خبرگزاری کار ایران

بررسی باستان‌شناسی بوئین زهرا آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۴۸۰

بررسی باستان‌شناسی تکمیلی دهستان زهرای پائین بوئین زهرا با هدف کمک به تکمیل نقشه باستان شناسی استان قزوین، ارزیابی مجدد گاهنگاری‌های ارائه شده در خصوص تطورات تاریخی-فرهنگی منطقه و... آغاز شد.

به گزارش ایلنا، فرزاد مافی (سرپرست هیأت باستان شناسی) گفت : جایگاه ویژه دشت قزوین در ادبیات باستان شناسی کشور و به ویژه یافته‌های باستان شناختی محوطه‌های مهم پیش از تاریخی از قبیل زاغه، سگزآباد و تپه قبرستان و ... باعث به وجود آمدن این ذهنیت شده که گویا پژوهش‌های باستان‌شناسی این خطه از کشورمان در حد مطلوب انجام شده است.

این باستان شناس افزود: این درحالیست که بررسی تاریخچه مطالعات باستان شناختی دشت قزوین حکایت از آن دارد که به استثناء کاوش‌های آموزشی-پژوهشی دانشگاه تهران که در طول حدود نیم قرن گذشته تقریباً به صورت مستمر و هدفمند انجام شده، دیگر مطالعات صورت گرفته با وجود دستاوردهای ازرشمند علمی عمدتاً فاقد اهداف بلند مدت و نگاه گسترده بوده است.

وی تصریح کرد: بنابراین انجام پژوهش‌های هدفمند باستان شناسی با رویکرد درک و دریافت کلی وضعیت تطورات فرهنگی – تاریخی منطقه بسیار ضروری می‌نماید.

مافی با اشاره به اینکه در این راستا انجام بررسی‌های باستان شناختی به عنوان یکی از اولویت‌های پژوهشی استان قزوین در دستور کار قرار گرفته و پیش تر تمام شهرستان آبیک در چهار فصل کاری مورد بررسی واقع شد تصریح کرد: در تداوم این مطالعات و به عنوان گام نخست در شهرستان بوئین زهرا برنامه پژوهشی «بررسی باستان شناختی دهستان زهرای پائین بخش مرکزی شهرستان بوئین زهرا، استان قزوین» با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغازشد.

او مهمترین اهداف این پژوهش را کمک به تکمیل نقشه باستان شناسی استان قزوین، بازشناسی مکان‌ها و محوطه‌های باستانی منطقه به منظور تسهیل در تدوین برنامه جامع پژوهش‌های آتی و شناسایی، معرفی و فراهم نمودن اطلاعات لازم جهت تشکیل پرونده ثبتی اعلام کرد.

وی افزود: ارزیابی مجدد گاهنگاری‌های ارائه شده در خصوص تطورات تاریخی-فرهنگی منطقه، مطالعه برهم کنش‌های احتمالی فرهنگی منطقه با مناطق مجاورو ارزیابی وضعیت محوطه‌های باستانی با هدف شناسایی آسیب‌ها و تهدیدات، با رویکرد ارائه راهکارهای حفاظت حداکثری نیز از اهداف این پژوهش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز