خبرگزاری کار ایران

واکنش عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به بیانیه خانه تئاتر؛

متولی امور مربوط به تئاتر، وزارت ارشاد است/برگزاری نشست مجلسی‌ها با هنرمندان و متولیان تئاتر

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۷۸۰

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به بیانیه خانه تئاتر خطاب به قوای سه‌گانه مقننه، مجریه و قضاییه که روز ۲۲ دی منتشر شد، واکنش نشان داده و گفت: ورود به مقوله تئاتر، اعطای مجوز برای اجراها و نظارت بر نمایش‌ها باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز ۲۲ دی گردهمایی هنرمندان پیرامون مسائل صنفی برگزار شد و اعضای این خانه بیانیه‌ای خطاب به قوای سه‌گانه مقننه، مجریه و قضاییه قرائت کرده و در آن به طرح این پرسش پرداختند که «چرا رفعِ معضلات بزرگ و عدیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را وانهاده و به چند موضوع یا ایرادِ سطحی، ساده و پیش‌پا افتاده نظارتی در حوزه تئاتر پرداخته‌‌ایم؟» همچنین در این بیانیه آمده بود: «ما ضمن رعایتِ قانون و حفظ خطّ مرزها، اعتراض و نقد را حقِ قانونی خود دانسته و خواستارِ صیانت از فکر و اندیشه در حوزه‌ی تأتر هستیم. پس لازم است قوای محترم سه‌گانه به‌طورِ شفاف و دقیق در حدودِ وظایفِ خویش عمل کرده تا هنرِ تأتر با تمامِ کمبودها با هر برخوردِ احساسی، شخصی و فراقانونی عمرِ خویش را در پاسخ‌گویی سپری نکند.» پروانه سلحشوری در گفتگو با خبرنگار ایلنا،نسبت به این بیانیه واکنش نشان داده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به انتشار بیانیه اعتراضی جمعی از اهالی تئاتر که با انتقاد نسبت به برخی محدودیت‌ها و معضلات هنر نمایش در کشور، خطاب به قوای سه‌گانه نوشته شده و خواستار تعامل و گفتگو برای حل مشکلات تئاتر شده بودند به ایلنا گفت: از آنجا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی امور مربوط به فرهنگ و هنر کشور در سطوح اجرایی و حکومتی است، طبیعتاً ورود به مقوله تئاتر، اعطای مجوز برای اجراها و نظارت بر نمایش‌ها باید توسط این وزارتخانه انجام شود.

وی با اشاره به نقش قوه مقننه در این حوزه، یادآور شد: بنابر سازوکاری که قانون درنظر گرفته، درصورت هرگونه تخطی در نحوه پیشبرد امور در این حوزه، مجلس و مشخصا کمیسیون فرهنگی موظف به پیگیری، شفاف‌سازی و درخواست همکاری و تعامل از دستگاه‌های مختلف است تا بتوانیم با ایجاد همسویی در بین مسئولان مختلف مشکلات را مرتفع کنیم و پشت سر بگذاریم.

این عضو اصلاح‌طلب کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر برخی اقدامات این کمیسیون برای ایجاد همدلی بیشتر در میان قوای سه‌گانه و دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط، به بعضی تجارب و نتایج مثبت ناشی از این دست تلاش‌ها در گذشته اشاره کرد و گفت: در موارد مختلف در کمیسیون فرهنگی همواره سعی کرده‌ایم  تا حد امکان از تمامی سلایق در مباحث مختلف حوزه فرهنگ و هنر کشور دعوت کنیم و با تعامل بین دستگاهی علاوه ممانعت از بروز ناهماهنگی، مشکلات را حل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین به تعامل مثبت مجلس و قوه قضاییه در مباحث مختلف اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مسئولان قوه قضائیه نیز ارتباط بسیار خوبی با مجلس دارند و در موارد مختلف شاهد این همراهی و تعامل مثبت معاونت پارلمانی و سایر مسئولان قوه قضاییه بودیم.

سلحشوری در واکنش به برخی محدودیت‌هایی که اخیرا برای خانواده تئاتر پیش آمده و مورد انتقاد هنرمندان این حوزه واقع شده نیز اعلام کرد: ممکن است گزارش‌هایی به مسئولان قوه قضائیه رسیده باشد و براساس این گزارش‌ها ورود کرده باشند. بنابراین فکر می‌کنم می‌توانیم در یک جمع کارشناسی و با نگاه تخصصی مشکلات را حل کنیم.

عضو‌ کمیسیون فرهنگی مجلس، با اشاره به نگاه مثبت ریاست جدید این کمیسیون  به مباحث هنری، هم‌چنین از برگزاری نشست‌های تخصصی موضوعی با حضور متولیان، مسئولان، اصحاب هنر و صاحب‌نظران هنر و فرهنگ خبر داد و گفت: قرار است روز سه‌شنبه همین هفته نشستی با این رویکرد در کمیسیون فرهنگی داشته باشیم که با حضور اهالی موسیقی، مسئولان و متولیان در این رابطه گفتگو کنیم و انشاءالله در جلسات بعدی حتما به مسائل تئاتر و دیگر هنرها نیز خواهیم پرداخت.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به هنرهای نمایشی و دیگر انواع هنرها، خاطرنشان کرد: باتوجه به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقام متولی امور هنری کشور، در کمیسیون فرهنگی طرح «تغییر نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت فرهنگ، هنر و ارشاد اسلامی» را تهیه کردیم که هم‌اکنون در صحن علنی مجلس در‌ نوبت رسیدگی است.

عضو فراکسیون امید همچنین به بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور در کمیسیون تلفیق مجلس، درباره کاهش بودجه فرهنگی در سال آینده گفت: واقعیت این است که بودجه سال آینده به طور کلی، انقباظی و در بخش‌های مختلف شاهد کاهش بوده است.

سلحشوری در عین حال تاکید کرد: بودجه‌ریزی در بخش فرهنگ همواره چندان مورد توجه نبوده اما به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، بیش و پیش از بودجه سایر بخش‌ها دستخوش این روند کاهشی شده اما می‌دانم همکارانم در کمیسیون فرهنگی و کمیسیون تلفیق در تلاش هستند تا این فاصله را کاهش دهند و تا حد امکان، بودجه بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر را به ردیف‌های مصوب سال قبل برسانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز