خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

هفته‌ای که نمی‌داند از هنر چه می‌خواهد، مخاطب خاص یا عام!/ "هفته هنر تیر" از ۵۰۰ هزار تا ۲۰۰ میلیون تومان

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۷۳۶

درحالی این روزها شاهد برگزاری هفته هنر تیر هستیم که فقط ۳۵ درصد گالری‌های دعوت شده در آن شرکت کرده‌اند و قیمت آثار نیز از ۵۰۰ هزار تا ۲۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "هفته هنر تیر" برنامه ‌یک هفته‌ای دربرگیرنده‌ رویدادهایی در زمینه‌ هنرهای تجسمی است که نخستین دوره‌ آن از ۱۴ تا ۲۱ دی ماه ۱۳۹۷ در تهران برگزار می‌شود.

 در این مجموعه برنامه؛ ۲۱ نمایشگاه در ۲۱ گالری و خلق ۵۷ رویداد هنری که شامل ۱۳ طرح کیوریتوریال، شش پروژه، دو رزیدنسی و نشست‌های تخصصی درنظر گرفته شده است.

مریم مجد (مدیر گالری اثر) با اشاره به آنکه این رخداد با گردهم آوردن گالری‌های شرکت‌کننده سعی دارد تا فرصتی برای گفتگوی بیشتر در فضای هنری ایجاد کند، گفت: سعی ما برآن است تا هنر در سرتاسر شهر تهران جریان داشته باشد و فقط در فضاهایی که عرف است به نمایش درنیاید بلکه سایر فضاها مانند هتل‌ها، خانه‌های مسکونی و... نیز در این امر سهیم شوند و کیوریتوریال هنر در فضاهای دیگر نیز به اجرا درآید.

البته او درحالی این صحبت‌ها را بیان می‌کند که نگاهی گذرا به نقشه قرارگیری گالری‌هایی که هفته هنر تیر را برگزار می‌کنند، نشان می‌دهد که بیشتر این گالری‌ها در منطقه مرکزی شهر تهران متمرکز شده‌اند و مناطق شرقی، غربی و جنوب تهران از حضور این هفته هنری بی‌بهره است.

با وجود آنکه مسئولان برگزارکننده هفته هنر تهران تاکید دارند که برنامه هفته هنر تیر در سرتاسر شهر تهران جریان خواهد داشت و هدف آن تحقق مجالی برای رویارویی هنر و شهروندان در رابطه‌ای با نهایت اثرگذاری و اثرپذیری است اما اینگونه به نظر می‌رسد که فقط ۳۵ درصد گالری‌هایی که از آنها دعوت شده بود تا در این پروژه شرکت داشته باشند، پاسخ مثبت داده‌اند.

نگاهی گذرا به نقشه قرارگیری گالری‌هایی که هفته هنر تیر را برگزار می‌کنند، نشان می‌دهد که بیشتر این گالری‌ها در منطقه مرکزی شهر تهران متمرکز شده‌اند

چنانکه به گفته مجد، برای برگزاری هفته هنر تهران از ۶۰ گالری دعوت شده بود که از میان آنها فقط ۴۰ گالری شرکت کردند و در میان آنها بنابر رای داوران و هیات انتخاب فقط ۲۱ گالری که دارای برنامه‌ای مناسب برای برگزاری نمایشگاه بودند انتخاب شدند.

هرچند گفته می‌شود که بازدیدکنندگان هفته‌هنر تیر می‌توانند از برنامه‌ای جامع شامل برگزاری نمایشگاه در فضای گالری‌ و نمایش آثار هنری کیوریت ‌شده در فضاهای غیرنمایشگاهی در سطح شهر بهره ببرند، اما آنچه درحال حاضر در جریان است تداعی‌کننده این مهم است که گالری‌های شرکت‌کننده روال عادی کار خود را انجام می‌دهند و فقط تنها تغییری که وجود دارد این است که این بار نام تعدادی از گالری‌ها در بروشورها به‌صورت یکپارچه ذکر شده است.

در نخستین هفته هنر، گالری‌های آ، آب انبار، آتبین، آران، آرت سنتر، ٱ، اثر، اعتماد، افرند، ای جی، ایرانشهر، دستان، دلگشا، راه ابریشم، سیحون، شیرین، طراحان آزاد، محسن، هما، هور و مراکز فرهنگی مانند: خانه هنرمندان، خانه وارطان، گالری هدایت، جامعه نیومدیا، بادبادک، موسسه کودکان دنیا، آرت شاپ تهران، ساختمان کندوان بنیاد پژمان، اقامت گاه کوشک، کافه گودو پاس، موسسه خوانش و... مشارکت دارند.

مدیر گالری اثر با اشاره به آنکه تیر آرت نخستین اقدام منسجم در راستای توسعه منابع و زیرساخت‌های لازم برای ارتقای هنر مدرن و معاصر ایران و معرفی آن به مخاطبان ایرانی و بین‌المللی است درخصوص چرایی انتخاب ماه تیر و دی برای برگزاری این رویداد که همزمان با برگزاری حراج تهران است، گفت: به عمد این ماه‌ها را براساس تاریخ برگزاری حراج تهران انتخاب کردیم چراکه معتقد هستیم حراج تهران اتفاق مهمی است که در اقتصاد هنر رقم می‌خورد. اگر بتوانیم مخاطبانمان را به اشتراک بگذاریم می‌توانیم شاهد اتفاقی بزرگ در عرصه هنرهای تجسمی و اقتصاد هنر باشیم. 

بنابراین گزارش، تیر آرت دو رویداد سالانه برگزار می‌کند: آرت فر تیر و هفته هنر تیر، نخستین دوره آرت فر تیر در تیرماه سال ۱۳۹۷ برگزار شد و اولین دوره هفته‌هنر تیر برای دی‌ماه ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی شده و در حال برگزاری است.

مجد همچنین با اشاره به آنکه این رویداد هنری مخاطبان عام و خاص را درنظر دارد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی برآنکه منظور از مخاطب عام و خاص برای یک رویداد هنری چیست، پاسخ روشنی نداشت و با ذکر مثال‌هایی از برگزاری گالری به وسعت یک شهر که چند سال پیش توسط شهرداری اجرا شد، گفت: هدف ما آوردن هنر به میان مردم و بطن شهر است.

این امر نشان می‌دهد که مسئولان برگزاری این رویداد هنری در ابتدای راه هنوز نمی‌دانند هدفشان از برگزاری چنین رویدادی چیست و درصدد آزمون و خطا هستند.

هرمز همتیان (مدیر گالری زیرزمین دستان) نیز با تاکید برآنکه رویداد هنر تهران به اندازه‌ای نو است که هنوز نمی‌دانیم چه می‌شود، تصریح کرد: در برگزاری هفته هنر تهران تقریبا می‌توان گفت وجه اقتصادی وجود ندارد و ما در حال ساخت و توجه به زیرساخت‌های هنری هستیم. در این میان، هر کسی می‌تواند مخاطب این رویداد باشد. 

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که مدیر گالری اثر در خصوص قیمت آثار ارائه شده در هفته هنر تهران نیز گفت: قیمت‌گذاری آثار برعهده گالری‌هاست و باتوجه به هنرمندان خود این قیمت‌ها را مشخص می‌کنند اما می‌توان گفت قیمت آثار از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان متغیر است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز