خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۲۹):

اروند نیازمند ورود خیرین هنری و رونق گیشه تئاتر است/ارشاد سهم پدرانه‌اش را در برگزاری جشنواره فتح خرمشهر بپردازد

asdasd
کد خبر : ۷۰۸۸۴۸

رئیس انجمن هنرهای نمایشی منطقه آزاد اروند ضمن درخواست از معاونت هنری و اداره‌کل هنرهای نمایشی برای حمایت هرچه بیشتر از جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، گفت: ما نیاز داریم که بتوانیم خیرین فرهنگ و هنر را وارد تئاتر کرده، گیشه‌ها را رونق داده و از اجرای تئاترهای نشاط‌آور حمایت کنیم تا ارتباط نزدیک‌تری بین مخاطب و فعالان حوزه تئاتر ایجاد کنیم.

احسان مرعشی (رئیس انجمن هنرهای نمایشی منطقه آزاد اروند) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به بحث زیرساخت‌های تئاتر در این منطقه گفت: ما به لطف اینکه اداره‌کل مستقلی در سازمان منطقه آزاد اروند شکل گرفت و شهرستان‌های خرمشهر و آبادان از استان خوزستان تفکیک شده و زیرنظر این اداره‌کل قرار گرفتند مطمئنا یکسری اتفاقات رو به جلویی رخ داد.

مرعشی با اشاره به این اتفاقات گفت: در سال ۹۷ مبلغی بالغ بر هفت میلیارد تومان سازمان منطقه آزاد اروند برای تعمیر و تجهیز سالن‌های تحت پوشش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، حوزه هنری و کانون‌های پرورش فکری هزینه کردند و خوشبختانه ما از این اتفاق خیلی خوشحالیم و از نظر زیرساختی مشکلی نداریم.

او با اشاره به اینکه امسال منطقه آزاد اروند میزبان استانی جشنواره بین‌المللی تئاتر و هم‌چنین موسیقی فجر است که به دلیل همین توسعه زیرساخت‌ها بوده، گفت: تفکیک اداره‌کل فرهنگ و اشاد اسلامی اروند از خوزستان، اتفاقات خوبی را برای هر دو به وجود آورد. چون تا قبل از این، اغلب اعتبارات در مرکز استان هزینه می‌شد  و چیزی در شهرستان‌های دیگر هزینه نمی‌شد اما این تفکیک در منطقه آزاد اروند باعث توسعه زیرساختی منطقه آزاد اروند شد و سال گذشته دو اثر از این منطقه به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافت امسال هم این اتفاق افتاده.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی منطقه آزاد اروند با بیان اینکه این پیشرفت به دلیل ظرفیت شهرستان‌های آبادان و خرمشهر است، گفت: این ظرفیت‌ها و استعدادها در سال‌های گذشته که این دو شهرستان زیرنظر استان قرار داشت مانند ماهی در تنگی بود که الان به دریا رها شده است. در شرایط جدید، اتفاقات خیلی بهتری در حوزه فرهنگ و هنر در حال رخ دادن است و از نظر زیرساختی وضعیت مطلوبی داریم. به طوری‌که معاون هنری وزیر و مدیرکل هنرهای نمایشی در یک ماه اخیر از منطقه آزاد اروند بازدید داشتند و سالن‌های این استان را از نظر کیفیت معادل کلانشهرهای کشور دیدند.

مرعشی به موضوع برگزاری جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: ما مشکلاتی برای تامین اعتبار جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر که امسال بیست و دومین دوره خود را سپری کرد، داشتیم اما خب خوشبختانه چند سالی است این مشکل تا حدی برطرف شده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: انتظاری که از معاونت هنری ارشاد و اداره‌کل هنرهای نمایشی داریم این است که به‌عنوان سیاست‌گذار و شورای اصلی در کشور، سهم مشارکتی خود را در برگزاری این جشنواره که سوم خرداد هر سال به مناسبت آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شود ایفا کنند و اینطور نباشد که خرمشهر، آبادان و منطقه آزاد اروند را رها کرده و تمام بار را بر دوش منطقه بگذارند توقع داریم که این دو ورود کنند و سهم پدرانه خودشان در حوزه تئاتر را در برگزاری این رویداد فرهنگی دخیل کنند.

مرعشی با اشاره به اینکه اکنون روند اجراهای تئاتر در منطقه آزاد اروند خوب است، گفت: اما از مدیرکل منطقه آزاد اروند خواسته‌ایم تا همگی تلاش کنیم گیشه تئاتر را در سراسر منطقه ایجاد کنیم؛ چراکه به‌نظر می‌رسد رویکرد سال آینده کشور به سمت تئاتر گیشه و دخیل کردن هرچه بیشتر مشارکت مردمی باشد چون بودجه دولتی برای حمایت از تئاتر مبلغ محدودی است و این مبلغ برای اینکه بخواهد این حجم بزرگ خانواده تئاتر را در کشور پوشش دهد کفایت نمی‌کند.

او تصریح کرد: ما نیاز داریم که بتوانیم خیرین فرهنگ و هنر را وارد تئاتر کرده، گیشه‌ها را رونق داده و از اجرای تئاترهای نشاط‌آور حمایت کنیم تا ارتباط نزدیک‌تری بین مخاطب و فعالان حوزه تئاتر ایجاد کرده و هم‌چنین بتوانیم اتفاقاتی را رقم بزنیم که پیوند نزدیک‌تری بین مخاطب و آثار حرفه‌ای تئاتر شکل بگیرد.

مرعشی در پایان خاطرنشان کرد: در منطقه آزاد اروند در حال حاضر ۹ گروه ثبت شده تئاتری داریم که منتظریم طبق اعلام قبلی اداره‌کل هنرهای نمایشی با باز شدن سایت در اوایل سال جدید، ۷ گروه ثبت شده دیگر به این تعداد اضافه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز