کاملا برعکس بیافتد چرا که کارگردان اول پر از انگیزه و انرژی است. من تمام تلاش خود را در این فیلم به کار بستم تا این تصور به وجود نیاید. با حضور هدیه تهرانی و علی مصفا مشخص است که فیلم ارزانی نساخته‌ایم

بخش سوم پنجمین قسمت از برنامه هفت با حضور سعید الهی فعال رسانه‌ای و محمد حیدری فعال تبلیغات مجازی فیلم‌ها و با موضوع تعریف روابط عمومی برای فیلم‌های سینمایی برگزار شد.

همکاری مجدد نوروزبیگی و رضویان بعد از فیلم زهرمار

بخش بعدی برنامه با حضور جواد رضویان کارگردان، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده، پیمان عباسی نویسنده و سیامک انصاری بازیگر فیلم زهرمار برگزار شد.

جواد رضویان درباره نخستین تجربه فیلم‌سازی خود گفت: در ابتدا قرار بود من به عنوان بازیگر در این فیلم حضور داشته باشم و مسعود اطیابی کارگردان باشد، ولی قرعه جور دیگری رقم خورد. این فیلم یک نقد اجتماعی است. من تحمل نقدهای بی رحمانه‌ای که قرار است به من صورت بگیرد را دارم چون می‌خواهم  پخته شوم و در ابتدای راه هستم.

جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم نیز درباره ترجبه همکاری با رضویان گفت: من هرکاری را که شروع کردم به ارزش‌های خودم پایبند بودم و در طنزها، شان مخاطب را رعایت کردم. می‌خواهم در سینما در راهی که خودم دوست دارم حرکت کنم. می‌خواهم با جواد رضویان فیلم دیگری را پس از زهرمار بسازیم که مقدمات آن هم صورت گرفته است.

پیمان عباسی نویسنده این فیلم نیز گفت: مخاطب توقع خنده بیش از حد از این فیلم داشت. این فیلم واقعا کمدی خالص نیست و نقد اجتماعی با رگه های طنز است و نیازی به شوخی های بیش از حد در فیلم نبود.

سیامک انصاری نیز توضیح داد: من و جواد رضویان خیلی باهم صحبت کردیم. بعضی ها انتظار داشتند بعد از «بمب یک عاشقانه» کار دیگری انجام دهم ولی دیدگاه دوستان سینمایی را درباره سینمای فاخر نمی‌فهمم.

این بازیگر سینما درباره برنامه هفت گفت: امیدوارم نقد سینما در تلویزیون طوری دیگر دنبال شود. نه به گونه‌ای که مخاطب را بترساند. ما جوانانی داریم که علاقه زیادی به سینما دارند و تعدادشان اگر از طرفداران فوتبال بیشتر نباشد، کمتر نیست. به نظرم همان‌طور که شبکه‌ای تخصصی برای ورزش داریم باید شبکه‌ای برای هنر و سینما داشته باشیم که جوانان نوع دیگری با نقد آشنا شوند.

«مسخره باز» بازیگوشی کارگردان است

بخش پایانی برنامه هفت، میز نقد با حضور مسعود فراستی، سعید قطبی‌زاده و امیر جاوید بود. مسعود فراستی در ابتدای این نشست گفت: شوک دوم من این است که من امروز هم یک فیلم خوب دیگر دیدم. طلا به کارگردانی پرویز شهبازی در حد سینماست و فیلم خوبی است.

در ادامه سعید قطبی زاده درباره فیلم مسخره باز گفت: قبل از دیدن فیلم مسخره باز از آن تعریف زیادی شنیده بودم. اما بعد از تماشای کار متوجه شدم که کارگردان محدود به میزانسن‌های تئاتر مانده است. این جلوه‌های بصری که انجام شد المان بصری نبود بازیگوشی‌های یک کارگردان بود. برای من مسخره‌باز فقط یک تصویر است.

وی افزود: من هیچ موضعی درباره فیلم ندارم. دیدگاه کلی من یک پاردوکس است که یک مدخلی برای ورود همایون غنی زاده برای کار سینماست. باید مقداری با تامل بیشتر با ظرفیت سینمایی فیلم بسازد . امسال استاندارد زمانی فیلم ها هم تغییر کرده و کارها طولانی است. فیلم مسخره باز در ۲۵ دقیقه پایانی ۷  پایان دارد.

مسعود فراستی: در پاسخ به قطبی‌زاده گفت: به نظر من بازیگوشی و شیطنت کارگردان نیست چون این دو زمانی به کار می‌رود که کارگردان چیزی را بلد باشد. اگر بلد نباشی و ادای آن را دربیاوری، آن اتفاق تو را می‌بلعد .

این منتقد تاکید کرد: فیلمسازی که این فیلم را ساخته پشت سینمایی ندارد و یک کلاژ بی معنی و گسسته است. میزانسن این فیلم سینمایی نیست و تئاتری است. این تجربه‌ها باید قبل از ساختن فیلم انجام شود. ما نمی‌خواهیم سیاه مشق تفکری و تکنیکی را ببینیم.

امیر جاوید نیز درباره این فیلم گفت: یک شعبده بار خوب هیچ وقت از کار خود شگفت زده نمی‌شود. کارگردان اثر از بین شعبده‌های خود توان انتخاب چک آخر را ندارد.

«بیرون زدگی» داستان دارد در روزهای نارنجی

سعید قطبی زاده درباره فیلم دیگر چهارمین روز جشنواره؛ «روزهای نارنجی» گفت: آرش لاهوتی مستند ساز و فیلم‌شناس خوبی است. اما نخستین تجربه فیلمسازی او ایراداتی دارد. من خوشحالم که کارگردان‌های جوان با پیشینه مستند ایده‌های خوبی دارند و بازیگران، بازی هدایت شده‌ای دارند ولی در مواردی برخی موقعیت‌ها اضافه است. ما در این فیلم یک زن را داریم که پشت هم اتفاقات ناخوشایندی برای او رخ می‌دهد اما در بدترین شرایط ناگوار هم، احساسی به‌ من منتقل نمی‌شود.

امیر جاوید درباره این فیلم گفت: فیلم مشکل مضمون زدگی دارد. روایت گر وقتی با ایده خود انس نگرفته باشد نمی‌تواند روایتگر خوبی باشد. ضعف روایتگری در سینمای ایران وجود دارد.

فراستی نیز درباره این فیلم عنوان کرد: این فیلم در بازیگری ناموفق و سنگی است. از معدود دفعاتی بود که وقتی دو خط از فیلمنامه را خواندم و ‌گفتم فیلم را می‌بینم. زن در این فیلم ‌مطلقا زنانگی ندارد و تبدیل شده به یک موجود نیمه زن و نیمه مرد و هیچ کنش زنانگی ندارد. زنانگی را از یک زن گرفتن قدرت نیست و یک نقص است. مساله لرزش دوربین یک مساله جدی است دوربین رسما در گهواره قرار دارد و دائما در لرزش است این حس اضطراب را منتقل نمی‌کند.

طنزی که در نیامده و ادعای نقد اجتماعی بودن دارد

سعید قطبی زاده درباره فیلم زهرمار جواد رضویان گفت: من به عنوان یک‌ مخاطب می‌فهمم که چرا باید این نوع فیلم‌ها ساخته شود ولی سوالی که از جشنواره فجر دارم این است که چرا باید این فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد. این فیلم یک‌فیلم تجاری متوسط است و هیچ ارزش هنری ندارد.

امیر جاوید نیز ادامه داد: در راستای شفاف سازی سازمان سینمایی درخواست داریم فهرست همه فیلم‌های متقاضی فیلم فجر منتشر شود. در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور هیات انتخاب دلایل انتخاب برخی فیلم‌ها و رد برخی دیگر از فیلم‌ها به روشنی مشخص شود.

مسعود فراستی نیز درباره این فیلم گفت: اگر نمی‌توانیم کمدی بسازیم نگوییم این فیلم کمدی نیست و نقد اجتماعی است.  اگر این فیلم نقد اجتماعی باشد هم، نقد خود را صفحه حوادث گرفته است.

گفتنی است برنامه تلویزیونی هفت، در ایام دهه مبارک فجر و همزمان با برگزاری سی و هفتمین دوره فیلم فجر، با اجرای محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز