خبرگزاری کار ایران

تجلیل از راوی «حکایت بلوچ»

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۴۰۴

بزرگداشت محمود زند مقدم پژوهشگر مردم مدار و راوی «حکایت بلوچ» با همکاری اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و انجمن جامعه‌شناسی ایران، روز ۲۴ دی ماه ۱۳۹۷ از ساعت ۱۴ الی ۱۹ با حضور استادان دانشگاه و پژوهشگران در محل تالار ایوان شمس برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، بزرگداشت محمود زند مقدم پژوهشگر مردم‌مدار و راوی «حکایت بلوچ» با همکاری اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و انجمن جامعه‌شناسی ایران، روز ۲۴ دی ماه ۱۳۹۷ از ساعت ۱۴ الی ۱۹ با حضور استادان دانشگاه و پژوهشگران در محل تالار ایوان شمس برگزار می‌شود. همچنین قرار است در این مراسم از دو نوشته اخیر وی که در کتابی با عنوان از "سرزمین بی‌پرنده تا قلعه" منتشر شده است، رونمایی شود.

محمود زندمقدم، هشتاد ساله، لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی را از دانشگاه تهران و دکترای برنامه‌ریزی منطقه‌ای را در دهه‌ی چهل شمسی از دانشگاه دورهام انگلیس گرفت. تز دکترای او درباره‌ی توسعه در منطقه‌ی بلوچستان بود و در انجام آن چنان جدیتی داشت که استادش را از انگلستان به بلوچستان آورد تا از نزدیک شرایط زندگی در این منطقه را ببیند.

زندمقدم سفرهایش به بلوچستان را از از دهه چهل شروع کرد. از روزی که از طرف مرکز آمار ایران وابسته به سازمان برنامه بودجه برای بررسی وضع درآمد و هزینه‌ خانوار در بلوچستان به منطقه سفر کرد. بعدها داوطلب شد تا خانه و زندگی‌اش را به زاهدان ببرد و به عنوان مدیرکل اداره برنامه‌وبودجه استان سیستان و بلوچستان کارش را در آنجا دنبال کرد. علاقه‌ او به تاریخ مردم و منطقه پای او را به تاریک‌ترین نقاط تاریخی بلوچستان کشاند تا کپر به کپر به‌دنبال مردم آنجا برود و تاریخ و زندگی‌شان را ثبت کند. با آن که پس از انقلاب به اجبار در سازمان برنامه نماند، اما سفرهایش به بلوچستان را با هزینه‌ شخصی تا اواسط دهه هشتاد ادامه داد تا مجموعه‌ هفت‌جلدی «حکایت بلوچ» تکمیل شود. زنده‌یاد شاهرخ مسکوب از این اثر -که پیشتر جلدهای نخستش به‌صورت پراکنده چاپ شده بود- به منزله دقیق‌ترین پژوهش‌های تاریخ معاصر یاد می‌کند.

«حکایت بلوچ» تنها اثر زندمقدم نیست. او پیش از انقلاب به سفارش ستّاره فرمانفرماییان به محله‌ «شهر نو» رفت تا تنها پژوهش مردم‌نگارانه‌ی آنجا را به رشته‌ تحریر درآورَد. در سال‌های ۱۳۴۶-۱۳۴۷، ستاره فرمانفرماییان، بانی دانشکده خدمات اجتماعی، تحقیقی تحت عنوان طرح مطالعه روسپیان در شهر تهران را در دست می‌گیرد و مجری آن عزت راستکار می‌شود. تحقیق به سه بخش تقسیم می‌شود: روسپیان خیابانی، روسپیانی خانه‌ای و روسپیان شهرنو یا قلعه‌ای. بخش پژوهش در حوزه روسپیان شهر نو، به عهده محمود زندمقدم قرار گرفت. و حاصلش شد آنچه چند سال پیش به نام «شهر نو» منتشر شد که هم شامل پژوهش‌های پیش از انقلاب است و هم یادداشت‌های حاشیه ای آن تحقیق که حاصل مشاهدات و گفت‌وگوهای محمود زندمقدم پس از انقلاب از این منطقه است.

«آفاق جزیره‌ قشم» نام کتاب دیگر اوست؛ پژوهشی همانند «حکایت بلوچ» از جزیره قشم که در سال‌های پس از انقلاب انجام شد و در انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به‌چاپ رسید.

کتاب دیگری که به‌قلم زند مقدم در خارج از کشور به‌چاپ رسید، «کره‌خر و نوردبون» نام دارد که به گفته‌ی نویسنده، اتوبیوگرافی‌ای آمیخته با تاریخ ایران و تهران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز