خبرگزاری کار ایران

روایت یک آهنگساز و یک بازیگر از نمایشگاهی غافلگیرکننده

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۲۳۳

تهران زیر بال فرشته‌گان به روایت رویا شامحمدی در گالری مژده به تماشاست، نقاشی‌هایی با تکنیک کولاژ که یک آهنگساز آن را حائز اتمسفر خاص و بازیگر "کرخه تا راین" غافلگیر کننده ارزیابی کردند.

به گزارش ایلنا، آثار رویا شامحمدی که اغلب نقاشی‌های بزرگ هستند، به مساله کلی انسان پرداخته‌اند و تلاش کرده‌اند در میان انبوه تکه‌های کولاژ شده، بخشی از اندیشه هنرمند را به مخاطب منتقل کنند.

در این آثار همچنین شاهد حضور پررنگ خط هستیم. خط‌هایی که گرچه به دلیل تکه‌تکه بودن معنایی لغوی ندارند اما در خدمت فرم و محتوای کلی اثر هستند.انسان این آثار همه فرو رفته در احساسی عمیق هستند که قضاوت درباره ماهیت آن، به عهده مخاطب گذاشته شده است.

رویا شامحمدی درباره نمایشگاه خود توضیح داد: ایده این آثار به زمان دانشجویی ام بر می‌گردد. در آن زمان به عکاسی علاقه داشتم. عکس‌هایی که می‌گرفتم را می‌بریدم و می‌گذاشتم کنار هم. از آنجا این عادت بریدن و چسباندن کاغذ در من ماند. به مرور زمان شکل کارهایم تغییر کرد. مثلا به خاطر علاقه‌ام به خطاطی و شعر شروع کردم به استفاده از تکه‌های حاوی خوشنویسی در کارها.

او افزود: یکی از خصوصیاتی که بازدیدکنندگان به آن اشاره می‌کنند این است که کارهایم خیلی رنگین است. این موضوع هم به نظرم به مرور به وجود آمد. کاغذها را کنار هم می‌چسبانم. در مرحله بعد طرحم را روی اثر پیاده می‌کنم.

او درباره عنوان نمایشگاهش نیز گفت: تهران زیر بال فرشتگان، را از روی تابلوی آخر انتخاب کردم. من در زندگی‌ام فرشته زیاد دیدم. در واقع در لحظات سخت زندگی، انسان‌های زیادی کنارم بودند که درواقع فرشتگان زندگی من بودند و حس حمایت به من دادند. این عنوان از این حس به وجود آمده است.

شامحمدی درباره حضور انسان‌ها در این آثار گفت: بیشتر می‌خواستم عشق و احساس امنیت انسان‌ها را کنار هم نشان دهم. احساسی که دو نفر وقتی کنار هم هستند پیدا می‌کنند. شاید در کنار آن افسوس، غم عشق و انتظار هم باشد. اینها همه برای من در خدمت بیان مفهوم عشق بود. سرها و دست‌هایی که همدیگر را در آغوش گرفته‌اند، از نظر من همان حس دوست داشتن است.

او با ذکر این نکته که زندگی روزمره الهام‌های لازم را به هنرمند می‌دهد و طرح، رنگ، موضوع... ناخودآگاه به سراغم می‌آیند گفت: خط‌هایی که انتخاب کرده‌ام همه شعر هستند. اما آنها را بریده‌ام و مخاطب ممکن است اصلا نبیند که چه شعری است. به نظر من حس و حالی که در آن خط هست، بدون خواندن شعر هم به بیننده منتقل می‌شود.

سعید ذهنی، موسیقیدان و یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه گفت: اتمسفر این نمایشگاه برایم بسیار جذاب بود. ریتم را در برخی از این کارها بسیار دوست داشتم. کولاژ خط و باقی تکه‌های کاغذی برایم جالب بود. استفاده فرمالیستی از خوشنویسی در این فرم ایده جالبی بود.

این موزیسین با بیان این مطلب که تابلوهای تونالیته سرد را بیشتر دوست داشتم افزود: مهم‌ترین ویژگی این آثار این است که یک فضای خاص دارند. در برخی از نمایشگاه‌ها می‌بینید با اینکه آثار پر از رنگ و لعاب هستند، نمی‌توانند یک اتمسفر خاصی به شما منتقل کنند. این ترکیب کولاژگونه به نظرم با تکرار در آثار بعدی می‌تواند به هنرمند کمک کند جای خودش را پیدا کند.

همچنین علی دهکردی، بازیگر بعد از دیدن آثار رویا شامحمدی توضیح داد: کارهای این نمایشگاه به نظرم غافلگیر کننده هستند. هم در فرم و هم در محتوا و هم در شیوه اجرا. این امتیاز بسیار خوبی برای مجموعه است. بنابراین به این هنرمندغافلگیرکننده تبریک می‌گویم.

او افزود: هنرمند در آثارش ما را از یک زاویه متفاوت به اطرافمان توجه می دهد. نوع نگاهی که مرا وادار می‌کند  به سادگی از کنار هیچ عنصری در اطرافم نگذرم. این عناصر حتی بی ارتباط، در کنار هم و در جریان زندگی می‌توانند زیبایی ایجاد کنند. حتی اگر آثار همراه با نوعی سردی و نگاهی ناامید باشد باز هم باارزش است. همه آثار در یک فرم هستند و این امتیاز ویژه‌ای است.

 دهکردی گفت: اگر کمی عمیق نگاه کنیم، عناصر و کارکترهای این تابلوها را حتما در زندگی شخصی خودمان پیدا می‌کنیم. ناگهان به یک حس تجربه شده در اعماق وجود خودمان هدایت می‌شویم و یا یکی از انسان‌های اطرافمان را به یاد می‌آوریم که شبیه این کارکترها است.

نمایشگاه نقاشی رویا شامحمدی تا ۱۴ دی در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ یک برپاست.

روایت یک آهنگساز و یک بازیگر از نمایشگاهی غافلگیرکننده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز