خبرگزاری کار ایران

در آغاز هفته پژوهش مطرح شد:

گردشگری در اولویت پژوهش‌ها قرار می‌گیرد/هیچ یک از موزه‌های مطرح کشور، سبز نیستند

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۳۳۴

در آغاز هفته پژوهش، رییس سازمان میراث و گردشگری از قرار گرفتن گردشگری در اولویت پژوهش‌های پژوهشگاه میراث و گردشگری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین گشایش هفته پژوهش با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون میراث فرهنگی، معاون گردشگری و مدیران استانی و مسئولان موزه ملی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در تالار اصلی موزه ملی ایران برگزار شد.

علی‌اصغر مونسان (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) سخنان خود را با تشکر از رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع کرد و گفت: هرچند او در حال حاضر در سالن حضور ندارد اما از تلاش‌های او در این پژوهشگاه تشکر می‌کنیم. نباید فراموش کرد که علم بدون پژوهش همچون چراغی است که رو به خاموشی می‌رود پژوهش یک امر ارز‌ش‌آفرین است.

او با اشاره به آنکه می‌توان حوزه پژوهش را به دو بخش تولید علم و بخش کاربردی تقسیم کرد، گفت: هر دوی این بخش‌ها مهم هستند و باید توازن بین آنها برقرار شود. در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت‌های خوبی انجام شده است اما نیاز است تا در عرصه گردشگری نیز پیشرفت‌های خوبی در حوزه پژوهش داشته باشیم.

مونسان با اعلام خبر تبدیل شدن گروه گردشگری به پژوهشکده اظهار کرد: باید کار بیشتری در این حوزه انجام شود تا بتوانیم راهکارهای مفیدی ارائه دهیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: معتقد هستیم میراث فرهنگی یکی از بخش‌های مهم کشور است و صحبت درباره اهمیت آن مانند آن است که بخواهیم از اهمیت علم صحبت کنیم چراکه همه می‌دانند چقدر میراث فرهنگی مهم است و هویت یک کشور را شکل می‌دهد.

او ادامه داد: میراث فرهنگی که به داشته‌های فرهنگی ما هویت می‌بخشد و ما باید بتوانیم به درستی از این داشته‌های فرهنگی استفاده کنیم چراکه کشورهای متعدد هستند که با وجود آنکه جاذبه‌هایی ندارند درصدد ساخت جا ذبه‌هایی برآمدند که بتوانند به واسطه آن گردشگر جذب کنند و به تبع آن درآمدزایی و اشتغال داشته باشند.

 فخری که داریم برای معرفی به جهانیان استفاده کنیم

مونسان خاطرنشان کرد: ایران با وجود میراث فرهنگی متعددی که دارد می‌تواند از فخری که دارد برای معرفی جهانیان بهره جوید و از آن کسب درآمد کند از این رو در صدد کسب راه‌حل درستی در این حوزه هستیم و مدنظرم آن است که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانند در این راستا پژوهش‌های کاربردی برای توسعه گردشگری در نظر بگیرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تدوین سند توسعه گردشگری گفت: قاعدتا باید تنظیم این سند و پژوهش در این خصوص را به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سفارش می‌دادیم در این میان باید پژوهش در حوزه گردشگری در راس پژوهش‌های این پژوهشگاه قرار گیرد چرا که طی سال‌های گذشته پژوهش‌های متعددی در حوزه میراث فرهنگی انجام شده پژوهشگاه میراث گردشگری باید با معاونین سازمان در ارتباط قرار گیرد و آنها سفارشات پژوهشی خود را به پژوهشگاه اعلام کنند. مدیران کل استان‌ها نیز می‌توانند مشکلات خود را مطرح و پژوهشگاه در صدد ارائه راهکار برای رفع این مشکلات برآید.

مونسان تشریح کرد: با ارتقای پژوهشکده گردشگری امیدواریم که بتوانیم در بخش گردشگری نیز شاهد اتفاقاتی بزرگ و خوب باشیم.

بهروز عمرانی (سرپرست پژوهشگاه میراث و گردشگری) دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به اولویت‌های پژوهش گفت: در ساختار پژوهشگاه میراث فرهنگی شاهد فعالیت پنج پژوهشکده و سه گروه بودیم که با تاکیداتی که در فعالیت پژوهش در عرصه گردشگری و صنایع دستی مطرح شد دو گروه در این حوزه تبدیل به پژوهشکده شدند.

او در ادامه گفت: فهرست مطالعاتی که از سال ۶۳ توسط استان‌ها انجام شده بود طی سال گذشته گردآوری شد و از آنجایی که برخی از پژوهش‌ها تکراری بود مقرر شد تا از این پس استان‌های کشور برای انجام پژوهش‌های خود استعلام بگیرند و کمیته راهبردی طرح‌های پژوهشی در معاونت ها برقرار شد.

عمرانی خاطرنشان کرد: با توجه به موضوع برنامه ششم توسعه در صدد اولویت‌بندی‌ها برای حوزه پژوهش هستیم در این راستا تحقیق در حوزه‌هایی مانند سواحل شمالی و جنوبی، زاگرس، سواحل مکران و ... را مدنظر داریم. معاونت فناوری پژوهشگاه نیز در صدد برقراری استارت‌آپ‌هایی در حوزه گردشگری است همچنین با توجه به ماده ۲۸ برنامه توسعه به ایران فرهنگی توجه داریم و نمادها و ساختارهایی که در حوزه ایران فرهنگی مطرح است را مدنظر گرفته‌ایم.

این مراسم با صحبت‌های مهرداد ملک زاده، دبیر علمی و اجرایی هفته پژوهش ادامه یافت.  

او با ارائه گزارشی از عملکرد پژوهشگاه میراث و گردشگری گفت: گاه نو شدن پژوهش‌ها را در هفته آخر آذرماه ارائه می‌دهیم. در این راستا با قرائت پیامی از ماقم معظم رهبری که می‌فرمایند "مشکلات موجود در کشور با تکیه بر علم و پژوهش قابل حل است" آغاز می‌کنم.

او ادامه داد: با شناخت ضرب آهنگی که در جامعه وجود دارد پژوهش در میراث فرهنگی در عین خاص بودن برای رفع نیارهای سازمان و برقراری ارتباط بیشتر و رفع نیازهای معاونت‌های مختلف همسو خواهد بود. بنابراین پژوهش‌های ما در سال آینده به سوی پژوهش در عرصه گردشگری و برقراری ارتباط با معاونت صنایع دستی گرایش خواهد داشت.

ملک زاده با اشاره به پارامترهایی که برای موزه سبز نیاز است، گفت: در موزه‌های کشور، عناصری که برای شرایط  پایدار موزه‌ها تعریف شده است، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای ندارد و در واقع می‌توان گفت هیچیک از موزه‌های مطرح کشور از شرایط عالی برای موزه سبز بودن برخوردار نیستند.

این مراسم با رونمایی از کتاب هنرنامه ایران و گاهنامه باستان‌شناسی و چند کتاب دیگر پایان یافت.

گردشگری در اولویت پژوهش‌ها قرار می‌گیرد/هیچ یک از موزه‌های مطرح کشور، سبز نیستند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز