خبرگزاری کار ایران

پایان هشتمین دوره جشنواره فیلم ایرانسی‌ با درخشش «درساژ»

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۵۷۷

هشتمین دوره جشنواره فیلم ایرانسی‌ یکشنبه شب ۲۰ ژانویه (برابر با ۳۰ دی) با معرفی برگزیدگان این دوره، به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا، هشتمین دوره جشنواره فیلم ایرانسی‌ یکشنبه شب ۲۰ ژانویه (برابر با ۳۰ دی) با معرفی برگزیدگان این دوره، به کار خود پایان داد. در مراسم اختتامیه این جشنواره فیلم «درساژ» ساخته پویا بادکوبه جایزه بهترین فیلم بلند و فیلم «سه‌رخ» ساخته جعفر پناهی جایزه بهترین فیلم منتخب مخاطبان را دریافت کردند.

در بخش فیلم‌های مستند، "زنانی با گوشواره‌های باروتی" به کارگردانی رضا فرهمند و  در بخش فیلم‌های کوتاه "وقت نهار" ساخته علیرضا قاسمی به عنوان فیلم‌های برگزیده انتخاب شدند.

جعفر پناهی طی پیامی ویدئوی از دست اندر‌کاران جشنواره و مخاطبان «فرهیخته» چکی تشکر کرد. پناهی با اعلام اینکه شرایط او در تاریخ سینما منحصر به فرد نبوده است و دیگرانی مثل دالتون ترمبو و ییلماز گونی هم دچار چنین وضعیتی بوده‌اند، گفت: آنچه بیش از هر چیز دردناک است این است که نمی‌تواند در کنار بینندگان آثارش باشد و واکنش آنان به فیلم‌هایش را ببیند.

مراسم اختتامیه این فستیوال با نمایش فیلم «بید و باد» ساخته محمدعلی طالبی به پایان رسید. طالبی پیش از نمایش فیلم گفت که «بید و باد» سال‌ها در خانه‌اش خاک می‌خورده تا اینکه چند منتقد انگلیسی چهار سال پیش از او خواستند تا نسخه‌ای از فیلم را در اختیار داشته باشند و آن را ترمیم کنند. نسخه نمایش اختتامیه جشنواره ماحصل فعالیت آن تیم در انگلیس است.

«بید و باد» که بر اساس فیلمنامه‌ای از عباس کیارستمی ۲۰ سال پیش ساخته شده بود، مورد توجه و استقبال مخاطبان حاضر در سالن قرار گرفت. بخش ویژه این فستیوال به بزرگداشت محمدعلی طالبی اختصاص داشت و دو فیلم دیگر او با نام‌های «چکمه» و «کیسه برنج» هم در این جشنواره فرهنگی به نمایش درآمدند.

بخش اصلی هشتمین دوره از جشنواره فیلم ایرانسی‌ «ÍRÁN:CI»  با همکاری مرکز سینمای فارسی (FCC) از پانزدهم الی بیستم ژانویه در شهر پراگ برگزار شد و بعد از این با تکرار نمایش فیلم‌ها در دو شهر برنو (شهر دیگری در جمهوری چک) و شهر براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی در روز بیست‌وشش ژانویه به پایان می‌رسد. در این دوره از ایرانسی ۳۰ فیلم بلند ، کوتاه و مستند به نمایش درآمد.  

ایرانسی با نمایش فیلم «خوک» ساخته مانی حقیقی در سینما « اسویتوزور» شهر پراگ آغاز شد. علاوه بر این فیلم‌های بلندِ بدون تاریخ، بدون امضا (وحید جلیلوند)، رضا (علیرضا معتمدی)، همچنان که می‌مردیم (مصطفی سیاری)، افسونگر (میلاد عالمی)، هجوم (شهرام مکری)، ایرو (سید هادی محقق)، هندی و هرمز (عباس امینی)، بمب، یک عاشقانه (پیمان معادی)، سه رخ (جعفر پناهی) و درساژ (پویا بادکوبه) در این فستیوال به نمایش در آمدند.

فیلم‌های مستند این دوره از جشنواره به شرح ذیل بودند: زنانی با گشواره‌های باروتی(رضا فرهمند)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطایی)، آنچه که نمی‌گوییم (علی رازی)، علی آقا (کامران حیدری)، دلبند (یاسر طالبی)، قوی‌تر از گلوله (مریم ابراهیمی).

همچنین فیلم‌های کوتاهِ مثل بچه آدم (آرین وزیردفتری)، تاریکی (سعید جعفریان)، دریای تلخ (فاطمه احمدی)، عوارض خروج (محمد نجاریان)، مارلون (درناز حاجی‌ها) شب تولد (امید شمس)، وقت ناهار(علیرضا قاسمی)، محاق (علی درخشنده)، ولتاژ (سمیرا قهرمانی)، بدل (روناک جعفری) هم در این رویداد به نمایش در آمدند.

در حاشیه این فستیوال کتاب «علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت کابوس سی ساله» نوشته قصیده گلمکانی در دانشگاه چارلز رونمایی شد و این نویسنده به همراه مجید برزگر فیلمساز و تهیه‌کننده این سال‌های سینمای ایران سخنرانی کردند. همچنین جلسه ویژه‌ای برای فیلم «پرویز» ساخته مجید برزگر در دانشگاه چارلز برگزار شد و این فیلمساز ایرانی پس از نمایش فیلمش به گفتگو  با دانشجویان علاقمند پرداخت.

مانی حقیقی مهمان ویژه مراسم افتتاحیه این جشنواره بود و در مدرسه سینمایی پراگ هم با دانشجویان سینما به تماشای فیلم «پذیرایی ساده» نشست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز