خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

انحصار در نمایشگاه‌های گردشگری توسط خواص/آمار گردشگران ورودی دروغ است

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۲۹۵

رییس انجمن دفاتر مسافرتی می‌گوید: عملا نمایشگاه‌های گردشگری هیچ دستاوردی برای ما ندارند چراکه عده‌ای نمی‌خواهند بگذارند که این نمایشگاه‌ها از انحصار خودشان خارج شود و همین موضوع سبب شده تا آمار گردشگران ورودی فعلی در شان کشور ما نباشد.

حرمت الله رفیعی (رییس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران) در پاسخ به اینکه چرا نمایشگاه‌های گردشگری ایران که در خارج از کشور برگزار می‌شود، تاثیر چندانی در میزان ورودی گردشگران اروپایی به کشور ندارد، گفت: نمایشگاه‌های گردشگری هیچ دستاوردی برای ما ندارند و سال به سال هم کوچک و کوچک‌تر می‌شوند. بنده می‌گویم یک خبرنگار به این نمایشگاه‌ها بفرستند تا از نزدیک اتفاقات عجیبی که در آنجا می‌افتد را نظاره‌گر باشد. به عنوان مثال افرادی که هر سال در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند، به نوعی از همه موارد آن مطلع هستند و می‌دانند چه کسانی سودده هستند و به هر روشی آن افراد را جذب غرفه خود کرده و از ارتباط برقرار کردن دیگر آژانس‌داران با آنها جلوگیری می‌کنند.

رفیعی افزود: از سوی دیگر هر کسی تا اندازه‌ای می‌تواند گردشگران خارجی را به ایران وارد کند ولی دوستان برای اینکه افراد دیگر کار را از آنها یاد نگیرند، اجازه نمی‌دهند که کسی غیر از خودشان اقدام به جذب توریست کند. این‌طور که پیداست آنها نمی‌خواهند افراد دیگری غیر از خودشان وارد این بازی شوند. به عنوان مثال اکنون بنده به عنوان انجمن دفاتر مسافرتی در تلاشم تا شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری را به صورت خصوصی و بدون اینکه از دولت کمکی بگیرم، شروع کنم. البته مطمئنم که با بنده مخالفت کرده و قطعا نامه‌نگاری‌هایی انجام می‌شود تا مانع از حضور من شوند چراکه این موضوع را تجربه کرده‌ام.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای شرکت در نمایشگاه بیت میلان کار را شروع کردیم و از آژانس‌هایی که می‌خواستند در این نمایشگاه شرکت کنند، دعوت کردیم که ثبت‌نام خود را آغاز کنند. هرکس که ثبت‌نام می‌کرد، فردای همان روز می‌آمد و اسم خود را خط می‌زد چراکه آنها را تهدید می‌کردند.

رییس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در ادامه گفت: آمارهایی به بنده رسیده است که حتی دفاتر کم‌تجربه‌تر را دور زده و مسافران آنها را جذب خودشان کرده‌اند. در حال حاضر تعداد کمی از دفاتر هستند که در حوزه گردشگران ورودی به کشور کار می‌کنند. قطعا همه آژانس‌ها علاقمندند به این موضوع ورود کنند ولی بنده از شما می‌پرسم، چرا بقیه دفاتر نمی‌توانند وارد این کار شوند؟ متاسفانه اینطور که پیداست تعداد خاصی؛ منافع جمعی آژانس‌داران را در دست خودشان گرفته‌اند و نمی‌خواهند بگذارند که نمایشگاه‌های گردشگری از انحصارشان خارج شود. همین موضوع سبب شده تا آمار گردشگران ورودی فعلی در شان کشور ما نباشد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: اگر در اینترنت سرچ کنید، می‌بینید که از بیست سال پیش تا به حال دوستانی می‌گویند که ما نمایشگاه گردشگری را برگزار می‌کنیم، ثابت مانده است. البته بسیاری از دفاتر در تمام این بیست سال با این شکل از برگزاری نماشگاه‌های گردشگری مخالفت کردند و همواره می‌گویند که پول آنها خورده می‌شود و نمی‌توانند پول خود را از کشور خارجی بگیرند. ولی بارهم برگزاری این نمایشگاه‌ها در دست عده خاصی باقی مانده است. در واقع این وضعیت زمانی به وجود می‌آید که دولت می‌خواهد خودش موضوعی را برگزار کند. به همین دلیل از فردی استفاده می‌کند که به او متکی باشد و به این صورت رانت به وجود می‌آید.

رییس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در ادامه گفت: گرفتاری زمانی درست می‌شود که به عنوان مثال من همیشه در سمت مهمی باشم و اجازه ورود افراد دیگر را ندهم. به همین دلیل بیست سال است که گردشگری ورودی ما تقریبا در یک رنج ثابت باقی مانده و حرف‌هایی در مورد ورود 5 تا 10 میلیون گردشگر زده می‌شود، که غیرواقعی و دروغ است. 2.5 تا 3 میلیون گردشگران ورودی حال حاضر کشور ما، به دلیل تغییر شرایط و ایجاد روابط تازه با کشورهای همسایه همچون عراق به ایران سفر می‌کنند که از نظر بنده از آنها به ما بهره زیادی نمی‌رسد.

وی همچنین در پایان گفت: بیشتر نمایشگاه‌های گردشگری ایران توسط همان نمایندگان دولت برگزار می‌شود. در صورتی که برای اینکه صنعت گردشگری توسعه پیدا کند باید اجرای کارهای مختلف در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و دولت تنها نقش نظارتی داشته باشد. به این صورت می‌توانیم شاهد پیشرفت خود در صنعت گردشگری باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز