خبرگزاری کار ایران

ملودرامی عاشقانه در حاشیه تسخیر سفارت آمریکا

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۷۲۱

معاون سابق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد این روزها در حال ساخت مجموعه تلویزیونی با عنوان «نفوذ» است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد شمقدری (معاون سابق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد) این روزها در حال ساخت مجموعه تلویزیونی با عنوان «نفوذ» است. تصویربرداری این مجموعه که اشاره مستقیمی به اتفاقات نه ماه پیش از انقلاب اسلامی در ایران را دارد، از اسفندماه سال ۹۶ آغاز شد. این روزها گروه «نفوذ» در منطقه چالوس برای ضبط صحنه‌های گنبد در زیر باران‌های پاییزی در حال کار هستند تا این مجموعه سی‌قسمتی را برای پخش در ایام دهه فجر و هم‌زمان با جشن چهل‌سالگی انقلاب آماده کنند.

جواد شمقدری که چهار سالی مشغول نوشتن فیلم‌نامه «نفوذ» بود، این مجموعه را یک کار تحقیقی بزرگ می‌داند که به رویداد‌های ۹ ماه پیش از پیروزی انقلاب تا تسخیر لانه جاسوسی اشاره دارد و افزود: در آن مقطع زمانی اتفاقات بسیار زیادی رخ‌داده که لازم بود تمام حوادث و اتفاقات را رصد کنیم تا بتوانیم در ساختار دراماتیک مجموعه از همه آن لحظات استفاده کنیم.

او در ارتباط با ویژگی‌های دراماتیک این مجموعه بیان کرد: اساساً هر مقطعی از تاریخ انقلاب که تاریخ معاصر می‌شود باید بازنگری شده و دیده شود و در ساختار مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی قرار گیرد. چون نسل جوان امروز از چهل سال گذشته که پر از التهابات فراوان و اتفاقات بسیار مهم است بی‌خبر هستند، به‌خصوص دهه اول انقلاب که از آن اطلاعات چندانی ندارد. دیدن این بی‌اطلاعی در نسل جوان بیش از هر چیزی باعث شد تا من به سراغ این موضوع بروم. اگر توفیق پیدا کنم قصد دارم تا ده سال دهه اول انقلاب را در قالب سه فاز سی‌قسمتی دربیاورم.

ملودرامی عاشقانه در حاشیه تسخیر سفارت آمریکا

در مجموعه «نفوذ» حدود ۴۰۰ دقیقه از تروکاژ و cgi استفاده می‌شود که این باعث طولانی شدن روند تولید و ساخت اثر می‌شود. شمقدری در ارتباط با استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری به شکل خاص و زیاد در این مجموعه گفت: «نفوذ» برخلاف مجموعه‌های معمول تلویزیون که گفت‌وگو دو یا چند نفره است و بیشتر در لوکیشن‌های محدود و بسته می‌گذرد لوکیشن ثابتی ندارد. در پشت تصویر، اغلب صحنه‌های ما ده نفر در حال حرکت هستند و تنوع لوکیشن فراوانی داریم.

او افزود: در این کار به دلیل حجم و ریتم تند اتفاقات تقریباً لوکیشن‌ها زیر سه جلسه برای فیلم‌برداری هستند و این باعث شده تا فرآیند تولید، تهیه، اجرا ، کارگردانی و فیلم‌برداری سخت باشد. زیرا تأکیددارم وقایعی که واقعی رخ‌داده را مخاطب حس کند و تصور نکند که ما تخیل کردیم. به همین دلیل سعی کردم وفادار به تاریخ انقلاب بمانم و مستند بودن اتفاقات را مدنظر قرار دهم، که این خود قالب خاصی را برای کار ایجاد کرده است.

احمد نجفی در نقش «پرویز» که یک جاسوس است در مجموعه «نفوذ» به ایفای نقش می‌پردازد. وی در ارتباط با بازی در این نقش که ابعاد شخصیتی متفاوتی دارد، گفت: این نقش، ما به ازای تاریخی مشخصی ندارد و کاملاً دوپهلو است زیرا شخصیت مستقیمی نیست، تا انتها هم معلوم نمی‌شود که این «پرویز» شخصیت دوگانه دارد. تماشاگر ممکن است تصور کند که این شخصیت جاسوس است و خیانت کرده اما در انتها متوجه مسائل دیگری می‌شود. همه این موارد کار برای بازی در این شخصیت را برایم  سخت می‌کند زیرا تاکنون چنین نقشی نداشتم.

وی تاکید کرد: اساساً ماجراهای تاریخی برایم مهم است زیرا در دوره انقلاب جوانی‌ام طی شده است.

نجفی در ادامه افزود: مجموعه‌هایی مانند «نفوذ» سعی دارند برخی از نکات مهم تاریخ را فاش کنند. پرداختن به مسائل مهم تاریخی خوب است هرچند دیر.

این بازیگر در ارتباط با آغاز تصویربرداری نقشش در این مجموعه گفت: «نفوذ» در اول اسفندماه سال ۹۶ با ضبط پلان‌های من شروع شد و در فواصل مختلف در آن بازی داشتم. باوجود ضبط بیش از ۷۰  درصد کار هنوز هم در این مجموعه بازی دارم. البته ممکن است نقش من در فصل نخست این مجموعه به اتمام برسد و یا با موافقت کارگردان این نقش در دو فصل دیگر این مجموعه نیز ادامه پیدا کند که فعلاً مشخص نیست. زیرا همه‌چیز به آن بستگی دارد که تلویزیون بودجه لازم برای ساخت دو فصل دیگر را تأمین کند.

اسماعیل شاهمرادی ‌زاده که به‌عنوان بازی‌گردان و بازیگر در «نفوذ» با این گروه همکاری دارد، با لهجه شیرین مشهدی در پشت‌صحنه مشغول هدایت بازیگران است. او در ارتباط با نقشش در این مجموعه تلویزیونی گفت: تقریباً تمام دیالوگ‌های بازیگران را حفظ هستم. این مجموعه براساس ۲۵۰ کتابی که خارجی‌ها در مورد اشغال سفارت آمریکا در ایران نوشتند، ساخته‌شده البته اسناد واقعی در مورد دلیل اشغال سفارت در سایت کبکان موجود است. این سایت کل خاورمیانه را تحت پوشش خود داشته و از این مکتوبات در نگارش «نفوذ» استفاده‌شده است.

او ادامه داد: صحنه‌های سایت کبکان و گنبد به شکل فلاش‌بک در مجموعه آورده می‌شود و پس از پایان تصویربرداری در گنبد مجدداً به تهران برای ادامه ضبط می‌رویم.

این بازیگردان در ارتباط با مراحل سخت تصویربرداری این مجموعه بیان کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این مجموعه را تا بهمن‌ماه آماده کنیم و مراحل تدوین و cgi کار نیز به‌طور هم‌زمان در حال انجام است اما کار پر پروداکشن و سنگینی است. معمولاً مجموعه‌های تاریخ معاصر در شهرک غزالی ساخته‌ می‌شوند اما ما بیش از ۴۰۰ لوکیشن تاکنون در این مجموعه داشتیم که کارگروه را سخت‌تر کرده است.

ملودرامی عاشقانه در حاشیه تسخیر سفارت آمریکا

محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سینما که با انصراف محمد خزاعی تهیه‌کنندگی این کار را برعهده گرفته است؛ «نفوذ» را مجموعه‌ای معرفی می‌کند که قابلیت تولید در سه فاز سی‌قسمتی را دارد. وی افزود: فاز اول از مقطع قبل از انقلاب تا دی‌ماه ۵۷، پیروزی انقلاب و تسخیر سفارت آمریکا را پوشش می‌دهد. فاز دوم مقطع تسخیر و اتفاقاتی که سال ۵۸ تا ۵۹ تا آغاز جنگ تحمیلی را پوش می‌دهد و فاز سوم از آغاز جنگ تحمیلی تا پایان جنگ است. ما این روزها مشغول ضبط فاز نخست هستیم تا مجموعه را به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی به پخش برسانیم. البته امیدوارم امکانی فراهم شود تا پخش «نفوذ» به شکل هفتگی باشد تا مخاطب بتواند آثار مختلفی را تماشا کند.

این تهیه‌کننده در ارتباط با ما به ازای تاریخی کاراکترهای این مجموعه باشخصیت‌های واقعی و فعال در نظام بیان کرد: بسیاری از این دانشجویان ما به ازای تاریخی مشخص دارند و با این افراد وارد صحبت شدیم. برخی با بیان نام واقعی‌شان مشکلی نداشتند و برخی نیز نخواستند تا اسم واقعی‌شان در این مجموعه مطرح شود، در این مورد از خود این افراد اجازه گرفتیم.

علی‌اکبری در مورد فیلم‌نامه «نفوذ» در فاز اول که به مسائل پیش از انقلاب تا تسخیر سفارت آمریکا می‌پردازد، گفت: برای فاز اول فیلم‌نامه چهار سال کار انجام شد و مهدی ارگانی مشاور فیلم‌نامه بود  اما نگارش آن پس از تحقیقات یک تیم توسط جواد شمقدری انجام شد. حتی بازنویسی کار نیز انجام‌شده بود، اگر فیلم‌نامه کامل نبود کار را شروع نمی‌کردیم. البته فاز دو و سه این مجموعه هنوز در قالب طرح است و فیلم‌نامه آن نوشته‌نشده و زمان زیادی لازم دارد تا وارد مرحله تولید شود.

او در مورد خورده داستان‌های این مجموعه اظهار کرد: ما در «نفوذ» به زندگی یک سری جوان وارد می‌شویم که در آن عشق، عروسی، مباحث عاطفی و روابط بین آن‌ها وجود دارد. در کنار داستان اصلی ملودرام عاشقانه‌ای شکل می‌گیرد.

علی‌اکبری در ارتباط با کار جوانان و نسل جدید در این پروژه گفت: نقش‌های اصلی این مجموعه را جوانانی که برای اولین بار جلوی دوربین قرار می‌گیرند بازی می کنند. امین اسکندریان در نقش«مهدی» ، یلدا افشار نیا  نقش «مهناز» و کیمیا اکرمی نقش «محبوبه» را بازی می‌کنند که هر سه کار اولشان است، البته هشت بازیگر دیگر نیز داریم که آن‌ها نیز اولین کار تصویری‌شان است.

تعداد لوکیشن‌های مجموعه «نفوذ» بسیار زیاد است و گاهی تصویربرداری در مناطق صعب‌العبور مثل کوه و حتی جنگل انجام می‌شود هادی شلال‌وند مدیر تصویربرداری این مجموعه در ارتباط با تصویربرداری این کار پر پروداکشن گفت: تقریباً تعدادی از بچه‌های جلوه‌های ویژه هرروز سر صحنه ما هستند و پلان‌هایی که با جلوه‌های ویژه‌کار داریم را با ما همراهی می‌کنند.

او در ارتباط با سختی‌های استفاده از  cgi در کار تصویربرداری گفت: در زمانی‌هایی واقعاً سخت می‌شود زیرا ما نمی‌دانیم که در یک کار چه چیزهایی اضافه می‌شود و باید این موارد را سر ضبط اتود بزنیم تا متوجه نتیجه کار شویم. زیرا کار برای سال ۵۷ است و این‌قدر قدیمی نیست که مردم صحنه‌های خیابان‌ها را به یاد نیاورند به همین دلیل برای ارتباط هر چه بیشتر مخاطب با اثر باید همه‌چیز را تداعی کنیم. زیرا بیننده باهوش است و اگر کوچک‌ترین گافی ببیند از کار ما ایراد می‌گیرد.

شلال وند که تصویربرداری «نفوذ» را با یکی از حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های موجود در سینما انجام می‌دهد، در ارتباط با دلیل انتخاب دوربین رد در این کار گفت: برای جلوه‌های ویژه نیاز به تصاویری با کوالتی بالا داشتیم تا بتوان به‌راحتی به‌روی آن کارکرد و این دوربین بهترین گزینه موجود بود. زیرا قصد داشتیم تا اثری در جنس سینمایی تولید کنیم.

این مدیر تصویربرداری «نفوذ» را مجموعه‌ای دوست‌داشتنی تصور کرد و افزود: « متن کامل کار را خواندم و براساس آن جلو می‌رویم. «نفوذ» مثل بچه‌ای می‌ماند که خودمان بزرگش کردیم و از فریم به فریم‌اش دفاع می‌کنم.

مجموعه تلویزیونی «نفوذ» به نویسندگی و کارگردانی جواد شمقدری و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری در قالب سی قسمت ۴۵ دقیقه‌ای هم‌زمان با جشن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز