خبرگزاری کار ایران

تئاتر نیاز به حمایت دولت دارد/رانت از مضرات کوچک‌تر شدن هر روزه سفره تئاتر است

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۳۹۲

«شب تئاتر» در هفدهمین نشست خود، شامگاه شنبه ۱۳ بهمن با موضوع «تئاتر استان‌ها» روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

به گزارش ایلنا، «شب تئاتر» در هفدهمین نشست خود، شامگاه شنبه ۱۳ بهمن، با اجرای رحمت امینی میزبان مریم معترف، کارگردان و بازیگر و داور تئاتر استان‌ها و توحید معصومی، قائم مقام مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و سروش طاهری اول، بازیگر و کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه بود تا به موضوع «تئاتر استان‌ها» بپردازند.

مهاجرت به تهران، سبب مشکلات زیادی برای تئاتری‌ها می‌شود

معترف برداشت خود از وضعیت تئاتر استان‌ها را اینطور مطرح کرد: بعضی شهرستان‌ها مانند مشهد بیشتر فعالیت می‌کنند و امکانات بیشتری نیز دارند. اما بعضی شهرستان‌ها حتی سالن مناسب برای اجرا ندارند. چند وقت پیش به سنندج رفتم و دیدم گروه تئاتر آنجا با سختی زیادی در یک زیرزمین کار می‌کنند و سالن شهر را به دیگران اجاره داده‌اند. باید به آنها کمک شود تا در شهر خود بمانند و تئاتر شهر خود را نهادینه کنند، آمدن به تهران مشکلات بسیاری برایشان پیش می‌آورد.

ما برای استان‌هایمان هویت تئاتری قائل نیستیم

معصومی در مورد موانع تئاتر استان‌ها گفت: به نظرم ایران تنها کشوری است که تئاتر را به دو بخش تهران و استان‌ها تقسیم کرده است. ما برای استان‌هایمان هویت تئاتری قائل نشدیم و ضربه را از همین‌جا می‌خوریم. اگر برنامه‌ریزی‌های کلان ما به این سمت می‌رفت، و الان هم دیر نشده، طبیعتا انگیزه در هنرمندان استانی ایجاد می‌شد. بخشی از مشکلات نیز به خود استان و مسئولین آن بر می‌گردد که اگر شناخت کافی داشته باشند می‌توانند به تئاتر استان‌شان هویت ببخشند و انگیزه کافی را برای ماندن هنرمندان ایجاد کنند.

باید در مدارس زنگ نمایش داشته باشیم

طاهری، که از اهالی مشهد است، با تایید صحبت‌های معصومی، در مورد وضعیت تئاتر مشهد توضیح داد: تمام هنرمندان تئاتر دوست دارند در شهر خودشان کار کنند. اما تمام جشنواره‌ها در تهران است و می‌گویند کار فولکلور انجام دهید تا جایزه بگیرند، اما در آخر به تئاترهای غربی یا تئاتر با شیوه‌های نوین جایزه داده می‌شود. شرایط هنرمندان را در شهرستان و استان بر اساس جامعه‌شناسی و زیبایی‌شناسی آن استان بگذارید تعریف شود. مشهد تئاتر با سابقه و قدرتمندی دارد. به نظرم باید کار گروهی بر اساس شرایط اجتماعی و سیاسی هر استان تشکیل شود و به ریشه‌های ما که در آموزش پرورش است بپردازند. باید در مدارس زنگ نمایش داشته باشیم.

سعید ذبیحی، فعال تئاتر خیابانی استان کرمانشاه، مهمان تلفنی برنامه بود تا در مورد صحبت‌های آقای اتابک نادری در برنامه گذشته مباحثی را مطرح کند.

تئاتر شهر کرمانشاه را با ۱۴۰ میلیون تومان برای یک سال به انجمن اجاره داده‌اند!

وی با تایید وجود مشکل ساختاری در تئاتر ایران، برای رفع این مشکلات اظهار امیدواری کرد.

اتابک نادری در برنامه قبل بیان کرده بود که سالن تئاتر شهر کرمانشاه به انجمن هنرهای نمایشی واگذار شده است. سعید ذبیحی در این خصوص توضیح داد: خانه خودِ ما را به خودِ ما اجاره داده‌اند. تئاتر شهر کرمانشاه را به مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان برای یک سال به انجمن اجاره داده‌اند. به این نمی‌گویند واگذاری.

ذبیحی در ادامه  عدم پرداخت ورودی گروه‌های نمایشی از جشنواره تئاتر استانی آبان ماه و عدم تخصیص جوایز این جشنواره تا کنون را از دیگر مشکلات تئاتر استان نام برد و اشاره کرد: ادارات ارشاد متاسفانه تعامل خوبی را با جاهای دیگر ندارند.

طاهری در مورد وضعیت سالن در مشهد گفت: سالن در اختیار انجمن هست و انجمن سالن را به گروه‌ها اجاره می‌دهد.

معصومی در مورد سالن تئاتر اردبیل با اظهار تاسف گفت: در اردبیل سالن به بخش خصوصی واگذار می‌شود و از گروه‌های نمایشی شبی یک میلیون تومان اجاره می‌گیرند. مگر گروه نمایشی در شهری مثل اردبیل چقدر درآمد دارد که بتواند این مبلغ را بپردازد؟ گروه‌ها کجا باید فعالیت هنری کنند؟

کوچک‌تر شدن هر روزه سفره تئاتر باعث ایجاد حسادت و رانت

امین ابراهیمی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر استان لرستان، مهمان تلفنی بعدی برنامه، مشکل را درک ضرورت تئاتر خواند و پرسید: وقتی در استان‌ها کوچک‌ترین توجهی به بچه‌های تئاتر نمی‌شود چرا به تهران مهاجرت نکنند؟ کوچک‌تر شدن هر روزه سفره تئاتر باعث ایجاد حسادت و رانت و یک فضای مسموم شده است.

طاهری در پایان گفت: تئاتر نیاز به حمایت دولت دارد. از طریق شورای نظارت بر تئاترها نظارت می‌شود اما هیچ پولی داده نمی‌شود.

«شب تئاتر» با اجرا و کارشناسی رحمت امینی، تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و سردبیری امین اشرفی، با محوریت تحلیل مسائل مربوط به تئاتر کشور، شنبه‌‌های هر هفته ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز