خبرگزاری کار ایران

در آستانه سالروز فوت جهان پهلوان تختی مطرح شد؛

خانه پدری تختی و زورخانه پولاد را دریابیم

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۸۷۸

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به سالروز فوت تختی، خواستار توجه ویژه نسبت به دو یادگار به جا مانده از پهلوان تختی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وقتی نامی از تختی به میان می‌آید همیشه این جمله در ذهن ما تداعی می‌شود که «پهلوانان نمی‌میرند» اما تا چه اندازه سعی می‌کنیم که یاد و نام پهلوانانمان را زنده نگاه داریم؟

یکی از راه‌های ماندگار کردن نام و یاد قهرمانان و پهلوانان، حفظ محل زندگی و مکان‌هایی است که مملو از خاطرات آنهاست. با این وجود این روزها در آستانه سالروز فوت یکی از ماندگارترین پهلوانانمان نه تنها مکان خاطرات او را حفظ نکرده‌ایم بلکه خانه پدری و زورخانه‌ای که غلامرضا تختی در آن زندگی و ورزش کرده است دو یادگار به جا مانده از او، حال و روز خوشی ندارد.

غلامرضا تختی مشهور به جهان‌پهلوان، ۵ شهریور ۱۳۰۹ در تهران متولد شد و ۱۷ دی ۱۳۴۶ در تهران درگذشت. تختی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه امام‌علی حبیبی نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد. او با یک مدال طلا و دو مدال نقرهٔ المپیک، دو طلا و دو نقرهٔ قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد.

حجت نظری (عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران) با اشاره به نامناسب بودن وضعیت خانه پدری تختی در محله خانی آباد قدیم (خیابان تختی) واقع در منطقه۱۲ و زورخانه پولاد در خیابان وحدت اسلامی واقع در منطقه۱۱ شهرداری تهران، گفت: درحالی که خانه پدری تختی می‌تواند به عنوان موزه تختی و یکی از جاذبه‌های گردشگری ورزشی شهر تهران برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود اما امروز به تریکوبافی تبدیل شد. از دیگر سو، زورخانه پولاد نیز که تختی در آنجا به ورزش باستانی می‌پرداخت، امروز تبدیل به باشگاه بیلیارد شده است.

این درحالی است که شورای شهر تهران، در مصوبه بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران، مبالغ ۲۰ و ۱۵ میلیارد ریال را برای تملک زورخانه پولاد و خانه تختی  اختصاص داد و مناطق ۱۱ و ۱۲ مکلف شدند این دو ملک را تملک کنند که متاسفانه این مهم تحقق نیافت.

او ادامه داد: به عنوان رییس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران، از شهرداری تهران می‌خواهم که در زمان باقیمانده تا پایان سال ۱۳۹۷، نسبت به تحقق این دو ردیف اعتباری اقدامات لازم را انجام دهد. متاسفانه در بازدیدهایی که از محلاتی که زورخانه پولاد و خانه پدری تختی در آن واقع شده داشتم، متوجه شدم که بسیاری از ساکنان آنها به‌خصوص نسل جوان و کودکان هیچ اطلاعی از  پیشینه محله خود ندارند و یقینا اطلاع از قدمت و پیشینه یک محله، در افزایش حس تعلق و ارتقا مشارکت‌های شهروندی نیز موثر است.

نظری خاطرنشان کرد: از مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز می‌خواهم تا نسبت به ثبت این دو بنای ارزشمند، اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز