خبرگزاری کار ایران

قوچ سنگی دوره صفوی ثبت شد

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۱۸۱

مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی زنجان گفت: قوچ سنگی دوره صفوی که از روستای سعید آباد ایجرود کشف شده بود در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا، پرستو قاسمی (مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی زنجان) با اعلام خبر ثبت قوچ سنگی دوره صفوی در فهرست میراث ملی گفت: در جلسه شورای ثبت ملی اموال منقول کشور که در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد با ثبت قوچ سنگی کتیبه دار روستای سعید آباد شهرستان ایجرود به اتفاق آرا موافقت شد.

او ادامه داد: قوچ‌های سنگی تنها بازمانده‌های مجسمه‌های سنگی قوچ در استان زنجان هستند که با شناسایی آنها در سطح استان جهت حفاظت در موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی زنجان در خصوص نقوش و کتبیه‌های دو طرف این قوچ سنگی اظهار کرد: در دو طرف این مجسمه قوچ سنگی کتیبه به خط نسخ و به زبان عربی و فارسی به صورت برجسته کار شده است. متن کتیبه آیه الکرسی و متن فارسی شعر از بوستان سعدی (باب نهم در توبه و راه ثواب ) به این مضمون است : تفرج کنان در هوا و هوس گذشتیم بر خاک بسیار کس     دریغا بی ما بسی روزگار     بروید گل و بشکفد نوبهار» دیده می‌شود.

قاسمی در خصوص ابعاد این مجسمه سسنگی بیان کرد: طول قوچ ۱۱۵ ،ارتفاع ۶۲ و ضخامت ۲۲ سانتی تر است.

به گفته این مسئول، قوچ‌های سنگی به صورت نماد بر روی قبر جوانان غیور روستا ، کدخدایان و مرشدان نصب می شده است. با ثبت این اثر در فهرست آثار ملی این مجسمه سنگی تحت حمایت قانونی قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز