خبرگزاری کار ایران

یک باستان شناس اعلام کرد:

آتشکده گیلان غرب مورد بررسی قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۱۴۰

برنامه‌ گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه‌ حسن زوردار کرمانشاه به منظور حفظ آتشکده آن که یکی از ۷ آتشکده شناسایی شده در گیلان غرب است و توقف فعالیت‌های کشاورزی، ساخت و سازهای غیر مجاز، حفاران و... در حال انجام است.

به گزارش ایلنا، پیمان منصوری (سرپرست هیأت باستان‌شناسی گیلان غرب) با اعلام خبر انجام گمانه‌زنی‌ها برای حفظ یکی از ۷ آتشکده شناسایی شده، گفت: برنامه‌ گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه‌ حسن زوردار روستای خالوخالو گیلان غرب (کرمانشاه) با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آغاز و هم‌اکنون درحال انجام است.

این باستان‌شناس افزود: محوطه‌ حسن زوردار در حاشیه‌ شمالی شهر گیلان‌غرب واقع شده و مطالعات اولیه نشان می‌دهد این محوطه متعلق به دوره‌های عصر آهن III، اشکانی، ساسانی و اسلامی بوده و مهم‌ترین استقرار آن از دوره‌ ساسانی است.

به گفته منصوری، مجموع این محوطه شامل تپه، گورستان و معماری بوده و بخشی از آن بر سطح برجستگی‌های طبیعی شکل گرفته است.

او معماری این محوطه را شامل یک بنا موسوم به چهارطاقی (آتشکده) اعلام کرد که در بخش میانی محوطه بر سطح یک پشته‌ طبیعی قرار دارد و مساحت این محوطه دست‌کم ۲۰ هکتار است.

سرپرست هیأت باستان شناسی، هدف از انجام کاوش باستان‌شناسی این محوطه را تعیین عرصه و حریم و جلوگیری از آسیب بیشتر آن دانست و تصریح کرد:  تاکنون ۸ گمانه در این محوطه ایجاد شده و پیش‌بینی می‌شود تا ۳۰ گمانه نیز برسد.

او اهمیت این محوطه را بیشتر به خاطر وجود آتشکده‌ آن دانست و گفت: در منطقه‌ گیلان‌غرب دست‌کم ۷ آتشکده شناسایی شده که وجود این تعداد آتشکده در یک شعاع ۱۵ کیلومتری کم‌نظیر و حائز اهمیت است.

این باستان شناس خاطرنشان کرد: جدا از وجود آتشکده‌های فراوان، محوطه‌های ساسانی بی‌شماری نیز در منطقه وجود دارد که خود نشان از اهمیت دشت گیلان‌غرب در دوره‌ ساسانی است.

وی از چشمگیرترین مشخصه‌‌های این محوطه را وجود قطعات پراکنده شیشه در سطح آن اعلام کرد  که به‌نظر می‌رسد (احتمالاً دوره‌ اسلامی) در این محوطه کارگاه‌های ساخت اشیاء شیشه‌ای وجود داشته است.

او با بیان این نکته که سطح بیشتر محوطه زیر کشت است و  این محوطه به علت فعالیت‌های کشاورزی، ساخت‌وساز و حضور حفاران غیرمجاز آسیب جدی دیده تصریح کرد: در سالیان اخیر بخش‌هایی از این محوطه به علت آبیاری و زهکشی جهاد کشاورزی تخریب شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز