خبرگزاری کار ایران

عبید زاکانی روزگارمان تشییع شد؛

خصلت برجسته زرویی اعتقادات دینی استوارش بود/ با داغ ابوالفضل دیگر کمر راست نمی‌کنیم+عکس

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۶۵۸

ابوالفضل زرویی نصرآباد با حضور دوستان و همکارانش ازجمله علی موسوی گرمارودی، غلامعلی حدادعادل، شهرام شکیبا، محمدجواد حق‌شناس و ناصر فیض از حوزه هنری تشییع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشییع پیکر ابوالفضل زرویی نصرآباد با عنوان «گریه بر لبخند» با حضور چهره‌های طنز و ادبیات فارسی و برخی از مدیران فرهنگی ازجمله علی موسوی گرمارودی، غلامعلی حدادعادل، شهرام شکیبا، محمدجواد حق‌شناس، ناصر فیض در حوزه هنری برگزار شد.

شهرام شکیبا با بیان اینکه هیچ وقت گمان نمی‌کردم در چنین مراسمی حضور داشته باشم، با ذکر خاطره‌ای در رابطه با ایده ایجاد فرهنگسرای طنز، از نخستین رویایی‌اش با ابوالفضل زرویی نصرآباد به عنوان یک شگفتنی‌ یاد کرد.

او با برشمردن توانمندی‌ها و دانش برجسته زرویی به نظیره‌ای که بر ناصرخسرو نوشته شده بود، اشاره کرد و گفت: دفتر طنز حوزه هنری یک مدیر و یک کارمند داشت و آن هم ابوالفضل زرویی نصرآباد بود و بعد هم شد آنچه که نباید می‌شد. البته منصفانه باید گفت که زرویی و حوزه هنری همواره به یکدیگر مهر می‌ورزیدند و به حق که موسوی گرمارودی عزیز در حق زرویی گفته بود که او عبید زاکانی روزگار ماست.

در ادامه علی موسوی گرمارودی با قرائت شعری از حکیم نظامی گنجوی که در مرثیه خاقانی سروده شده بود، سخنانش را آغاز کرد.

گرمارودی گفت: می‌خواستم از استعداد و دانش او بگویم ولی دیدم که مجال سخن نیست و به اجمال عرض می‌کنم که تحقیقات او بی‌نظیر بود در حدی که حتی از تفاصیل دوره قبل به تذکره مقامات او هم نمی‌رسد. او برادر من بود که با رفتنش در داغی بیکران نشسته‌ام و سخت است که این غم جانکاه را با خود در ادامه عمر بکشانم.

این شاعر با قرائت شعر مرثیه‌ای در رثای زرویی سخنان خود را به پایان برد.

در ادامه مراسم ساعد باقری با قرائت شعری سخنان خود را آغاز کرد و با ذکر خاطره‌ای سخنانش را ادامه داد.

باقری اظهار داشت: من دیروز به سهیل محمودی می‌گفتم که ما با داغ قیصر (امین پور) و سید(حسن حسینی) فرو ریختیم اما با داغ ابوالفضل دیگر کمر راست نمی‌کنیم و داغ او هرگز کهنه نمی‌شود. بیان زرویی از شخصیتی می‌آمد که اصالت و شرافت انسانی را همچون گوهری تابناک با خود داشت. نگاشته‌های او مشخص می‌کنند که رگ و ریشه‌ای استوار از متون کهن فارسی با خود دارد آزاد بود و آزاد زیستن مهمترین ویژگی شخصیتی‌اش بود.

باقری افزود: شاید سه سال پیش بود که با سهیل محمودی قبل از عمل جراحی‌اش نزدش رفتیم از او پرسیدم ابوالفضل می‌ترسی گفت که بلی که ساعد جان می‌ترسم گفتم که ابوالفضل ترس نشانه سلامتی است هر چند من هم چون شهرام شکیبا معتقدم که اتفاقی که برای جسم زرویی افتاد خودخواسته بود و او نمی‌خواست و نمی‌توانست که برخی مسائل را تحمل کند. او آماده به دیدار پروردگارش رفت و امیدوارم که خدا به همه ما چنین آمادگی را اعطا کند هر چند هیچ‌کس ابوالفضل زرویی نصرآباد نمی‌شود.

غلامعلی حدادعادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، دیگر سخنران مراسم تشییع زرویی نصرآباد بود.

وی در ابتدای سخنرانی‌اش با ابراز تسلیت درگذشت شاعر و ادیب طنزپرداز زرویی به همه اهالی ادبیات اظهار داشت: امروز در کنار پیکر مردی ایستاده‌ایم که در عمری کمتر از 50 سال ما را ترک کرد ولی به جرات می‌توانیم بگوییم که بیش از صدها سال برای ادبیات زحمت کشید. زرویی نصرآباد از دوره دانش‌آموزی شعر طنز می‌گفت و می‌توانیم بگوییم که او یک عمر مردم را خنداند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: هر کسی با نگاهی به کارنامه زرویی تصدیق می‌کند که او فقط کار ذهنی نمی‌کرد. مدیریت ادبی و فرهنگی در کنار فعالیت‌های اجتماعی؛ شان بسیار بالایی از وی برای ادبیات معاصر ایجاد کرد. اگر کسی با شعر او آشنا باشد قطعا ابراز می‌کند که او علاوه بر اینکه بر تاریخ ادبیات فارسی اشراف داشت، به زبان عربی نیز احاطه وسیعی داشت که این را می‌توان در تذکره مقامات او به خوبی دید. مشخص است که طنزپردازی او از سر اجبار نبود بلکه انتخاب بود.

وی در ادامه ابراز داشت: علت اینکه بسیاری از افراد شعر طنز نمی‌گویند این است که از پس آن برنمی‌آیند و گرنه این گزاره که بگوییم اگر کسی نمی‌تواند شعر جدی بگوید، طنز می‌گوید دست‌کم در رابطه با زرویی نصرآباد صدق نمی‌کند. به طور حتم جامعه‌ای که از طنز محروم باشد، از زندگی محروم است. در دوران جمهوری اسلامی طنزپردازی کار بسیار سختی است نه به دلیل محدودیت‌های سیاسی که ممکن است به خیلی‌ها بربخورد بلکه به دلیل محدودیت‌های اخلاقی است. نویسنده مومن و مسلمان نمی‌تواند هر گزاره‌ای برای طنز را به کار بگیرد. این را می‌شود از قیاس گل‌آقا با برادران توفیق فهمید. گل آقا اگر گل کرد به دلیل رعایت اخلاق همچنین برکشیدن امثال زرویی بود که به نظر من یک شاهکار بزرگ ایجاد کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه افزود: به نظر من یک خصلت بسیار برجسته زرویی اعتقادات دینی استوارش بود و این را می‌شود از قصیده‌ای که برای حضرت عباس(ع) فهمید.

رئیس بنیاد سعدی در پایان ابراز داشت: این جمع من را به یاد تشییع پیکر گل‌آقا می‌اندازد و گل آقا بود که امثال زرویی را به جامعه ادبیات ایران تزریق کرد. به کیومرث صابری فومنی عزیز می‌گوییم که هر چند داغ تو هنوز در جان دوستدارانت تازه است اما مژده می‌دهیم که رفیق همقدم و هم‌قلمت امروز به تو می‌پیوندد.

در ادامه مراسم ناصر فیض (شاعر طنز و مجری برنامه قندپهلو) که خود نیز عزادار بود، به سخنرانی پرداخت و با برشمردن فضائل اخلاقی زرویی؛ وی را یک الگوی ممتاز برای جامعه ادبی ایران برشمرد و خاطرنشان ساخت که زرویی یک ایرانی مومن توانمند و مستعد بود که هم به اخلاق مسلط بود و هم به مبانی متون کهن ادبی و هم زبان طنز را به خوبی می‌شناخت و ایمان دارم که جای خالی زرویی به این زودی‌ها پر نخواهد شد.

در ادامه تشییع‌کنندگان پیکر زرویی نصرآباد؛ وی را تا بهشت زهرا (س)برای خاکسپاری همراهی کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز