خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان میراث فرهنگی مطرح کرد:

در میراث‌فرهنگی غیر از پول اوضاع بقیه چیزها خوب است/سرمایه‌گذاری ۱۲۰ هزار میلیاردی بخش‌خصوصی در گردشگری/نگران خارج شدن آثارمان از فهرست میراث جهانی نباشید

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۷۷۱

مونسان در نشست خبری که در رادیو گفتگو برگزار شد به سرمایه‌گذاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه گردشگری اشاره کرد و از تکمیل سامانه جام طی ۳ ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منشور تلاش نام ویژه برنامه چهل سالگی انقلاب اسلامی است که توسط برنامه‌سازان رادیو گفتگو تولید و پخش می‌شود. این برنامه با محوریت تبیین تلاش‌های ۴۰ ساله نهادها و وزارتخانه‌های مختلف از زبان مسئولین مربوطه با حضور جمعی از پرسشگران و خبرنگاران رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه خبر سیما روی آنتن رادیو می‌رود.

عصر امروز برنامه منشور تلاش به نشست خبری اصحاب رسانه با علی اصغر مونسان (معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی) اختصاص یافت که با حضور خبرنگارانی از مهر، فارس، ایلنا، تسنیم، جام جم آنلاین و شبکه خبر سیما برگزار شد.

مونسان صحبت‌های خود را با اشاره به سه زیر شاخه سازمان متبوع خود آغاز کرد و گفت: صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در زیرمجموعه این معاونت رئیس‌جمهور جای می‌گیرند. در این میان با وجود آن که سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری می‌تواند در GDP نقش مهمی ایفا کند اما از آنجایی که این سازمان فرابخشی است و از دیگر سو حساب‌های اقماری ندارد، نتوانسته‌ایم جایگاه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری را در GDP مشخص کنیم. از این رو در تلاش هستیم تا با همکاری بانک مرکزی و مرکز آمار حساب‌های اقماری را راه اندازی کنیم.

حساب‌های اقماری

او با اشاره به برنامه‌هایی که برای جذب گردشگر و سفرهای ارزان قیمت دارد، گفت: هرچند این روزها گفته می‌شود بلیط هواپیما بسیار گران شده، اما اگر زور و قدرت ما نبود و رئیس جمهور دستور توقف افزایش نرخ‌ها را نمی‌داد، آنچه که امروز در حوزه بلیط هواپیما شاهد بودیم بیش از آن چیزی بود که الان شاهد هستیم.  در این میان تنها بخش اقتصادی کشور که هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته گردشگری است. همچنین سعی کردیم تا راه‌های مختلف برای سفر ارزان را معرفی کنیم از این رو واحدهای بومگردی را به حوزه اقامتی وارد کردیم. نمی‌توانیم بگوییم که دوست داریم در زمان مناسب و فصل خوب سفر کنیم و در هتل پنج ستاره اقامت داشته باشیم و در عین حال سفر ارزان برویم.  می‌توان با انتخاب راه‌های مختلف حمل و نقل اعم از ریلی زمینی و هوایی اقامت در مراکز مختلف اعم از بومگردی، خانه‌های تاریخی هتل و هتل آپارتمان هزینه‌ها را تغییر داد.

او یادآور شد: در بخش درآمدزایی اقداماتی برای ایجاد شغل انجام شده و سازمان میراث توانسته دولت را مجاب کند که افزایش بودجه داشته باشد اما اینکه چقدر این اعتبار اختصاص یابد، باید دید که چه می‌شود. این در حالی است که بودجه وزارتخانه‌ای مانند ورزش دو و نیم برابر بیشتر از سازمان ماست در حالی که سازمان ماست حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری را پوشش می‌دهد.

 مونسان خاطرنشان کرد: در ۹ ماه سال جاری بیش از ۶ میلیون گردشگر به ایران وارد شده‌اند که برآورد ما کسب درآمد ۸ میلیارد دلاری از محل گردشگری است. از رونق گردشگری بخش‌های مختلف می‌توانند مرتفع شوند در این میان اگر حساب‌های اقماری عملیاتی شود قطعا بیشتر می‌توانیم شاهد تاثیرگذاری گردشگری در بخش‌های مختلف باشیم.

زیرساخت‌های گردشگری

زیرساخت‌های گردشگری موضوعاتی بود که رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی به آن اشاره کرد و گفت: درگذشته محدودیت‌های گردشگری در حوزه زیرساخت بیشتر دیده می‌شد اما اکنون هر چند که نمی‌گوییم در بخش زیرساخت مرتفع شده‌ایم اما شاهد ساخته شدن هتل‌های زیادی هستیم چنانکه طی یک سال و نیم گذشته ۴۰۰ پروژه در حوزه اقامتی از هتل گرفته تا واحدهای بوم گردی را افتتاح کردیم. در حال حاضر نیز بیشتر است ۱۹۲۸ پروژه گردشگری در حال اجراست که ۵۰۰ پروژه به هتل‌ها اختصاص دارد و۱۲۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی که عمدتاً سرمایه‌گذاران داخلی هستند در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

تبلیغات و اطلاع رسانی

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری که توسط بخش خصوصی انجام شده است نشان از رونق این حوزه دارد. در این میان بزرگترین موضوعی که باید روی آن کار کنیم اطلاع‌رسانی و تبلیغات است چراکه سیاه‌نمایی‌ها در خارج از کشور در خصوص ایران بسیار زیاد است از این رو سعی داریم تا ایران‌هراسی را تعدیل کنیم. حضور ما در نمایشگاه فیتور اسپانیا که با حضور پادشاه و ملکه اسپانیا در غرفه ایران همراه بود بسیار حائز اهمیت است.

سند جامع گردشگری

او همچنین از آماده شدن سند جامع گردشگری خبر داد و گفت: سند جامع گردشگری در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است. از آنجایی که گردشگری حوزه‌ای چند بخشی است از این رو نیاز است تا سایر بخش‌ها و نهادها نیز در این امر دخییل شوند از این رو تصویب نامه هیات دولت که اجرای آن برای تمام نهادها و ارگان‌ها الزامی خواهد بود می‌تواند ما را برای رسیدن به سند جامع گردشگری همراهی کند. بعد از آن نیز مستر پنل گردشگری را خواهیم داشت. از آنجا که تهیه این مستر پنل نیازمند مبلغ زیادی بود  و پرداخت این مبلغ برای ایران مقدور نبود، رئیس سازمان جهانی گردشگری در آخرین حضور خود در ایران این مبلغ را متقبل شد و قرار شد ما پشتیبانی فنی از این مهم داشته باشیم و هزینه‌ها توسط UNWTO  تامین شود.

میراث فرهنگی

معاون رئیس جمهور در ادامه به بحث میراث فرهنگی پرداخت و گفت: میراث فرهنگی به مباحث هویتی و ملی ما متصل است و نمی‌شود به آن توجه نکرد. من با قلبم و دلی میراث فرهنگی را دنبال می‌کنم.  معتقد هستم در حوزه میراث فرهنگی ریشه و تسلط فنی داریم و می‌دانیم که داریم چه می‌کنیم.  در این میان گاهی اوقات در فضای مجازی خبرهایی مبنی بر تخریب خانه‌های قدیمی منتشر می‌شود؛ فراموش نکنیم که هر خانه قدیمی خانه تاریخی نیست.  در عین حال معتقد هستیم اگر میراث فرهنگی نداشتیم این تعداد گردشگر هم نداشتیم.

مونسان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک میلیون سایت و محوطه تاریخی شناسایی شده است و یک میلیون سایت شناخته نشده داریم که در آنها کاوش انجام نشده چراکه پول تامین هزینه کاوش را نداریم.  می‌توان گفت ۹۰ درصد تملک و دارایی‌های ما در حوزه میراث فرهنگی هزینه می‌شود و دائم کار مرمت در سایت‌های مانند تخت جمشید در حال انجام است.  با این وجود این را هم قبول داریم که با نقص‌ها و مشکلاتی در حوزه میراث فرهنگی روبرو هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در خصوص این نقص‌ها و مشکلات گفت: در حوزه سیستم اطفاء حریق و اعلام آتش در موزه‌ها با مشکلات زیادی روبه رو هستیم در عین حال تجهیزات لازم برای اسکن اسناد کاغذی را در اختیار نداریم و تجهیزات نگهداری از آثار موزه‌ای در حداقل است.

با این وجود مونسان با اعتقاد به آنکه در حوزه میراث‌فرهنگی و باستان شناسی غیر از پول اوضاع بقیه چیزها خوب است گفت: در حوزه میراث فرهنگی مشکلات کاوش، مرمت و اطلاعات علمی نداریم، فقط پول نداریم. 

میراث جهانی 

از آنجایی که این روزها یکی از نگرانی‌های اذهان عمومی در خصوص میراث جهانی شوش و کاخ گلستان مطرح می‌شود، مونسان در خصوص آخرین وضعیت شوش و زیرگذر آن گفت:  نگران نباشید آثار ثبت جهانی ما از فهرست میراث جهانی خارج نمی‌شوند. ما متوجه هستیم که مردم شوش دغدغه‌مند هستند و به دلیل مسیر ترانزیتی و تصادفاتی در آن منطقه رخ می‌دهد نگرانند. اما من عمران خوانده‌ام و معتقد هستم زیر گذر به درد چهارراه شوش  نمی‌خورد بلکه کنار گذر می‌توانند مشکلات آن منطقه را حل کند.  معتقد هستنم حتی اگر الان هم زیرگذر ساخته شود بعدها متوجه می‌شوند که این کار درست نبوده و دوباره خرابش می‌کنند. بهتر است در این خصوص راهکار مناسب انتخاب شود.

او در خصوص وضعیت کاخ گلستان نیز گفت: مجوز ساخت و ساز پشت کاخ گلستان در سال ۹۵ صادر شده و در این میان حوزه اداره کل میراث فرهنگی تهران و شهرداری برای ارائه مجوزهای غیراصولی مقصر هستند.

اشیای تاریخی در موزه‌ها

معاون رئیس جمهور در خصوص آمار تعداد آثار و اشیاء تاریخی موجود در موزه‌ها و گنجینه‌های موزه‌های داخل کشور گفت: هرچند این آمار محرمانه است و بهتر است ریز آنها عنوان نشود اما در حال حاضر سامانه جام برای درج و به روز رسانی آثار موزه‌ها طراحی شده و تمام آثار تاریخی با جزئیات در آن ثبت و ضبط می‌شود. هرچند این سامانه سال‌هاست که در حال اجرایی شدن است و هنوز تکمیل نشده اما قول می‌دهم تا ۲ الی ۳ ماه آینده تکمیل شود چرا که بنابر دستوراتی که دادم سرعت درج  و ثبت آثار را از مجموعه‌ها خواستم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در خصوص ارائه آمار و جدول اشیاء تاریخی ایران که در موزه‌های کشورهای خارجی نگهداری می‌شود، گفت:  در حال حاضر چنین آماری در دست نداریم اما معتقد هستیم باید بیشتر روی این امر وقت بگذاریم هرچند موزه‌های خارجی به راحتی به ما اطلاعات منتقل نمی‌کنند.

صنایع دستی

مونسان همچنین در خصوص بیمه هنرمندان صنایع دستی گفت: در ابتدای امر توانستیم اعتباری مناسب از سازمان برنامه بودجه برای بیمه صنایع دستی بگیریم که البته باید تخصیص می‌یافت و از خزانه دریافت می‌شد. در ابتدای امر ۱۱ میلیارد تومان منابع نیاز داشتیم تا بتوانیم مشکل حدود ۴۰۰ هزار هنرمند صنایع دستی را رفع کنیم این رقم در ادامه راه به ۳ میلیارد تومان کاهش یافت اکنون فقط می‌توانیم حدود ۱۰۰ هزار هنرمند صنایع دستی را بیمه کنیم.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در حال حاضر ۶۶۶ موزه در کشور فعال هستند و ۲۳ اثر ثبت شده از ایران در فهرست میراث جهانی دیده می‌شود. ۳۴ هزار اثر در فهرست ملی ثبت شده و ۱۲۰۰ هتل که ۱۵۸ واحد آن چهار و پنج ستاره هستند در حوزه گردشگری فعالند. قرار است تعداد این هتل‌ها تا پایان دولت تدبیر و امید به ۲۸۰ هتل ۴ و ۵ ستاره برسند همچنین در حال حاضر ۱۴۰۰ واحد بوم‌گردی در کشور فعال هستند که تا دو سال آینده تعداد آنها به دو هزار واحد بوم‌گردی خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز