خبرگزاری کار ایران

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد:

رفتار ما در برابر پیام‌رسان‌ها تاکنون سلبی بوده است/آماده مشورت دادن به نمایندگان مجلس برای طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۲۸۰

محمد سلطانی‌فر با تاکید بر اینکه همه نسبت به صیانت از حقوق شهروندی و حفظ حریم خصوصی و... دغدغه داریم، گفت: اما سوال این است که از چه زاویه‌ای می‌خواهیم به آن نگاه کنیم؟ در برخورد با پیام‌رسان‌ها باید نگاه ایجابی داشته باشیم اما متاسفانه رفتار ما تاکنون سلبی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست تخصصی بررسی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با حضور محمد سلطانی‌فر (معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، اکبر نصرالهی (رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی)، مهرداد نوابخش (استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)، باقر انصاری (استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی) و حمید ضیایی‌پرور (مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌‌ها) بعد از ظهر یکشنبه (۱۸ آذر) در دفتر مطالعات رسانه‌ها برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گفتگوی تلفنی با غفاری مدیرعامل پیام‌رسان ایتا برقرار شد که او خبر از تغییر طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی و کاهش مواد آن از ۳۳ به ۲۱ ماده خبر داد.

غفاری تصریح کرد: طرح اولیه خیلی ابتدایی، ساده، پیش پا افتاده و بدون کارشناسی بود. تمام دستگاه‌ها دعوت شدند و روی بند بند آن نظر دادند البته چند بند هست که روی آن اتفاق نظر نبود و سپرده شد به کمیسیون فرهنگی. اصلاح‌های انجام شده شامل چند مورد بود؛ مثلا بند چالش‌برانگیز مرزبانی دیجیتال است (در فصل صیانت از حریم داده‌ها) ماده ۱۲ اصلاح شد و ماده ۲۹ مبنی بر لزوم دریافت مجوز کانال‌ها حذف شده است.

در ادامه حمید ضیایی‌پرور (مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌‌ها) یادآور شد: این طرح چند ماده جنجالی دارد که علیرغم صحبت‌های آقای غفاری، چون هنوز طرح ۳۳ ماده‌ای قبلی روی سایت مرکز پژوهش‌های مجلس قرار دارد نه طرح جدید، ما مبنای نقد و بررسی را همان طرح منتشر شده قرار می‌دهیم.

محمد سلطانی‌فر (معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) درباره ضرورت برگزاری این جلسه بررسی گفت: ما به عنوان دولت احساس‌مان این است که نباید از کنار این بحث بی‌تفاوت بگذریم چراکه سکوت ما ممکن است اتفاقاتی را ایجاد کند که در آینده دست روی دست بزنیم که چرا آن موقع که باید اعتراض نکردیم. هرچند که اکنون هم پرداختن به این طرح دیر شده و ما نسبت به اتفاقاتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد خیلی عقبیم.

سلطانی‌فر با تاکید بر اینکه همه نسبت به صیانت از حقوق شهروندی و حفظ حریم خصوصی و... دغدغه داریم، گفت: اما سوال این است که از چه زاویه‌ای می‌خواهیم به آن نگاه کنیم؟ در برخورد با پیام‌رسان‌ها باید نگاه ایجابی داشته باشیم اما متاسفانه رفتار ما تاکنون سلبی بوده است؛ مثل قانون برخورد با ماهواره، برای طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی هم این نگرانی را حس می‌کنیم که می‌خواهیم قانونی تصویب کنیم که جریانی را شکل دهد و بعد لغو شد و موجب تمسخر را فراهم بیاورد.

او با اشاره به اینکه در نقد و بررسی این طرح باید نگاه اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی را کنار بگذاریم، گفت: ما به عنوان کارشناسان رسانه به نمایندگان مجلس اعلام می‌کنیم که آمادگی ارائه هرگونه مشاوره را قبل از اینکه طرح به تصویب برسد، داریم. ما نسبت به آنچه که به آینده، جوانان و فضای مجازی مربوط است بی‌تفاوت نخواهیم بود، حساسیت به خرج می‌دهیم و حتی اگر طرح و لایحه بود بدون کارشناسی از کنارش نمی‌گذریم. خواهش می‌کنم کسی این مساله را جناحی نبیند چون این موضوع منافع ملی است و باید به آن ورود کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز