خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه آثار هنری قبایل ساحل عاج در تهران

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۲۳۳

تاموکولو واتارا؛ کاردار سفارت جمهوری ساحل عاج (کووت دیووار) در ایران یادداشتی برای برگزاری نمایشگاه صورتک و آثار حجم قبایل ساحل عاج در تهران نوشت.

به گزارش ایلنا، تاموکولو واتارا؛ کاردار سفارت جمهوری ساحل عاج (کووت دیووار) در ایران برای برگزاری نمایشگاه صورتک و آثار حجم قبایل ساحل عاج در تهران یادداشتی نوشته است.

کشور ساحل عاج با ۶۰ قبیله، آمیزه‌ای از فرهنگ‌های مختلف است. هر قوم، توانسته ارزش‌هایش را براساس فرهنگ مشخصی بنا کند؛ فرهنگی مادی و معنوی که شامل صورتک‌ها، باورها، معماری، نقاشی، مجسمه‌سازی، حرکات موزون، موسیقی، هنر آشپزی و زبان است. در یک کلام هر قوم به لطف فرهنگ خاص خود، هویتی مشخص دارد.

این فرهنگ، ریشه در "آیین‌گرایی سنتی" دارد و با احترام به روح "اجداد" و مراسم آیینی "تشرف" مشخص می‌شود. این باورها، همراه با حرکات موزون، موسیقی، هنر آشپزی و پوشش خاص، رفتارهای اجتماعی ویژه‌ای را به وجود می‌آورند. براساس باور مردم آفریقا، جهان به عنوان "نبردی همیشگی میان خیر و شر" تعریف می‌شود؛ زندگی، همان خیر و انحطاط و مرگ همان شر است. در چنین شرایطی، مرزی بین مقدس و نامقدس وجود ندارد و تمامی اتفاقات زندگی از جمله تولد، بلوغ، ازدواج، کهنسالی و مرگ با معنویت گره خورده‌اند.

خیر، همان نیروی "حیات" است و به "باروری" تعبیر می‌شود: باروری انسان، باروری گیاهان و باروری حیوانات. "بقای جامعه" در گروی باروری است. و بدین‌ترتیب هر آنچه باروری را امکان‌پذیر می‌سازد مثبت و هر آنچه مانعی بر سر راه باروری باشد‌، منفی در نظر گرفته می شود. به همین دلیل، هنر آفریقا مفهوم زایش را ارج می‌نهد و در عین حال، از حیواناتی که گمان می‌رود دارای قدرت‌های ماوراءالطبیعه هستند به عنوان متحد در نبرد علیه نیروهای شر (اهریمنی) بهره می‌جوید.

جمهوری ساحل عاج توانسته است از گوناگونی فرهنگی خود سود جوید و دست به ساخت موزه‌های متعددی بزند. از جمله موزه‌ی تمدن‌(ها)، موزه‌ی ملی پوشاک، موزه‌ی "آرمه دو کامپ گالیونی" (Armées du Camp Gallieni)، موزه‌ی "بینگر دو زارانو" (Binger de Zaranou)، موزه‌ی پارک "امپلوسوئه" (Mploussoué) در شهر "بونوآ" (Bonoua).

امروزه و با پایان یافتن فتوحات نظامی قرن‌های اخیر، تنها سلاح برای فتح تمدن‌های دیگر و یا معرفی هویت خود، فرهنگ است و به همین دلیل کشور ما آمادگی هدایت یک حرکت دیپلماسی فرهنگی را دارد. کشور ساحل عاج با ثبت سه نوع حرکت موزون و موسیقی در سازمان میراث فرهنگی معنوی در این راستا قدم برداشته است، که عبارتند از : موسیقی "گبوفله دافونکاها" (Gbofle d'Aounkaha) که همان موسیقی شپور سنتی اقوام "تاگبانا" (Tagbana) است، "بالافون" (Balafon)، ساز و موسیقی اقوام "سنوفو" (Sénoufo) و  "زائولی" (Zaouli)، حرکات موزون اقوام "گورو" (Gouro).

سفارت جمهوری ساحل عاج در جمهوری اسلامی ایران در راستای این حرکت فرهنگی و شناخت فرهنگ خود، در سال ۲۰۱۲، بخش فرهنگی خود را در تهران تاسیس کرد که به عنوان تنها مرکز فرهنگی با این ماهیت و قابلیت در دیپلماسی کشور ساحل عاج شناخته می‌شود و در حال برگزاری نمایشگاه آثار هنری کشور ساحل عاج در آخرین روزهای سال ۲۰۱۸ میلادی است.

این نمایشگاه به کوشش محمد حمزه‌ای ۱۶ آذرماه در گالری کاما آغاز می‌شود. پوستر این نمایشگاه را مهراد خوش اقبال؛ طراح گرافیک، نقاش و عکاس طراحی کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز