خبرگزاری کار ایران

جزئیات دوازدهمین نمایشگاه گردشگری استان تهران از زبان معاون گردشگری

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۹۶۵

مراسم رونمایی از پوستر دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته آن با حضور ولی‌الله تیموری (معاون گردشگری و میراث فرهنگی) در سالن گلزار هتل لاله برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امینیان (برگزارکننده دوازدهمین نمایشگاه گردشگری استان تهران) در ابتدای این مراسم گفت: اولین دوره این نمایشگاه سال 86 با سه سالن آغاز شد اما حال در دوازدهمین دوره از آن 13 سالن را در اختیار داریم و سعی کردیم هر سال نسبت به سال گذشته سیر صعودی را طی کنیم.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه از 23 تا 26 بهمن در محل نمایشگاه‌های دائمی تهران برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این دوره 41 هزار مترمربع سالن در اختیار داریم که 21 هزار متر آن فضای مفید است. همچنین سه هزار مترمربع فضای بیرونی در اختیار ما قرار گرفته که 2 هزار متر آن مفید است. یعنی در مجموع 23 هزار متر مفید فضای نمایشگاه در اختیار داریم که در حال حاضر علاوه بر اینکه کاملا پرشده است 10 هزار مترمربع نیز درخواست مازاد برای حضور در نمایشگاه وجود دارد.

در این دوره شرکت‌های خصوصی استان‌های مختلف حضور دارند و ما به دلیل فضای ناکافی که داشتیم مجبور شدیم از تعداد شرکت‌های مختص استان تهران کم کنیم تا شاهد حضور چشمگیرتر شهرستان‌ها باشیم. در شرایطی که از لحاظ اقتصادی کشور با مشکل جدی مواجه است این حجم از استقبال از نمایشگاه بی‌سابقه بوده و به شدت ارزشمند است.

لاریجانی (مدیرکل بازاریابی و تبلیغات میراث فرهنگی) نیز در ادامه مراسم گفت: در دوره‌های گذشته شاهد ایراداتی در نحوه برگزاری بودیم که هر ساله آنها را به ما گوشزد می‌کردند به این ترتیب دوستانی از دانشگاه علامه طباطبایی مطالعاتی را روی دوره یازدهم این نمایشگاه انجام دادند و نقاط ضعف ما را بررسی کردند برای رفع این نقاط ضعف باید ساختارشکنی‌هایی انجام می‌شد که ما سعی کردیم در این دوره آن را انجام دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از نقاط ضعف عدم حضور بخش خصوصی استان‌ها به جز استان تهران بود همچنین یکی دیگر از ایرادات گرفته شده به ما فروش اقلام خوراکی در نمایشگاه بود که عده‌ای می‌گفتند با این کار نمایشگاه از شکل تخصصی خود به بازار بهاره تبدیل شده است. همین طور ایراد دیگری که به ما می‌گرفتند اجرای موسیقی در سالن‌ها بود که می‌گفتند این کار مانع از صحبت ها بین عوامل برگزاری نمایشگاه و مشتریان می‌شود.

وی ادامه داد: به علاوه تمام این موارد سال‌ها بود که گفته می‌شد سالن 38 نمایشگاه که بهترین غرفه است چرا باید در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار بگیرد. همچنین گفته می‌شد که این نمایشگا ه برنامه جانبی ندارد و به استان‌هایی که جاذبه‌های فراوانی دارند نیز توجه کافی را نمی‌کنند همین طور عدم حضور شرکت‌های خارجی ایراد دیگری بود که به ما می‌گرفتند البته این مساله طبیعی بود چراکه ما در دوره دوازدهم قرار داریم و نمی‌توان این نمایشگاه را با آی تی بی برلین که در چهلمین دوره خود قرار دارد مقایسه کرد قطعا ما هم وقتی به چهلمین دوره نمایشگاه برسیم نمایشگاهی همچون نمایشگاه آی تی بی برلین خواهیم داشت.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه همه این موارد با دستور مستقیم معاون گردشگری سعی شده تا حل شود، گفت: سال گذشته از 20 هزار متر فضای نمایشگاه 16 هزار و 500 متر در اختیار تهران بود و تنها 3500 متر در اختیار استان‌ها قرار گرفته بود که در آ‌ن هم هیچ شرکت خصوصی از استان‌ها شرکت نکرده بود ولی امسال کاملا برعکس شده و ما 15 هزار متر رادر اختیار استان‌ها و تنها 5000 متر را در اختیار تهران قرار دادیم. همچنین بحث فروش غذا که به عنوان یکی از ایرادات به ما گرفته می‌شد را سعی کردیم حل کنیم یعنی در این دوره فروش غذا را به غرفه‌های دیگری منتقل کردیم و آنها را از جلوی غرفه‌های تخصصی جمع کردیم.

وی افزود: در راستای همین تصمیمات اجرای موسیقی در سالن‌ها ممنوع اعلام شده است و تنها یک سالن در فضای باز را برای این موضوع قرار دادیم که استان‌های مختلف می‌توانند در آنجا برنامه‌های موسیقی خود را به نمایش بگذارند همچنین امسال دیگر سالن 38 نمایشگاه که گفته می‌شد بهترین سالن است در اختیار سازمان میراث فرهنگی نبوده و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و سالن سازمان میراث فرهنگی به سالن شماره 35 که 1500 متر است منتقل شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای ایجاد برنامه‌های جانبی چندین کارگاه خصوصی در این نمایشگاه درنظر گرفته شده است. به علاوه این موضوع از سایت ویزیت ایران که مختص معرفی جاذبه‌های گردشگری تمام کشور است رونمایی می‌شود همچنین بر اساس صحبت‌هایی که در گذشته با صدا و سیما شده است قرار است شبکه شما تغییر ماهیت دهد و به شبکه شما گردشگری تبدیل شود که به این ترتیب از 23 بهمن ماه که مصادف با آغاز نمایشگاه است قرار است در این شکبه 3.5 ساعت برنامه گردشگری پخش شود.

لاریجانی در ادامه گفت: توجه به استان‌های کمتر شناخته شده نیز در دستور کار ما قرار گرفته و در این نمایشگاه یک سالن را در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم که قرار است اسم این غرفه را کشف ناشناخته‌ها بگذاریم که با توجه به اینکه سال گذشته 400هزار نفر بازدید کننده داشتیم قطعا این اتفاق می‌تواند سبب رونق گردشگری در این استان‌ها شود. همچنین سالن دیگری را با عنوان مقصد سفرهای آخر هفته خواهیم داشت که در آن به معرفی استان‌های مجاور و نزدیک تهران که نهایت سه ساعت با تهران فاصله دارند پرداخته می‌شود تا به این صورت توزیع سفر را ایجاد کنیم به علاوه این موارد سالنی نیز مختص استان‌های ساحلی و مناطق آزاد داریم که به معرفی این مناطق خواهد پرداخت.

در ادامه این مراسم، ولی اله تیموری، معاون گردشگری کشور نیز گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به گردشگری همچنان یک نگاه فرهنگی است و ما گردشگری را با همان نگاه سازمان جهانی گردشگری که براساس گفت‌وگو و تفاهم بین ملت‌ها شکل گرفته قبول داریم و به پیش می‌رویم.

وی افزود: همواره یکی از چالش‌های ما در این صنعت موضوع اطلاع‌رسانی و آموزش بوده که براساس آن ما کار خودمان را روی این موضوع متمرکز کردیم.

تیموری در ادامه بیان کرد: همواره شاهدیم که وقتی گردشگران خارجی بدون هیچ شناختی وارد ایران می‌شوند در زمان برگشت با نگاه کاملا مثبت به ایران کشورمان را ترک می‌کنند این موضوع نشان دهنده این است که مقصد ما مقصد خوبی است که توانایی جذب گردشگران خارجی متعدد را دارد. همین موضوع برای گردشگری داخلی ما هم صادق است. بر همین اساس اگر می‌خواهید که در فصل‌ها و زمان‌های مختلف نقاط مختلف ایران مورد استقبال گردشگران قرار گیرند باید در زمینه اطلاع‌رسانی خوب عمل کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: اینکه برخی نقاط دیگر کشور ما با وجود جاذبه‌های مختلف همچنان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند به نوعی یک ظلم به شمار می‌آید و بر این اساس ما هدف خود را توزیع سفر و تنوع بخشی در بسته‌های سفر برای گردشگران در نظر گرفتیم که به همین منظور رویدادهای مختلفی همچون این نمایشگاه پیش‌بینی شده است که قطعا می‌تواند در توزیع جغرافیایی و زمانی صنعت گردشگری به کشور ما کمک کند.

وی ادامه داد: براساس همین سیاست‌ها اطلس رویدادهای گردشگری کشور تهیه شده که براساس ظرفیت‌های استانی و زمانی شاخص‌های دیگر هر استان آن را تهیه کردیم و قرار است به عنوان تقویم گردشگری از ابتدای سال آینده پخش شود.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: این نمایشگاه نیز یکی از نمایشگاه‌هایی است که عمده تمرکز خود را می تواند روی ساماندهی نقاط کم بهره از گردشگر تنظیم کند. براساس همین سیاست در این نمایشگاه این روند را پیش گرفتیم که همه داشته‌های استان‌های مختلف در یک غرفه با نام غرفه استان مورد نظر به گردشگران ارائه شود تا گردشگر همه داشته‌های آن استان و چیزهایی که برای سفر رفتن به آن استان لازم است را می‌بیند و به این صورت به راحتی می‌تواند سفر خود را تنظیم کند که قطعا در جذب او تاثیرگذار است.

تیموری در ادامه گفت: در کنار تمام این موضوعات گفته شد حضور بخش خصوصی در این نمایشگاه سبب شده تا ما هیچ هزینه‌ای را به عنوان دولت برای آن نپردازیم و عملا این نمایشگاه با توان بخشی خصوصی در حال انجام است. همچنین تا به حال حضور 10 کشور خارجی در این نمایشگاه قطعی شده است که این 10 کشور جدا از میزبانی ما از یکسری هیئت‌های کشورهای خارجی در زمینه گردشگری است. با همه این تفاسیر امیدواریم این نمایشگاه به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز