خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نمونه ایرانیِ کارت ویزا و مَستِر کارت طراحی شد+جزئیات سفرهای قسطی و ارزان به سراسر کشور

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۳۵۶

نادر عادلی‌نیا (یکی از طراحان سفر ارزان) گفت: ما نمی‌خواهیم آنچه که بانک‌ها در گذشته می‌خواستند اجرا کنند و در آن شکست خوردند را اجرا کنیم. بلکه برنامه‌ریزی‌مان همانند همان چیزی است که در اروپا در حال اجراست. بر همین اساس برای شش ماهه ابتدایی هیچ سودی را درنظر نگرفته‌ایم. ابتدا می‌خواهیم طرح پا بگیرد و بعد به پنج میلیون گردشگر برسیم.

نادر عادلی‌نیا (یکی از طراحان سفر ارزان و نماینده دفاتر مسافرتی در این طرح) درباره آخرین وضعیت طرح سفر ارزان به خبرنگار ایلنا گفت: باتوجه به اینکه امسال افزایش نرخ ارز و همچنین عوارض خروج از کشور را داشتیم؛ عملا تعداد سفرهای خارجی به شدت کاهش پیدا کرد و دفاتر مسافرتی با مشکلاتی مواجه شدند. در نتیجه نگاه چهار هزار و هفتصد شرکت خدمات مسافرتی در سراسر کشور به جاذبه‌های گردشگری داخلی معطوف شد. بر همین اساس طرح تازه‌ای را برای سفرهای داخلی طراحی کردیم و اکنون در حال هماهنگی با جامعه هتلداران، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، شرکت‌های حمل و نقل زمینی، هوایی، ریلی و موسسات مالی هستیم.

وی با بیان اینکه «گردشگری را از ایران شروع کنیم» و «گردشگر سلام» نام این طرح است، اظهار کرد: کلیات این طرح بر مبنای آسان‌سازی، افزایش کیفیت تورها و توزیع بسته‌های سفر در تمام فصول سال و استفاده بهینه از تمامی ظرفیت‌های موجود صنعت گردشگری است تا وقتی دو روز تعطیل می‌شود؛ همه به جاده شمال هجوم نبرند و راه‌ها بسته نشود.

این عضو انجمن صنفی دفاتر مسافرتی درباره اینکه این طرح قرار است به چه صورت عملی شود، گفت: در این طرح بحث تور مطرح شده و کیفیت در آن نقش مهمی دارد. به این ترتیب قبل از مطرح شدن بحث ارزان‌شدن سفر، بحث کیفیت مطرح است و بر همین اساس در همه وسایل حمل و نقل قسمت وی آی پی برای مسافران درنظر گرفته شده است. همچنین در تمام تورها حتما راهنمای مجوزدار از سازمان میراث فرهنگی خواهیم داشت که متاسفانه اکنون خیلی محدود از آنها در تور استفاده می‌شود. علاوه بر این موضوع نگاه ما به بعد آسان‌سازی سفر نیز معطوف بوده است.

وی افزود: آسان‌سازی به معنای تشویق افراد برای سفر است. یعنی اگر تور در همه‌جا یک میلیون و صد هزار تومان عرضه می‌شود، در این طرح با قیمت یک میلیون تومان ارائه می‌شود. در عین حال نیز به متقاضیان می‌گوییم که شما در ابتدا تنها ۲۰ درصد این مبلغ را بدهید و بعد از سفر، در چهار قست دویست هزار تومانی مابقی مبلغ را بدون اینکه ریالی به آن اضافه شده باشد، بپردازید. البته این موضوع به شرط آن است که توری که از ما گرفته‌اند، دارای کیفیت بالا باشد و همه استاندارد‌های سازمان میراث در آن رعایت شده باشد. به نوعی سفر هم از نظر قیمتی پایین‌تر آمده و هم هیچ کارمزد ریالی به آن اضافه نمی‌شود. یعنی به نوعی می‌توان گفت که سفر قسطی می‌شود.

عادلی‌نیا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این طرح قرار است نمونه ایرانی کارت ویزا و مَستِر کارتی باشد که در اکثر نقاط جهان اعتبار دارد، گفت: همین طور است. ما برای این طرح با بانک‌ها صحبت کردیم ولی در عین حال خود آژانس‌های مسافرتی نیز پیش‌قدم شده و سرمایه‌گذاری اولیه‌ای برای آن انجام داده‌اند. به نوعی می‌خواستیم که در این طرح به‌طور کل متکی به بانک‌ها نباشیم. بر همین اساس هرکدام از دفاتر شرکت‌کننده در طرح عددی را به عنوان سرمایه اولیه به کار تزریق می‌کنند. البته این موضوع برای هتل‌ها به صورت دیگری اتفاق می‌افتد. درخواست ما از هتل‌ها به این صورت است که تعدادی از ظرفیت‌های خالی خود را با تخفیف ویژه‌ای به این طرح اختصاص بدهند.

وی افزود: ما می‌خواهیم از ظرفیت خالی هتل‌ها در طول ۵۲ هفته سال استفاده کنیم. یعنی در هماهنگی‌ها به هتل می‌گوییم که قطعا ظرفیت شما در عید و چند روز تعطیلی میانه سال تکمیل است ولی حداقل در ۱۰۰ روز از سال ظرفیت اشغال اتاق‌هایتان کمتر از ۵۰ درصد است. اگر تعدادی از ظرفیت‌های خالی خود را در طول سال با قیمت ارزان‌تر به ما بدهند، هم پکیج ما برای مسافران ارزان‌تر ارائه می‌شود و هم اتاق‌های آنها خالی نمی‌ماند.

نماینده دفاتر مسافرتی در طرح سفر ارزان در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: یکی دیگری از مشکلاتی که ما داشتیم، مراجعه مردم به بانک بود. چراکه به عنوان مثال اگر فردی بخواهد یک کارت ده میلیون تومانی را از بانک بگیرد، باید برای دریافت آن حداقل یکی و نیم میلیون تومان سپرده بگذارد و به این صورت هشت و نیم میلیون تومان به فرد متقاضی می‌رسد. علاوه بر این موضوع بانک برای اعطای کارت، کارمزد را هم در نظر گرفته و ضامن هم می‌خواهد. به این ترتیب فردی که می‌خواهد چند روز به سفر برود، حداقل فقط یک هفته باید درگیر گرفتن کارت سفر باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه پروسه بانک برای مردم سخت است، ما سعی کردیم در این طرح این مشکل را حل کنیم. به این صورت این کار را هم مجموعه آژانس‌های هواپیمایی انجام می‌دهند. یعنی قبلا دفاتر مسافرتی از اعتبارات خود کارت‌ها گرفته‌اند و مسافر برای اعطای اعتبارات به آنها مراجعه می‌کند. به این ترتیب گردشگران متقاضی کارت سفر را از آژانس‌ها می‌گیرند و قسط‌های آن را نیز به آژانس‌ها می‌دهند. فرایند قسط‌ها نیز چند مرحله‌ای است که به عنوان مثال در مرحله اول مسافر در چهار ماه مبلغ اخذ شده را بدون هیچ کارمزدی پس می‌دهد ولی اگر خود مسافر نتواند در این تعداد ماه مبلغ را بپردازد و راغب باشد که در تعداد ماه بیشتری قسط خود را بپردازد، باید از مرحله دوم و سوم طرح استفاده کند که در آن بسته به تعداد ماه اضافه شده کارمزدی بسیار ناچیزی که پنجاه درصد کمتر از کارمزد بانک است برای آن در نظر گرفته می‌شود.

عادلی‌نیا ضمن اعلام اینکه این طرح یک الگو و طرح جدید است که با کمک شرکت‌های هواپیمایی و هتلداران و مجموعه شرکت‌های حمل و نقل قابل انجام است، ادامه داد: در حقیقت ما نمی‌خواهیم آنچه که بانک‌ها در گذشته می‌خواستند اجرا کنند و در آن شکست خوردند را اجرا کنیم. بلکه کار یک حرکت تازه است که براساس پیش‌بینی ما اگر متولیان گردشگری برای آن دست به دست هم دهند، می‌تواند ۵ میلیون نفر به ظرفیت گردشگران داخلی ما اضافه کند. می‌توان با این طرح همانند کشورهای اروپایی‌ در طول فصل‌ها میزبان تیپ‌های مختلفی از آدم‌ها باشیم. به عنوان مثال در زمان مدارس قطعا کسانی که بچه‌های مدرسه‌ای دارند برای رفتن با مشکل مواجه‌اند ولی بازنشسته‌ها چنین مشکلی ندارند.

وی همچنین درباره اینکه آیا این طرح قرار است به صورت موقتی اجرا شود یا اینکه برای دائم بودن آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است، گفت: برنامه‌ریزی که ما در حال انجام آن هستیم همانند همان چیزی است که در اروپا در حال اجرا شدن است همچون مستر کارت و ویزا است. بر همین اساس اکنون برنامه ما این است که هتل‌هایی که آمادگی خود را اعلام می‌کنند برای این طرح با آنها قرارداد سالیانه ببندیم و تعداد اتاقی در تایم‌هایی با توافق طرفین به طرح داده می‌شود. البته ممکن است در ابتدا هتل‌ها تعداد اتاق‌های کمی را در اختیار ما قرار دهند ولی وقتی طرح و گردش مالی آن را ببینند، قطعا اتاق‌های بیشتری را در اختیار می‌گذارد.

عادلی‌نیا در پایان گفت: اگر بخواهیم به این طرح هم مدل سنتی و قدیمی که بوده نگاه کنیم، قطعا شکست می‌خورد. در حقیقت نگاه ما بلندمدت است. بر همین اساس برای شش ماهه ابتدایی هیچ سودی را در نظر نگرفته‌ایم. ما ابتدا می‌خواهیم طرح پا بگیرد و به آن هدف پنج میلیون گردشگر برسیم، بعد از آن قطعا سودآوری هم خواهد داشت. در نهایت پیش‌بینی ما این است که این طرح مقطعی نیست. چراکه همانند این طرح را به شخصه تا به امروز ندیده‌ام. طرح ما متفاوت بوده و یکی از حسن‌های آن این است که حتی قابل کپی‌برداری نیست. در حال حاضر نیز تنها حمایت معنوی سازمان میراث فرهنگی را می‌خواهیم و بر همین اساس قول تبلیغات این طرح از طرف جناب تیموری به ما داده شده و قرار شده که برای تبلیغات هیچ هزینه‌ای نپردازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز