خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

نرخ هتل‌ها بر مبنای ریال تعیین می‌شود/گردشگران خارجی می‌توانند دلار بپردازند

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۸۹۶

معاون گردشگری گفت: بر مبنای دستورالعمل نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری، نرخ هتل‌ها به صورت ریال تعیین می‌شود اما گردشگران خارجی می‌توانند نرخ ریالی را براساس نرخ روز بانک مرکزی به دلار یا یورو بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بحث دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها یکی از موضوعات پربحث این چند وقت اخیر صنعت گردشگری بوده که در این مدت موافقان و مخالفان بسیاری درباره آن صحبت کرده‌اند. سازمان میراث فرهنگی نیز در آخرین صحبت‌های خود درباره این موضوع، صراحتا اعلام کرده بود که نمی‌توان تنها با نظر هتل‌داران چنین پیشنهادی را قبول کرد و باید بخش‌های دیگر گردشگری که نقش مهمی در جذب گردشگران خارجی به کشور دارند نیز موافق آن باشند.

ولی‌الله تیموری (معاون گردشگری) نهایتا نتیجه صحبت‌های اعلام شده پیرامون دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها را این‌طور عنوان کرد: موضوع دو نرخی شدن هتل‌ها، سالیان قبل وجود داشت و ما با توجه به گرفتاری‌هایی که در آن زمان برایمان به وجود آمد؛ ناچار به جمع شدن آن شدیم. یعنی در آن زمان فضا به سمتی رفت که دیدیم این موضوع در حال لطمه زدن به بسته‌های سفر است. بنابراین آن را جمع کردیم و از سال 94 یک دستورالعمل نرخ‌گزاری تاسیسات گردشگری را ایجاد کردیم که براساس آن نرخ‌ها مشخص باشد.

وی افزود: نرخ تاسیسات گردشگری در این دستورالعمل، واحد رایج پول کشورمان (ریال) است؛ اما تاسیسات گردشگری می‌توانند براساس نرخ برابری که بانک مرکزی اعلام می‌کند، با رضایت گردشگران هزینه‌ها را به صورت ارزهای دیگر هم دریافت کنند. یعنی اگر نرخ هتل 500 هزار تومان است؛ گردشگران می‌توانند معادل این هزینه را طبق نرخی که بانک مرکزی برای هر دلار اعلام کرده، به صورت دلار یا یورو به هتل‌ها بپردازند.

 تیموری ادامه داد: باید گفت که تعیین نرخ هتل‌ها، موضوع امروز و دیروز نبوده و از سال 94 تا به امروز براساس دستورالعمل نرخ‌گزاری تاسیسات گردشگری که با توافق جامعه دفاتر خدمات مسافرتی که مصرف‌کننده خدمات هتل‌ها هستند، جامعه هتلداران به عنوان نماینده مراکز اقامتی و همچنین سازمان میراث فرهنگی به عنوان نماینده حاکمیت، مردم و گردشگران انجام شده، تعیین می‌شود.

وی افزود: بنا بر تصمیم نهایی همانند گذشته این دستورالعمل که مورد تایید و امضا هر سه حوزه (دفاتر مسافرتی، جامعه هتلداران و سازمان میراث فرهنگی) است، به کار خود ادامه خواهد داد و بحث دو نرخی با این مضمون که دسته‌ای از گردشگران ملزم به پرداخت دلار باشند و دسته‌ای ریال، وجود نخواهد داشت. مبنای تعرفه‌های ما ریال است اما گردشگران خارجی اگر خودشان بخواهند می‌توانند این نرخ ریالی را براساس شاخص برابری که بانک مرکزی اعلام می‌کند، به یورو و دلار هم بپردازند.

معاون گردشگری در پایان گفت: در اصل ما روی موضع و توافق قبلی خودمان که از قبل بوده اصرار کردیم و نهایتا با دوستانمان هم در حوزه دفاتر هم در حوزه هتل‌ها به توافق رسیدیم تا همان رویه قبلی برپا باشد. تنها هتل‌ها می‌توانند همانند صرافی‌ها با نرخ شاخصی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، دلار گردشگران را به ریال تبدیل کنند که در دستورالعمل مصوبه ما آمده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز