خبرگزاری کار ایران

رییس موزه هنرهای معاصر تهران به ایلنا خبر داد:

نمایشگاهی از آثار امپرسیون تا اکسپرسیون انتزاعی گنجینه برپا می‌شود/ اصلاح شناسنامه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در دستور کار

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۴۸۶

درحالی که چند روزی است شاهد فعالیت مدیر جدید موزه هنرهای معاصر تهران هستیم، او از آغاز اصلاح شناسنامه آثار گنجینه خبر داد و گفت: سال آینده مراسم افتتاح موزه بعد از بازسازی با برگزاری نمایشگاهی خاص از آثار دوره امپرسیون تا اکسپرسیون انتزاعی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موزه هنرهای معاصر تهران دربردارنده حدود ۳۷۰۰ اثر است که گفته می‌شود ارزش آنها بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار است و تنها قابلیت نمایش ۱۵۰ اثر در فضای گالری‌های این موزه وجود دارد.

این روزها شاهد مرمت و بازسازی موزه هستیم. با وجود آنکه مسئولان هنری اوایل سال جاری گفته شده بود تا شهریورماه سال جاری مرمت موزه به پایان خواهد رسید بعد از بررسی دقیق‌تر، زمان اتمام بازسازی اردیبهشت سال ۹۸ اعلام شد. در این میان هفته گذشته شاهد تغییر ریاست مدیر موزه هنرهای معاصر بودیم. این‌بار احسان آقایی که چند سال پیش مدیریت این موزه را برعهده داشت، بار دیگر به صندلی مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران بازگشت.

احسان آقایی (رییس موزه هنرهای معاصر تهران) درخصوص شاعبه‌هایی که درباره شناسنامه‌دار شدن آثار گنجینه مطرح است به ایلنا گفت: همه آثاری که در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شوند دارای شناسنامه هستند اما مسئله‌ای که در این خصوص مطرح است این است که برخی از این آثار شناسنامه‌های درستی ندارند.

او با اشاره به آنکه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۵۶ افتتاح شده است، تصریح کرد: باتوجه به آنکه یک سال بعد از تاسیس موزه شاهد انقلاب اسلامی بودیم، بسیاری از کارهایی که خریداری شده بود هنوز به موزه تحویل داده نشده بود که انقلاب شد و برخی از آثار در همان روزهای انقلاب و برخی هم بعد از پایان انقلاب اسلامی، به موزه تحویل داده شد. بنابراین به دلیل جابه‌جایی که در نیروهای فعال در موزه در حین انقلاب و پس از آن شاهد بودیم، پروسه‌ای که برای ثبت اطلاعات آثار باید اتفاق می‌افتاد، رخ نداد. از یکسو شاهد خروج برخی از نیروها و کارکنان موزه بودیم و از دیگر سو نمایشگاه‌گردان خارجی موزه نیز رفت چراکه در آن زمان موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه‌گردان خارجی نیز داشت. در نهایت افراد با دانشی که بتوانند شناسنامه آثار گنجینه را درست و صحیح تنظیم کنند، باقی نماندند. بنابراین پروسه لازم به صورت کامل اتفاق نیفتاد.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران در توضیح عدم اجرای پروسه لازم برای ثبت شناسنامه صحیح آثار گنجینه گفت: ممکن است در آن زمان به شکل ظاهری اثر برای نامگذاری بسنده کرده باشند و نام تابلویی را طبیعت بی‌جان گذاشته باشند درصورتی که ممکن است آن اثر، نام دیگری داشته باشد؛ یا آنکه ممکن است در بیان تکنیک اجرای آثار اشتباه شده باشد. در زمانی که به عنوان مدیر موزه هنرهای معاصر تهران فعال بودم، پروژه اصلاح این شناسنامه‌ها و اطلاعات در پیش گرفتم. این بدان معنا نیست که این آثار اطلاعات ندارند بلکه ممکن است این اطلاعات صحیح نباشد.

آقایی ادامه داد: در زمان مدیریت من در موزه هنرهای معاصر تهران اطلاعات بیش از هزار اثر اصلاح شد اما اکنون اطلاع دقیقی از تعداد کامل آثاری که اطلاعات آنها اصلاح شده، ندارم. البته در آن زمان درصدد آن برآمدم که اطلاعات و تصاویری از آثار را روی سایت موزه قرار دهم که حدود ۵۰۰ اثر را شامل می‌شد اما اکنون حدود دو هفته است که سایت موزه از دسترس خارج شده و در حال تغییر است. در گنجینه موزه بیش از ۳۲۰۰ اثر نگهداری می‌شود.

البته او در زمان مدیریت پیشین خود درصدد ساماندهی سایت موزه برآمده بود و پروژه‌ای برای قرار دادن مشخصات و عکس‌های آثار گنجینه در نظر گرفته بود. آقایی درخصوص ادامه روند ساماندهی سایت موزه و قرار دادن مشخصات آثار گنجینه در این سایت گفت: فکر نکنم طی سال‌های گذشته، آن کار متوقف شده باشد فقط سرعتش کاهش یافت. در آن دوران مدیریت این پروژه با خودم بود و با رفتن من از موزه هنرهای معاصر تهران، سرعت این کار کاهش یافت. پروژه‌های اینچنینی نیازمند سرگروه‌هایی است که توانایی و دانش لازم برای انجام آن را داشته باشند. به دلیل تغییراتی که آن دوران اتفاق افتاد، سرعت کار کاهش یافت.

او درخصوص برنامه‌های مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر گفت: همیشه حواشی موزه هنرهای معاصر تهران زیاد بوده و معتقد هستم بخش بزرگی از این حواشی، نادرست است. باید سعی کرد آن را کنترل و موزه را  به سمت درست خود هدایت کرد.

آقایی خاطرنشان کرد: در گام نخست با پیمانکار موزه جلسه می‌گذارم تا در جریان ادامه مسیر بازسازی موزه قرار بگیرم. سپس برنامه‌ریزی‌های بعدی را خواهم داشت. درحال حاضر نیز حین بازسازی موزه، آثار در گنجینه محفوظ هستند و هیچ اتفاقی برای آنها نیفتاده است.  

رییس موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به تصویری که از بازسازی موزه دارد، گفت: اطلاعات زیادی در این خصوص ندارم چراکه مدت‌ها در موزه نبودم اما بر اساس گفته مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، پیمانکار عنوان کرده که تا اردیبهشت سال ۹۸ کار بازسازی را تمام خواهد کرد اما باتوجه به اتفاقاتی که طی یک سال اخیر در حوزه جابه‌جایی قیمت‌ها شاهد بودیم، قاعدتا ادامه کار با قیمت اولیه برای پیمانکار به صرفه نبود، در دولت نیز پروسه تصویب بودجه برای این مهم نیازمند گذر زمان است. اگر همه چیز روبه راه باشد امیدواریم تا پایان اردیبهشت کار بازسازی موزه به اتمام برسد. ضمن آنکه شناختی هم نسبت به پیمانکار موزه ندارم.

او همچنین از برگزاری نمایشگاهی خوب و درخور موزه هنرهای معاصر به مناسبت افتتاح مجدد این موزه در سال آینده خبر داد و گفت: نمایشگاهی از آثار گنجینه درنظر گرفته‌ام که شامل آثاری از دوره امپرسیونیزم و قبل از اکسپرسیونیزم انتزاعی می‌شود که با خوانشی جدید در معرض دید علاقمندان قرار می‌‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز