خبرگزاری کار ایران

مسعود نجابتی عنوان کرد:

جشنواره هنر مقاومت به دنبال هنر کاربردی است/۴۰ جوان و ۶ پیشکسوت تقدیر می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۲۳۸

پنجمین جشنواره هنر مقاومت با هدف ارائه هنر کاربردی به جامعه از ۴ تا ۲۴ بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری پنجمین جشنواره هنر مقاومت صبح امروز با حضور دبیرکل این جشنواره و دبیر اجرایی آن برگزار شد.

مسعود نجابتی (دبیرکل پنجمین جشنواره هنر مقاومت) در خصوص اهداف جشنواره و اینکه به چه اندازه به این اهداف دست یافته‌اند گفت: در برخی از اهداف توانستیم موفقیت کسب کنیم و در برخی از اهداف نیز موفقیت کمتری کسب کردیم. البته قرار بود آذرماه سال جاری شاهد برگزاری این جشنواره باشیم که به دلیل استقبال بسیارزیاد هنرمندان یک ماه به تعویق افتاد چرا که هدف ما فقط دریافت آثار و نمایش آن نبود بلکه رویش و کشف استعدادها هدف‌مان بود. از این رو درصدد برگزاری ۲۰ کارگاه و ورکشاپ هنری در سراسر کشور برآمدیم.

او با اشاره به آنکه برگزاری این کارگاه‌ها اتفاق مهمی بود که در راستای برگزاری جشنواره هنر مقاومت اتفاق افتاد گفت: در برخی از شهرهای ایران نخستین بار بود که حضور پیدا می‌کردیم و استقبال جوانان از کارگاه‌های هنری بسیار خوب بود. چنانکه حدود ۱۲ ورکشاپ در طول سه روز برگزار می‌شد که این برگزاری با همکاری تشکل‌ها و نهادهای مختلف همراه بود. حتی برخی از خروجی‌های این کارگاه‌ها به جشنواره هنر مقاومت راه پیدا کرده است.

نجابتی خاطرنشان کرد: معرفی رشته‌های تجسمی را در برنامه خود قرار داده بودیم چرا که معتقد هستیم رشته هنرهای تجسمی آنچنان که باید در جامعه شناخته نشده‌اند و یکی از اهداف جشنواره معرفی رشته‌های تجسمی بود.

دبیرکل پنجمین جشنواره هنر مقاومت همچنین از تهیه و تدوین ۱۶ برنامه تلویزیونی خبر داد که به معرفی رشته‌های هنرهای تجسمی و صحبت با هنرمندان این رشته اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در پنجمین جشنواره هنر مقاومت محصولات متنوع را تولید کرده‌اند که برخی از آنها در قالب کتاب منتشر خواهد شد. در بخش پرچم و کتیبه نیز آثار در شهرهای مختلف کشور به نمایش در خواهد آمد.

هرچند نجابتی به این نکته اشاره داشت که شهرداری‌ها نیز قرار است در اکران آثار جشنواره هنر مقاومت همکاری داشته باشند اما در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا گفت: هنوز نمی‌دانیم چه سهمی از زیباسازی به ارائه آثار جشنواره اختصاص یافته و قرار است شورای انتخاب زیباسازی شهرداری آثار مورد نظر خود را برای نمایش در سطح شهر انتخاب کنند. از این طریق جشنواره از چارچوب نمایشگاهی خارج شده و در سطح شهر نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

نجابتی خاطرنشان کرد: آثار انتخاب شده ارزش ارائه را دارند و حتی برخی از آنها در مصارف خانگی مانند لباس و لوازم‌التحریر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در این میان بیشتر آثار تولید شده با حوزه کودک و نوجوان همسو است.

او در خصوص تولید و انتشار کتاب گفت:‌ از آنجایی که تولید کتاب هزینه‌بر است از صرف هزینه‌های کتاب در جشنواره سمت نظر کردیم اما آثار هر بخش در قالب محصولاتی خاص ارائه خواهد شد چنانکه در حوزه تصویرسازی دو مجموعه ۴۰تایی تحت عنوان چهل‌چراغ و چهل‌تکه تولید شده است که برای کودکان و نوجوانان خواهد بود. در این آثار نگاه به بیت‌المال و نفی از اشرافی‌گری مدنظر قرار گرفته همچنین محصولات تایپوگرافی جشنواره هنر مقاومت قابلیت استفاده و چاپ روی تیشرت‌ها را دارد و می‌تواند جایگزین خوب و مناسبی برای تیشرت‌هایی باشد که این روزها با آرم‌ها و نوشته‌های خارجی وجود دارند که البته هیچ تناسبی با سبک زندگی ایرانی- اسلامی ما ندارند.

دبیرکل پنجمین جشنواره هنر مقاومت در خصوص حوزه پرچم و کتیبه گفت: اولین بار است که حوزه پرچم و کتیبه به شکل یک رشته کاملاً مستقل در این جشنواره دیده شده و سعی ما بر آن بوده تا به هنرها و رشته‌هایی از هنرهای تجسمی فکر کنیم که بیشترین کاربرد را در زندگی مردم دارند و در واقع کاربردی بودن هنر مدنظرمان بود نه تزئینی بودن آن و امیدواریم این اهداف بتواند به شکل مناسب اتفاق بیفتد.

نجابتی در خصوص چرایی عدم برگزاری پنجمین جشنواره هنر مقاومت در قالب بین‌المللی گفت: امسال به دو دلیل بخش بین الملل را نداشتیم؛ نخست آنکه با نوسان شدید قیمت ارز و دلار روبرو بودیم دوم آنکه موضوع امسال مسائل داخلی کشور بود چرا که در چهلمین سال پیروزی انقلاب سعی‌مان بر آن بود تا هنرمندان مطالبات خود را عنوان کنند.

او در خصوص بخش پژوهش نیز گفت: از آنجا که این بخش در اختیار احمدرضا دالوند بود و امروز چهل روز از فوت او می‌گذرد نتوانستیم این بخش را به سرانجام برسانیم. هرچند دالوند تا زمانی که زنده بود حدود ۷۰ درصد کار را پیش برده بود اما هنوز نتوانسته‌ایم به یادداشت‌ها و آنچه که تا آن زمان انجام شده بود دست پیدا کنیم ضمن آنکه گردآوری و جمع‌آوری آن اطلاعات نیز باید توسط خود دالوند انجام می‌شد اما سعی می‌کنیم بعد از جشنواره کار را ادامه دهیم.

نجابتی در خصوص همزمانی برگزاری جشنواره هنر مقاومت و جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر کار دیگری انجام می‌دهد و موضوع خاصی ندارد و پوشش‌دهی آن نیز در حوزه تجسمی بسیار وسیع‌تر است. این در حالی است که جشنواره هنر مقاومت موضوع تعریف شده خاصی را مدنظر دارد و کار آن دشوارتر است. ما به دنبال راه حل بصری هستیم تا بتوانیم پاسخ مناسب بصری برای مسائل و معضلات کشور به دست آوریم.

دانلود فایل آثار جشنواره از روی سایت هنر مقاومت

مسعود شجاع طباطبایی (دبیر اجرایی پنجمین جشنواره هنر مقاومت و دبیر بخش کارتون و کاریکاتور) با اشاره به آنکه تاکید این دوره از جشنواره بر مردمی بودن است گفت: کارگاه‌های متعددی در گرگان، کرج، قزوین، اصفهان، یزد، ساری و... برگزار کردیم که در حوزه پوستر، تایپوگرافی، موشن‌گرافی، کارتون و... بود.

به گفته او، پنج هزار و ۹۱ اثر از ۴۲۵ هنرمند در ۱۰ رشته به دبیرخانه این جشنواره رسیده است که تهران در صدر و خراسان رضوی و اصفهان بعد از آن قرار می‌گیرند. در این میان این جشنواره ۴۰ برگزیده خواهد داشت که همگی از جوانان هنرمندخواهند بود. همچنین از شش هنرمند مفاخر و چهره‌های برتر هنر انقلاب تقدیر و تجلیل به عمل خواهد آمد.

شجاع‌طباطبایی یادآورشد: آثاری که در پنجمین جشنواره هنر مقاومت به نمایش در خواهند آمد در تمامی مراکز استان‌ها نیز به نمایش در می آید. در عین حال فایل اصلی و باکیفیت این آثار همزمان با مراسم افتتاحیه بر روی سایت هنر مقاومت قرار داده می‌شود تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند و آن را دانلود کنند.

۱۶ برنامه تلویزیونی

مسیحا ربیعی (دبیر ویژه برنامه‌های تلویزیونی جشنواره هنر مقاومت) نیز در خصوص موضوعیت این برنامه‌های تلویزیونی گفت: در این برنامه‌ها که در قالب ۱۶ برنامه تدارک دیده شده است به مقوله طراحی و دیزاین پرداختیم چرا که برنامه‌های ما معمولاً‌به هنرهایی می‌پردازند که در گالری‌ها به نمایش در می‌آیند و بیشتر دیزاین را مدنظر دارند اما ما کاربردی بودن هنر را مدنظر داشتیم. هنر کاربردی و ارتباط آن با مخاطب یکی از اهدافی است که مدنظر ما بود در این میان به موضوعاتی مانند طراحی محیطی، طراحی بسته‌بندی و طراحی لباس پرداختیم.

بنابراین گزارش، پنجمین جشنواره هنر مقاومت از ۴ تا ۲۴ بهمن ماه سال جاری در سالن شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز