خبرگزاری کار ایران

دهمین حراج تهران و فروش ۳۴ میلیاردی/ ۳۵ درصد آثار به قیمت بیشینه نرسیدند

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۲۳۳

دهمین حراج تهران درحالی به کار خود پایان داد که با مجموع فروش ۳۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان همراه بود این درحالی است که ۳۵ درصد آثار نتوانستند به قیمت بیشینیه پیشنهادی دست پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دهمین حراج تهران شامگاه جمعه ۲۱ دی ماه با اجرای حسین پاکدل در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. طی سال‌های گذشته حراج تهران هر سال دو بار برگزار می‌شود. این حراج در تیرماه به آثار کلاسیک و مدرن اختصاص دارد و در دی ماه به آثار هنرمندان جوان و هنرمندان معاصر اختصاص پیدا می‌کند.

با وجود آنکه در نخستین کاتالوگ ارائه شده از آثار دهمین حراج تهران شاهد ارائه ۱۱۴ اثر بودیم اما در شب برگزاری حراج؛ اثر فرامز پیلارام که بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود از سبد فروش حذف شد. در نهایت شاهد ارائه ۱۱۳ اثر از بیش از ۱۰۰ هنرمند بودیم. در میان آثاری که برای فروش در این رویداد عرضه شدند، ۱۴ اثر مجسمه، ۷۴ اثر نقاشی، ۶ اثر عکس و ۱۹ اثر نقاشی‌خط به چشم می‌خورد.

اولین اثری که در دهمین حراج تهران ارائه شد به نام علیرضا اسکندری بود که با قیمت کمینه و بیشینه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود و با قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اثر عذرا عقیقی بخشایشی نیز با قیمت کمینه و بیشینه ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان ارائه شده بود با وجود آنکه با قیمت پایه ۷۵ میلیون تومان آغاز شد اما با بیش از دو برابر قیمت بیشینه و به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اثر مهدی فلاح نیز با قیمت ۴۰ میلیون تومان به فروش رسید. در این میان بعد از فروش ۳ اثر شاهد روی سن آورده شدن یکی از آثار بودیم که متعلق به نصرالله افجه‌ای بود و این اثر که رقص کلام در تصویر نام داشت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. در نهایت نیز با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثری از علی فرامرزی با عنوان هجوم از مجموعه کویری‌ها درحالی با سه برابر قیمت پایه به فروش رسید که این اثر دو لته‌ای که اکریلیک روی بوم بود، ۱۱۰ میلیون تومان چکش خورد. 

اثر مصطفی دشتی نیز با قیمت ۶۵ میلیون تومان به فروش رسید. همچنین اثر مهشید رحیم تبریزی که با قیمت پایه ۱۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، با قیمت ۲۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر هادی جمالی ۸۰ میلیون تومان و اثر آرمان یعقوب‌پور با قیمت ۵۰ میلیون تومان به فروش رفتند. اثر حامد صحیحی نیز ۳۶ میلیون تومان چکش خورد.

اثری دولته از  زنده ‌یاد پروز کلانتری که با تکنیک رنگ روغن و کاهگل روی بوم انجم شده بود، ۲۶۰ میلیون تومان به فروش رفت و در ادامه اثری از جلال شباهنگی متعلق به سال ۱۳۹۳ به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان خریداری شد.

دهمین حراج تهران و فروش ۳۴ میلیاردی/ ۳۵ درصد آثار به قیمت بیشینه نرسیدند

همچنین اثری از منوچهر نیازی با قیمت پیشنهادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان، ۱۱۰ میلیون به فروش رفت. اثر مقداد لرپور با قیمتی بیش از بیشینه قیمت خود یعنی ۷۰ میلیون به فروش رسید. 

در ادامه دهمین حراج تهران، تابلوی رنگ و روغن روی بوم امید حلاج ۴۸ میلیون تومان و تابلوی منوچهر معتبر به قیمت ۸۵ میلیون تومان فروش رفت. اما تک عکس  تک نسخه‌ای عباس کیارستمی که ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود فقط ۲۶۰ میلیون تومان فروخته شد. اثر بازی کردن ۴ مهرداد محب‌علی نیز که با تکنیک اکریلیک روی بوم اجرا شده بود، ۲۴۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی بارگاه واحد خاکدان نیز ۳۴۰ میلیون تومان خریداری شد. اما تابلوی رنگ روغن روی بوم افشین پیرهاشمی هم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت پیشنهادی داشت، ۳۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر رکنی حائری‌زاده ۳۶۰ میلیون خریداری شد و اثر ۴ لته‌ای هرلت از رضا بانگیز به مبلغ ۸۵ میلیون تومان به فروش رسید این درحالی است که بیشترین قیمت برای این اثر ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود. 

درنهایت بالاخره نخستین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران به فروش رسید و این اثر از آن ژازه تباتبایی بود که مجمسه‌ای از آهن بود که تاریخ ساخت آن به اواسط دهه ۴۰ می رسید. این اثر که بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود، ۱ میلیارد تومان به فروش رسید.

اثر هادی هزاوه‌ای ۱۰۰ میلیون و تابلوی سه سوار صادق تبریزی بیش از دوبرابر بیشینه قیمت پیشنهادی یعنی ۳۴۰ میلیون تومان به فروش رفت. اما تابلویی از ناصر اویسی توانست به مبلغ کمینه خود یعنی  ۱۲۰ میلیون تومان به فروش برسد.

دهمین حراج تهران و فروش ۳۴ میلیاردی/ ۳۵ درصد آثار به قیمت بیشینه نرسیدند

تابلوی پرسه ایرج کریمخان زند ۷۵ میلیون تومان، تابلوی خودنگاره از کودکی اثر فرشته یمینی شریف ۳۰ میلیون و مجسمه آهن و برنز محمدحسین غلامزاده با نام عشق ۱۳۰ میلیون به فروش رفت.

اثر ۵ لته اختناق احمد مرشدلو ۱۷۰ میلیون تومان چکش خورد. تابلوی ۲ لته رضوان صادق‌زاده با نام سال سگ نیز دو برای کمینه درنظر گرفته شده با قیمت ۶۰ میلیون تومان فروخته شد. تابلوی تراریوم اثر مهناز پسیخانی ۲۲ میلیون، اثری از مجموعه پرسونای بابک روشنی‌نژاد که در سال ۹۳ نیز در حراج تهران ارائه و به فروش رسیده بود، بار دیگر ارائه شد و به قیمت ۷۰ میلیون تومان به فروش رسید.

تابلوی خودنگاره از کودکی اثر وای.زی.کامی (کامران یوسف‌زاده) با تکنیک رنگ روغن و عکس روی بوم که ۸۰۰ تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون قیمت پیشنهادی داشت، یک میلیارد چکش خورد. اثر بیژن بصیری هنرمند ایرانی مقیم ایتالیا که نماینده ایران در بینال ونیز بود با قیمت ۲۴۰ میلیون تومان خریداری شد.

تصویر خیال اثر بهمن جلالی ۱۲۰ میلیون، تابلوی رنگ روغن روی بوم طلیعه کامران ۶۰ میلیون تومان و مجسمه برنزی بهمن دادخواه با نام گروگان به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان به فروش رفتند.

در این بخش از حراج تهران تابلوی عکس فتح خرمشهر اثر سعید صادقی با فروش بیش از دوبرابر قیمت پیشنهادی، ۷۵ میلیون تومان به فروش رسید. البته این عکس تنها عکس ارائه شده از دوران جنگ نبود بلکه عکسی از محمد فرنود با نام سوم خرداد ۶۱ – خرمشهر نیز به قیمت ۷۰ میلیون تومان و بیش از ۳ برابر قیمت پیشنهادی به فروش رفت. همچنین عکس نیایش از جمشید بایرامی ۳۸ میلیون تومان خریداری شد.

دهمین حراج تهران و فروش ۳۴ میلیاردی/ ۳۵ درصد آثار به قیمت بیشینه نرسیدند

تابلویی از مجموعه عصیان حسن روح‌الامین که طی سال جاری خلق شده است، بیش از سه برابر بیشینه خود با قیمت ۶۵ میلیون تومان خریداری شد. تابلوی شکار خاموش آبی اثر رضا درخشانی نیز ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد. تابلویی از مرتضی اسدی ۲۶ میلیون تومان و اثری از نیلوفر قادری‌نژاد ۲۴ میلیون به فروش رفت.

اثری از محمدعلی ترقی‌جاه ۲۸۰ میلیون، مجسمه‌ای از حامد رشتیان ۸۰ میلیون تومان، مجسمه شیران علم اثر رضا لواسانی ۲۸۰ میلیون، تابلو عکس چاپ دیجیتال با عطاالله امیدوار ۳۲ میلیون خریداری شدند.

در این بخش از حراج تهران، دومین اثر میلیاردی به فروش رسید و با ارائه اثر آیینه‌کاری و گچ روی چوب منیر فرمان‌فرماییان که ۲ تا ۳ میلیارد قیمت پیشنهادی آن بود، ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی پنجره‌ها اثر پری‌یوش گنجی با تکنیک رنگ روغن روی بوم ۸۰ میلیون، تابلوی منظره رویایی با تکنیک ترکیب مواد روی بوم و چیدمان ویدیویی اثر شهرام کریمی متعلق به امسال ۱۸۰ میلیون تومان، تابلو کتایون مقدم از مجموعه درهم ‌تنیدگی ۳۶ میلیون تومان و تابلوی دولته ایرج اسکندری با نام خسرو و شیرین ۴۶ میلیون چکش خوردند.

در ادامه دهمین حراج تهران شاهد فروش تابلویی از احمد محمدپور با تکنیک رنگ روغن روی بوم به قیمت ۳۴ میلیون تومان و تابلویی از فریدون امیدی با همین تکنیک به مبلغ ۶۰ میلیون تومان بودیم.

ادامه این دوره حراج تهران با فروش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی اثر فرهاد مشیری تحت عنوان فارسی سیاه روی سفید ادامه یافت و سومین اثر میلیاردی حراج چکش خورد.

تابلویی متعلق به علی شیرازی نیز ۲۶۰ میلیون تومان فروخته شد.  تابلوی فرامرز پیلارام ۳۶۰ میلیون تومان، تابلویی از پروانه اعتمادی ۷۵ میلیون، تابلویی از طاهره صمدی طاری از مجموعه بی‌ثباتی ۶۵ میلیون و تابلوی داریوش قره‌زاد ۳۶ میلیون به فروش رسیدند.

همچنین تابلویی از مکرمه قنبری (هنرمند خودآموخته‌) ۳۸ میلیون تومان چکش خورد. اثر مهدی سحابی با تکنیک ترکیب مواد روی چوب متعلق به مجموعه صورتک‌ها بیش از دو برابر کمینه قیمت خود به مبلغ ۸۰ میلیون تومان به فروش رسید. در ادمه تابلویی از نصرت‌الله مسلمیان ۱۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

تندیسی با نام کرگدن اثر امیرمسعود اخوان‌جم ۱۸۰ میلیون، تابلویی سه‌لته از ژازه تباتبایی که گفته می‌شود بزرگترین نقاشی او نیز هست، با قیمت ۷۵۰ میلیون تومان چکش خورد. تابلوی رنگ وروغن وورق طلا روی بوم ناصر اویسی نیز۱۳۰ میلیون تومان به فروش رسید. در این میان تابلویی از جعفر روح‌بخش که سال ۱۳۶۹ خلق شده با قیمت پیشنهادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارائه شد اما در نهایت زیر کمینه قیمت خود و با قیمت ۱۹۰ میلیون خریداری شد.

تابلوی دولته‌ای از منصور قندریز۴۰۰ میلیون تومان، اثری از اکبر میخک ۳۲ میلیون تابلوی باران اثر محمدسعید نقاشیان نیز با قیمت ۴۲ میلیون تومان به فروش رسید.

همانطور که پیش‌بینی شده بود اثر میلیاردی بعدی در دهمین حراج تهران، تابلویی از حسین زنده‌رودی متعلق به سال ۱۳۴۹ با نام پی‌+روز+جی بود که البته نتوانست بیشینه قیمت پیشنهادی را بدست آورد اما با قیمت ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.

تابلویی از سونیا بالاسانیان با تکنیک اکریلیک روی بوم با کمینه قیمت پیشنهادی ۱۵۰ میلیون تومان چکش خورد و تابلویی از صداقت جباری متعلق به مجموعه راز نهان با کمینه قیمت خود یعنی ۲۰۰ میلیون به فروش رفتند. همچنین تابلویی از حمید عجمی با تکنیک اکریلیک روی بوم ۴۲ میلیون تومان به فروش رسید.

تابلوی کوروش اثر محمود زنده‌رودی با بیشینه ۷۰ میلیون، ۱۸۰ میلیون‌ تومان چکش خورد. تابلویی از اسدالله کیانی ۶۰ میلیون، اثر حجم شاهد سرخ از پویا آریان‌پور ۵۵۰ میلیون خریداری شد. در ادامه اثر حجمی محمود بخشی با نام دیوار بهمن که با تکنیک سیگار و آهنگ گانوالیزه  اجرا شده بود با قیمت۴۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

دهمین حراج تهران و فروش ۳۴ میلیاردی/ ۳۵ درصد آثار به قیمت بیشینه نرسیدند

تابلوی رویای نیویورک، شماره ۲ از بیتا وکیلی ۹۰ میلیون خریده شد. سپس تابلوی آشوب کوروش شیشه‌گران که در سال ۲۰۱۲ نیز در حراج کریستیز ارائه شده بود با قیمت یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان چکش خورد.

نکته جالبی که در این بخش از دهمین حراج تهران شاهد بودیم، نقض مقرراتی بود که برگزارکنندگان وضع کرده بودند چراکه در بخش مقرارت آمده است: از مبلغ ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هر بار بیست میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هر بار پنجاه میلیون تومان افزایش و از مبلغ یک میلیارد تومان به بالا هر بار صد میلیون تومان افزایش باید اعمال شود.

این درحالی است که در فروش اثر کوروش شیشه گران که مبالغ پیشنهادی یک میلیارد تومان را رد کردند و باید هر بار افزایش با صد میلیون تومان رقم می‌خورد، رقم‌های پیشنهادی، ده و بیست میلیون تومان افزایش داشتند چنانکه در ابتدا رقم یک میلیارد و ۱۲۰، سپس یک میلیارد و ۱۵۰، یک میلیارد و ۱۷۰ و در نهایت یک میلیارد و ۱۹۰ پیشنهاد شد. 

این نوع چکش زدن نشان از نقض قوانین مجری توسط خود دارد. اینگونه به نظر می‌رسد که بازار اقتصاد هنر برای حراج تهران به اندازه‌ای با چالش روبه رو شده است و به نوعی تنگ آمده که حاضر است با هر رقم که خریدار پیشنهاد دهد ولو آنکه در ارقام بالای یک میلیارد هم باشد بازهم، ده میلیون ده میلیون رقم را افزایش دهد.

دهمین حراج تهران با ارائه اثر چشم خدا از مجموعه معراج متعلق به شهریار احمدی و فروش ۴۸۰ میلیون تومانی آن ادامه یافت.

اثری دیگر از پروانه اعتمادی که با تکنیک پاستل روی مقوا اجرا شده بود با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان چکش خورد. تابلویی از طاهر پورحیدری ۴۲ میلیون و اثری از سیاوش مظلومی‌پور با تکنیک رنگ روغن روی بوم ۵۵ میلیون به فروش رفت.

اثر حجمی تک نسخه مونا پاد از مجموعه وجود و ناوجود نیز ۷۰ میلیون فروش رفت. در ادامه تابلوی دیگری از حسین‌زنده‌رودی با کمینه قیمت پیشنهادی خود یعنی ۲۰۰ میلیون چکش خورد. اثر حجمی ایمان صفایی از مجموعه کوچه ۲۵ میلیون و اثر فرزانه وزیری‌تبار با تکنیک سنگ و آهن روی چوب ۳۲ میلیون خریداری شدند.

اثر دیگری از پرویز کلانتری ۴۶۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر فرهاد مشیری با نام یا ابوالفضل نیز دیگر اثر میلیاردی این حراج بود که با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اثر حجمی دولته محمدحسین عماد با نام جفت بیشینه خود را رد کرد و ۳۲۰ میلیون تومان خریداری شد. تابلویی با تکنیک رنگ روغن روی چوب اثر اصغر محمدی ۵۵ میلیون، تابلوی علی نصیر با تکنیک اکریلیک روی بوم ۵۵ میلیون چکش خوردند.

اثر هانیبال الخاص ۲۰۰ میلیون تومان، تابلویی از شیده تامی ۲۲ میلیون و تابلویی سه‌لته از سعید احمدزاده از مجموعه اسپکتروم ۴۸ میلیون به فروش رسید. پرتره‌ای از عباس کیارستمی که توسط فرشید مثقالی با تکنیک ترکیب مواد روی بوم امسال خلق شده نیز با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان چکش خورد.

دهمین حراج تهران و فروش ۳۴ میلیاردی/ ۳۵ درصد آثار به قیمت بیشینه نرسیدند

در این بخش از دهمین حراج تهران رکورد قیمت‌ها شکسته شد و با فروش ۴ میلیارد تومانی اثری از منیر فرمان‌فرماییان که متعلق به امسال است و توسط هنرمند به حراج تهران آورده شده بود، همراه شد.

دهمین حراج تهران و فروش ۳۴ میلیاردی/ ۳۵ درصد آثار به قیمت بیشینه نرسیدند

اثر حجمی سهند حسامیان ۲۹۰ میلیون خریداری شد. اثر باغ سوخته کاظم چلیپا ۴۲ میلیون تومان به فروش رفت. اثر مرتضی گودرزی با نام انتهای سکوت ۳۰ میلیون تومان چکش خورد. همچنین تابلوی حبیب‌الله صادقی ۳۴ میلیون تومان و تابلوی محمد خلیلی با تکنیک اکریلیک روی بوم ۴۰ میلیون به فروش رفت. اثر سه‌لته‌ای یحیی گمار نیز۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر برنزی تک نسخه بهمن محصص با نام پرنده‌ها ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. اثر حجمی علیرضا معصومی با نام رئیس کمتر از قیمت پایه و با قیمت ۵۵ میلیون تومان و اثر هومن بیات با نام اورژینال که بیشینه قیمت آن ۱۲ میلیون تومان بود، ۳۰ میلیون تومان به فروش رفت.

البته در این بخش عنوان شد که درخصوص آثاری که کمتر از قیمت کمیته پیشنهادی به فروش می‌رسند، حراج تهران سهم خود را از فروش این آثار دریافت نمی‌کند. 

اثر حجمی علی مشهدی‌الاصل ۳۴ میلیون و تابلوی محمدعلی بنی‌اسدی متعلق به امسال ۲۲ میلیون خریداری شد. در این بخش تابلوی حسین چراغچی با تکنیک اکریلیک روی بوم با قیمت کمیته ۱۵ میلیون تومان ارائه شد که البته قیمت پیشنهادی اولیه ۱۳ میلیون تومان که متقاضی برای خرید نداشت در طول حراج به فروش نرفت. البته بعد از پایان حراج گفته شد که این تابلو با قیمت ۱۵ میلیون تومان خریداری شده است.

تابلوی درخت از کوروش شیشه‌گران که با تکنیک اکریلیک روی بوم اجرا شده بود آخرین اثر ارائه شده در دهمین حراج تهران بود که  به قیمت۷۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

مجموع فروش آثار در دهمین حراج تهران رکورد دور قبل را شکست و به عدد ۳۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان رسید. که در این میان ۳۵ درصد آثار به قیمت بیشینه خود نرسیدند و در میان آنها آثاری از بزرگان عرصه هنرهای تجسمی مانند پرویز کلانتری، منوچهر معتبر، ناصر اویسی، فریدون امیدی و ... نیز به چشم می‌خورد.

دهمین حراج تهران و فروش ۳۴ میلیاردی/ ۳۵ درصد آثار به قیمت بیشینه نرسیدند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز