خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۲۸):

تنها سالن تئاتر بیرجند در آتش سوخته است/آموزش، بالِ گمشده تئاتر خراسان‌جنوبی

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۰۶۲

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان‌جنوبی سه نیاز اصلی تئاتر این استان را به ترتیب، زیرساخت‌ها، حمایت مالی و آموزش خواند و گفت: تنها سالن بیرجند به‌عنوان مرکز استان یک و نیم سال پیش در آتش سوخت و الان تنها یک پلاتو برای اجراهای تئاتر داریم.

علی شریفی (رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان‌جنوبی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، سه نیاز اصلی تئاتر این استان را به ترتیب، زیرساخت‌ها، حمایت مالی و آموزش خواند و با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه این موارد در برنامه‌ریزی‌های جدید درنظر گرفته شود، گفت: خوشبختانه مدیرکل جدید هنرهای نمایشی اخیرا در سمیناری که داشتیم قول‌هایی در این زمینه دادند که امیدوارم به این وعده‌ها عمل شود تا شاهد اتفاق‌های بهتری در رونق تئاتر استان‌ها باشیم.

شریفی خاطرنشان کرد: در خراسان‌جنوبی ۱۴ گروه ثبت شده تئاتری داریم که البته پنج گروه دیگر هم به تازگی ثبت شده و هنوز تائید نشده‌اند.

او مشکل اساسی خراسان‌جنوبی را زیرساخت‌ها خواند و گفت: استان ما فضاهای مناسب نمایشی کمی دارد به خصوص اینکه در مرکز استان بعد از سوختن سالن بزرگ‌مان، الان فقط یک پلاتوی کوچک ۴۰-۵۰ نفره داریم و سالن‌های دیگر به دلیل فرسودگی در حال تعمیر و بازسازی هستند. همین پلاتو هم در واقع فضایی بود که در انجمن نمایش به‌عنوان محل تمرین گروه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت اما الان سالن اجراست.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هیچ شهرستانی که بتواند فضای مناسب و درستی برای نمایش داشته باشد نداریم، گفت: البته هماهنگی‌هایی در بعضی از شهرستان‌ها با فرماندارها و شهردارها برای راه‌اندازی ۵ پلاتو انجام دادیم که قرار بود توسط استانداری ساخته شده و انجمن هنرهای نمایشی آنها را تجهیز کند و در اختیار انجمن برای اجراها قرار بگیرد.

شریفی با بیان اینکه روند ساخت بسیاری از این پلاتوها به دلیل مسائل مالی متوقف شده، ادامه داد: فعلا فقط در قائم پلاتو در حال ساخت است و ساختمان طبس هم ساخته شده اما تکمیل نشده است. در مرکز استان هم یک سالن کوچک داشتیم که در حال بازسازی است و مدتی به دلیل مسائل مالی روند ساختش متوقف شده بود.

او همچنین با بیان اینکه حمایت‌ها و کمک‌های مالی هم به‌شدت محدود شده و فقط یکبار مبلغی برای حمایت از اجراهای عمومی به انجمن پرداخت شده و بقیه مانده است، گفت: هنرمندان تئاتر ما در بدترین وضع مالی قرار دارند چون خراسان‌جنوبی نه منطقه‌ای اقتصادی و صنعتی بلکه بیشتر دانشگاهی و کارمندی است و اسپانسری نیست که بخواهد حامی تئاتر باشد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان‌جنوبی یادآور شد: سالن بزرگ بیرجند که حدود یک سال و نیم قبل آتش گرفت سالنی بود که اهالی تئاتر می‌توانستند با فروش بلیت به تماشاگرانی که در این مدت جلب تئاتر کرده بودند مشکلات‌شان را رفع کنند اما الان اوضاع بسیار سخت شده است. آن موقع تئاتر در مرکز استان رونق گرفته بود اما الان با چالش مواجه شده‌ایم. البته در شهرستان‌های دیگر استان مثل فردوس، قائن و... اجراهای مداوم وجود دارد اما در سالن‌های چندمنظوره‌ای که فقط زمان‌های مشخصی به تئاتر اختصاص دارد.

شریفی یادآور شد: قرار بود سالن اصلی بیرجند که آتش گرفت را از نو بسازند و طراحی و خا‌کبرداری و انتقال ضایعات هم انجام شد اما هنوز پولی که قرار است برای راه‌اندازی دوباره سالن اختصاص پیدا کند به مجموعه تزریق نشده است. استاندار سابق خراسان‌جنوبی همراهی خوبی کرده و بازسازی سالن را به شهرداری بیرجند سپرده بود تا بودجه ۶-۷ میلیارد تومانی سالن را بسازند و در اختیار هنرمندان تئاتر قرار بدهند اما این قضیه هم دچار مشکلات مالی شد و فعلا اتفاق جدیدی در آنجا انجام نگرفته است.

او مهم‌ترین انتظار انجمن هنرهای نمایشی را حمایت مالی دانست که اگر به موقع انجام شود و انجمن بتواند از گروه‌ها حمایت کند بسیاری از مسائل برطرف می‌شود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: از وقتی به انجمن آمدیم به صورت پلکانی برنامه‌ریزی کردیم تا ابتدا بتوانیم اجراهای عمومی را سر و سامان دهیم و تولیداتی که داریم را در اختیار مخاطب قرار دهیم که اتفاقا شروع خوبی هم داشتیم حتی سایت فروش بلیت هم راه‌اندازی شد اما متاسفانه با سوختن و از بین رفتن سالن، این طرح هم مسکوت ماند.

شریفی موضوع دیگر را آموزش خواند و گفت: آموزش بال گمشده تئاتر خراسان‌جنوبی و بسیاری از شهرستان‌های دیگر است که اتفاقا امسال پیشنهادات و طرح‌هایی هم برای آن ارائه دادیم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم؛ امیدوارم سال آینده بتوانیم تمام برنامه‌مان را براساس آموزش و ساخت پلاتوها طرح کرده و پی بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز