خبرگزاری کار ایران

در دومین شب از پنجمین دوره فستیوال موسیقی آیینه‌دار چه گذشت؟

از موسیقی شهری گیلان تا نغمه‌های عرفانی گلستان

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۲۴۴

دومین روز از پنجمین دوره فستیوال آینه‌دار طی دو سانس در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، دومین شب از پنجمین دوره فستیوال موسیقی «آینه‌دار» در دو سانس با اجراهای مختلفی از دو استان گلستان و گیلان برگزار شد. 

تالار رودکی شامگاه گذشته، شنبه 10 آذر را با اجرای موسیقی کلاسیک و شهری رشت آغاز کرد. آنسامبل «ما» با حضور سه خواننده روی صحنه رفت و سابقه درخشان موسیقی ارکسترال را با لحن و طعم گیلکی به رخ کشید. آنسامبل «ما» بخشی از رپرتوآر ترانه‌های احمد عاشورپور و همچنین ترانه «نوشو» را با یادی از  فهیمه اکبر، موسیقیدان برجسته رشت اجرا کرد.

از موسیقی شهری گیلان تا نغمه‌های عرفانی گلستان

پس از آن سیدمحمد میرغفاری از لشت‌نشا چاوشی‌خوانی  کرد و  بعد  کرنی‌نوازی منطقه آستانه اجرا شد. اکبر سهرابی‌پور، ابراهیم سهرابی، محمد عبداللهی، حسین ثابتی و حسن مهدی‌دخت کرنِی‌هایی را به صحنه آوردند تا بخشی از موسیقی منطقه آستانه اشرفیه را به نمایش بگذارند. این برای دومین بار بود که آن‌ها در این فستیوال روی صحنه می‌رفتند. اجرای آن‌ها در روز افتتاحیه هم مورد توجه قرار گرفته بود.

از موسیقی شهری گیلان تا نغمه‌های عرفانی گلستان

اجرای پایانی سانس اول به علی اوسط کشت‌پرور اختصاص داشت که به تنهایی روی صحنه آمد و آیین «تشت‌زنی و آواز» را اجرا کرد. او اجرایش را با قطعه‌ای از ناصر مسعودی، مشهور به بلبل گیلان آغاز کرد. کشت‌پرورترانه‌هایی با سابقه ۶۰ ساله را اجرا کرد و از تماشاگران خواست با او در برخی از اجراها همکاری کنند.

از موسیقی شهری گیلان تا نغمه‌های عرفانی گلستان

علی مغازه‌ای طی سخنانی کوتاه در سانس اولِ روز دوم فستیوال آینه‌دار با اشاره به قدمت موسیقی علمی  در رشت گفت : موسیقی علمی همزمان با تهران در گیلان و تولیدات آن بر پایه زبان و فرهنگ همان منطقه شکل می‌گیرد. همچنین افراد برجسته‌ای در طول ۱۰۰ سال در این موسیقی ظاهر می شوند و خودنمایی می‌کنند و از طرفی بسیاری نیز ناشناخته می‌مانند. سابقه موسیقی علمی در گیلان به روابط فرهنگی و رفت آمد ایران و شوروی برمی‌گردد. حتی در رشت سالنی تاسیس می‌شود که علی نقی وزیری و روح‌الله خالقی در مراسم افتتاح آن حاضر می‌شوند. در این بین آهنگسازان برجسته مثل جهانگیر سرتیپ‌پور و خوانندگانی مثل احمد عاشورپور معرفی شدند و برخی دیگر مثل علی اکبرپور ناشناخته ماندند. همچنین خوانندگان خوبی از جمله فهیمه اکبر که ما از وجود او بی‌خبر بودیم نیز شکل می‌گیرند.

سانس دوم در روز دوم که ساعت 21 آغاز شد به موسیقی منطقه گلستان و علی‌آباد کتول اختصاص داشت و گزیده‌ای جذاب از موسیقی کهن این منطقه را به نمایش گذاشت.

در آغاز احمدنظری دِتارنواز و بیدخوان علی‌آبادی با لباس خاص این منطقه به تنهایی روی صحنه آمد و اشعاری با مضامین مذهبی را به سبک بیدخوانی اجرا کرد.

علی مغازه‌ای هم درباره بیدخوانی اینگونه توضیح داد: بید از بیت استخراج شده و در واقع بیدخوانی همان بیت‌خوانی است. علی‌اکبر اصلانی کتولی و درویش علی خسروی بیدخوانان علی‌آباد اهل پیچک محله هستند و در واقع ویترین برجسته موسیقی کتول محسوب می‌شوند.

نعمت اصلانی کتولی (نوازنده نی)، درویشعلی خسروی (بیدخوان) و علی‌اکبر‌ اصلانی کتولی (بیدخوان) را در دو بخش مجزا همراهی کرد.

مغازه‌ای در ادامه اعلام کرد که شاه خانم دنکو بانوی 90 ساله لالایی‌خوان از علی‌آباد کتول به دلیل فوت یکی از اقوام نزدیکش به تهران نیامده و برنامه او که قرار بود با شمشاد نوازی احمد نظری برگزار شود به شکل اجرای سلوی نظری برگزار شد. نظری این ساز را هم استادانه نواخت.

از موسیقی شهری گیلان تا نغمه‌های عرفانی گلستان

بیدخوانی موسی ملک‌حسینی، از هنرمندان شاخ کتولی هم با دِتار احمدنظری اجرا شد و دومین شب از پنجمین دوره از فستیوال آینه‌دار با سرنانوازی هوشنگ منصوریان و دهل نوازی اصغر عاشقی از منطقه کردکوی در تالار رودکی به پایان رسید.

از موسیقی شهری گیلان تا نغمه‌های عرفانی گلستان

پنجمین فستیوال موسیقی آینه‌دار که با دبیری علی مغازه‌ای و ریاست احسان رسول‎‌اف در حال برگزاری است، دو روز دیگر هم (یکشنبه یازدهم و دوشنبه دوازدهم آذر در دو سانس 18:30 و 21) در تالار رودکی میزبان موسیقی شمال ایران (دامنه شمالی البزر)؛ گیلان، مازندران و گلستان است. اختتامیه این رویداد نیز روز سه‌شنبه سیزدهم آذر ساعت 21 در تالار وحدت برگزار می‌شود. علاقمندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز