خبرگزاری کار ایران

در دیدار میان نمایندگان مجلس و مدیران ارشد وزارت ارشاد عنوان شد؛

وزیر ارشاد به عهد خود عمل کرد

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۷۱۱

در نشست میان اعضای کمیسیون فرهنگی و مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به گفت‌وگو درباره مسائل فرهنگی و هنری کشور پرداختند.

به گزارش ایلنا، در نشست میان اعضای کمیسیون فرهنگی و مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به گفت‌وگو درباره مسائل فرهنگی و هنری کشور پرداختند.

انتظامی: جشنواره فیلم فجر از نظر کیفیت راه تکامل پیدا کرده است

حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی با اشاره به برخی اقدامات این سازمان در آستانه برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر از نظر کیفیت راه تکامل پیدا کرده است.

وی افزود: امسال حدود ٨٠ فیلم متقاضی شرکت در مسابقه بودند که از میان آن‌ها ٢٢ فیلم برای بخش سودای سیمرغ انتخاب می‌شوند.

دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امسال جشنواره نسبت به سال گذشته در حوزه‌هایی مانند حضور کارگردانان اولی با ١٠ فیلم، ترکیب و تنوع خوب فیلم‌ها به لحاظ گونه، کیفیت و مضمون و ... ارتقا و کیفیت یافته است.

وی تاکید کرد: دو سال است که این جشنواره در راستای شعار «ایران تهران نیست» همزمان با برگزاری در تهران در سایر مراکز استان‌ها نیز برگزار می‌شود.

انتظامی گفت: فیلم‌های امسال در موضوعاتی مانند دفاع مقدس، مبارزه با تروریسم، تاریخی، طنز و ... دارای تنوع است. از نظر حضور زنان نیز از میان ٢٢ فیلم ٤ فیلم از کارگردانان زن و همچنین در حوزه داوران نیز دو نفر از بانوان حضور دارند.

سیدمحمدمجتبی حسینی:

صیانت از فضای هنر کشور بر عهده معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

در ادامه سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری نیز با ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات جشنواره‌های هنری این معاونت در دهه فجر گفت: صیانت از فضای هنر کشور بر عهده این معاونت است و امسال سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر، سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر، یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی و هشتمین جشنواره مد و لباس فجر همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال جشنواره موسیقی برا ی اولین بار دارای آیین‌نامه شد. در این دوره از جشنواره بر محور آهنگسازان ایرانی تمرکز شده است. حتی قرارست آهنگسازان خارجی نیز به اجرای یک آهنگ از ایران بپردازند.

حسینی ادامه داد: این جشنواره در ٧ استان کشور نیز به صورت همزمان برگزار می‌شود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از جمله برنامه‌های این دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجر، شادیانه‌های اقوام به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، حضور تمام مراکز آکادمیک در جشنواره برای اولین بار، نمایش و رونمایی از کتاب ٨٠٠ صفحه ای ٤٠ سال صحنه و ... از جمله فعالیت‌های سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر است.

وی ادامه داد: در حوزه جشنواره تئاتر نیز ١٠ نمایش انقلابی قرار است از رادیو نمایش پخش شود.

حسینی گفت: ٣٥ درصد آثار نمایشی این دوره از جشنواره تئاتر فجر در موضوع انقلاب و دفاع مقدس است.

وی تاکید کرد: جشنواره هنرهای تجسمی نیز امسال با رشد ٢٠٨ درصدی ورود آثار مواجه بوده است. ١٣ هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

حسینی گفت: افتتاح نمایشگاه پلاک ٤٠ شامل نقاشی، مجسمه‌سازی از آثار انقلابی در فرهنگسرای نیاوران از جمله اقدامات این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهد بود.

وی ادامه داد: امسال هشتمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار می‌شود و قرار است دستاوردهای مد و لباس انقلاب اسلامی از رادیو اقتصاد بررسی شود.

حسینی گفت: نمایشگاه ١٠ نشست موضوعی مد و لباس و ... از جمله فعالیت‌های جشنواره مد و لباس فجر خواهد بود.

در بخش دیگری از این نشست لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از اقدامات مالی و بودجه این وزارتخانه ارائه داد.

وی گفت: بودجه سال ٩٨ نسبت به سال ٩٧ رشد ٣٩ درصدی داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات بودجه‌ای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و صندوق اعتباری هنر گزارشی ارائه داد.

مختارپور تاکید کرد:

رشد ٩ درصدی در تعداد کتابخانه‌های کشور نسبت به پیش از انقلاب

در ادامه علیرضا مختارپور دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره برخی اقدامات این نهاد گفت: در سال ٥٧ تعداد کتابخانه‌های کشور ٣٧٣ باب بود و در حال حاضر دارای ٣٤٣١ باب کتابخانه در کشور هستیم که در این بازه زمانی رشد ٩ درصدی در تعداد کتابخانه‌ها داشته‌ایم.

وی افزود: امسال ٥٣ کتابخانه جدید داشته‌ایم که ٢٧ باب آن در روستاها و ٢٦ باب آن شهری بوده است.

مختارپور ادامه داد: همچنین ١٥ بهمن ماه امسال بزرگترین کتابخانه عمومی کشور در مشهد مقدس افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: در این کتابخانه ٣٧ خدمت فرهنگی و اجتماعی ارائه می‌شود و به عنوان مرکز و پایگاهی فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود.

علیرضا رشیدیان: امسال شورای حج با حضور معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد

در بخش دیگری از این نشست علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت گفت: این سازمان متولی برگزاری حج و زیارت است و نقش آن در شرایط امروزی نسبت به گذشته حساس‌تر شده است.

وی افزود: سیاست‌های کلان این سازمان توجه به اهداف اساسی سازمان است و اینکه در این مسیر در ساختارها و فرایندهای زمانی گم نشویم. اینکه حج به گونه‌ای برگزار شود که توام با معنویت و سهولت برای زائران باشد.

رشیدیان گفت: امسال شورای عالی حج و زیارت با پیگیری وزیر محترم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

وی ادامه داد: این سازمان دارای ٤ ماموریت حج، عمره، عتبات و زیارت سوریه است. این سازمان جلساتی با وزارت حج عربستان داشته و تعداد زائران حج واجب به ٨٦ هزار و پانصد نفر افزایش یافت. در حال حاضر یک میلیون و ٢٠٠هزار نفر در نوبت حج واجب هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: پیگیری حقوق شهدای مسجدالحرام از دیگر اقدامات این سازمان است. مسئولان عربستان در جلساتی که با مسئولان عربستان داشتیم، آن‌ها غرامت شهدای مسجدالحرام را که ١٤ نفر بودند به نمایندگی سازمان ملل پرداخت کرده‌اند و ما نیز اسامی وراث آن‌ها را به این سازمان معرفی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: استقرار دفتر نمایندگی سازمان در عربستان برای پیگیری مسکن، تغذیه و ... از هفته گذشته در شهر مکه مستقر شد.

رشیدیان گفت: نکته اساسی که ما در حج با آن موجه هستیم مشکل قیمت ارز است که به عنوان دغدغه جدی برای حج محسوب می شود و اگر قرار است ارز با قیمت آزاد باشد قیمت حج با جهش مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: به ضرورت بازنگری در اعزام به عتبات و عراق نیاز داریم.

علی اصغر کاراندیش:

تصویب لایحه مالکیت ادبی و هنری بسیاری از مسائل فرهنگی و هنری کشور را برطرف می‌کند

علی اصغر کاراندیش معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: لایحه مالکیت ادبی و هنری یکی از موضوعات حائز اهمیت در حوزه فرهنگ و هنر است و در حال حاضر در کمیسیون قضایی مجلس در نوبت رسیدگی است.

وی افزود: اگر این لایحه به تصویب مجلس برد بسیاری از مسائل فرهنگی و هنری کشور را برطرف می‌کند.

کاراندیش ادامه داد: مشکل دیگر کاهش ٥ درصدی یارانه نشر و مطبوعات در سال ٩٨ نسبت به سال ٩٧ است که اگر در کمیسیون تلفیق افزایش پیدا نکند در سال آینده در حوزه نشر و مطبوعات دچار چالش می‌شویم.

 حبیب رضا ارزانی:

ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دارای اساسنامه شد

در ادامه حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: این ستاد بعد از ٢٦ سال با ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای اساسنامه شده است.

وی افزود: از تعداد ٢٤هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور، بیش از ٢٢ هزار کانون فرهنگی و هنری در سامانه سجا خود را ثبت نام کرده‌اند.

در پایان، محمدرضا بهمنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از مجموعه اقدامات این مرکز در فضای مجازی و گفت‌وگوهای فرهنگی در این فضا ارائه داد.

احمد مازنی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهد خود وفا کرد

احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حضور این جمع در این نشست نشان از گستردگی ماموریت‌ها و وسعت سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهد خود وفا کرد و سخنانی را که در صحن مجلس در روز رای گیری داشتند رعایت کردند. گزارشی که آقای دکتر صالحی از کلان پروژه‌های این وزارتخانه ارائه داد نشان از وفای عهد به سخنان‌شان است.

مازنی تصریح کرد: انتظار ما نیز در مجلس شورای اسلامی نیر همین است که وزرا وفای به عهد داشته باشند نه اینکه صرفا برای گرفتن رای اعتماد در مجلس به سخنرانی بپردازند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در تدوین موضوعات دارای ضعف هستیم گفت: اکنون فصل بودجه است و باید ضرورت کار و اقدامات فرهنگی را در نظر بگیریم.

مازنی تاکید کرد: در این فصل معمولا با مشکلات زیادی مواجه هستیم و دکتر صالحی در شرایطی که دچار مشکلات اقتصادی هستیم از مجلس کارت زرد دریافت می‌کنند و این حکایت از این دارد که موقع غرامت همه اشاره‌شان به سمت فرهنگ است ولی زمانی که باید به آن توجه شود این اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: اگر امسال بودجه فرهنگ افزایش یافته باید نرخ گرانی‌ها را نیز در این افزایش در نظر بگیریم.

مازنی گفت: یکی از ضعف‌هایی که ما داریم این است که نتوانسته‌ایم ضرورت کار فرهنگی را برای خواص تدوین و تبیین کنیم و در کنار محدودیت‌های گسترده‌ای که داریم به تعریف درست از مقوله فرهنگ نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامات خود می‌تواند از ظرفیت‌های رسانه ملی، فضای مجازی و رسانه‌ای بهره ببرد و تعامل کمی و کیفی خود با مجلس شورای اسلامی به ویژه با مجمع نمایندگان استانی را بیشتر کند.

در ادامه جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیمان خود در زمان رای اعتماد عمل کرده‌اند و فعالیت‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه مهندسی شده و بر اساس فکر است.

وی افزود: حوزه فرهنگ باید با تامل به طرح برسد و بعد از آن به عمل مبتنی بر اقدامات انقلابی منجر شود.

در بخش دیگری احد آزادیخواه گفت: اخیرا طرحی را در مجلس شورای اسلامی بررسی کردیم با عنوان استقرار وزارتخانه‌ها در خارج از شهر تهران که فوریت آن رای نیاورد.

وی افزود: در این زمینه ما پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه وزارتخانه‌ها در خارج از تهران مستقر شوند ماموریت‌های آن‌ها را به استان‌ها منتقل کنیم و اختیارات را به مدیران کل استانی واگذار کنیم.

آزادیخواه گفت: این اقدام با توجه به شرایط امروزی از جمله کمبود اعتبارات کمک می‌کند تا انجمن‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها فعال شوند و به پویایی روح فرهنگ و هنر در شهرستان‌ها منجر شود.

در ادامه اصغر مسعودی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و اسلامی دارای معاونت‌های مختلفی است.

مسعودی ادامه داد: توجه به شفافیت نیز امر خوبی است اما اینکه در اختیار چه کسی باشد و چه کسانی نیز به آن دسترسی داشته باشند هم حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چشمگیر است و باید به این نکته توجه داشته باشیم.

در ادامه سیده فاطمه ذوالقدر عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مشکلات بودجه جدی است و در حال حاضر نمی‌توانیم از درآمد دولت بکاهیم.

وی در عین حال تصریح کرد: بنابراین باید از منابع جدید، ایجاد درآمد جدید کنیم تا کمبودهای حوزه فرهنگ جبران شود.

سیداحسان قاضی زاده هاشمی دیگر عضو این کمیسیون گفت: هیات دولت توان کارشناسی در حوزه برنامه‌ای و بودجه‌ای را دارد و در این زمینه قوی‌ست و نباید همه چیز را در این حوزه به مجلس محول کند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: باید در جشنواره‌های فجر نیز رویش‌های انقلابی معرفی شوند. اینکه خروجی فرزندان انقلاب در این زمینه‌ها چیست باید موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: در حوزه فرهنگی نیز ما نیازمند احیای جایزه جلال هستیم. ما نیازمند تفکرسازی هستیم تا مولف‌سازی، و این امر در جایزه جلال باید محقق شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به دیپلماسی خارج از کشور نیز ضروری است.

در ادامه حجت الاسلام مهدی شیخ عضو دیگر این کمیسیون گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای فرهنگی کشور آتش بس اعلام کرده‌اند.

وی افزود: دکتر صالحی توانستند سیاست و فرهنگ را از هم جدا کنند. ترکیب سیاست و فرهنگ آفت بزرگی بوده که فرهنگ همیشه دامنگیر مسائل سیاسی شده است.

شیخ در عین حال تصریح کرد: این اقدام دکتر صالحی باید نهادینه شود و بعد از ایشان نیز ادامه یابد و این امر از طریق گفتمان‌های فرهنگی قابل حل شدن است.

وی ادامه داد: بودجه‌های فرهنگی در مقایسه با سایر دستگاه‌های فرهنگی ناچیز است. بنابراین بودجه‌های فرهنگی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در جهت سیاست‌های فرهنگی کشور ساماندهی شوند.

شیخ افزود: نویسندگی یک هنر است باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد زیرا از طریق نویسندگی می‌توان تولیدات علمی و باورها و ارزش‌های خود را منتقل کنیم.

در ادامه طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: باید گفت‌وگوهای فرهنگی شکل بگیرد و ما آن را در کمیسیون فرهنگی مجلس دنبال می‌کنیم ولی به رایزنی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نیز نیاز است.

وی با اشاره به راه‌اندازی گذرهای فرهنگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این اقدام بسیار خوبی است و باعث شده عرصه فرهنگ به خوبی به میان مردم بیاید.

سیاوشی گفت: به نظرم در ٤٠ سالگی انقلاب باید همه عرصه‌های فرهنگی و هنری به میان مردم آید و مردمی شود و صرفا به سینما اکتفا نکنیم.

در بخش دیگری از این دیدار محمداسماعیل سعیدی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: باید به حدود و ثغور موسیقی توجه داشته باشیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید با همکاری یکدیگر آن را پیگیری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توجه به کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز