خبرگزاری کار ایران

طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تخصص‌گرایی در انتخاب مدیران شبکه سه مورد توجه نبوده است

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۰۴۴

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: چیزی که باید در تلویزیون و به ویژه شبکه سه در اولویت قرار بگیرد مساله تخصص است اما متاسفانه نه‌تنها تخصص در این رسانه دیده نمی‌شود بلکه توجه به همه جناج‌ها برای اینکه صداوسیما را بتواند واقعا رسانه‌ای ملی جلوه دهد، هم انجام نشده است.

طیبه سیاوشی (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره ترکیب جدید مدیریتی در شبکه سه سیما گفت: با رصد فعالیت‌های سه گروه خبر، ورزش و فیلم و سریال شبکه سه سیما در چند ماه اخیر و تغییراتی که در آنها رخ داده، می‌توان عملکرد این شبکه را از نظر تخصص نیروها مورد بحث قرار داد.

سیاوشی ادامه داد: به‌طور مثال کسی که مسئولیت گروه ورزش را در شبکه سه سیما به عهده گرفته قبلا مدیر موفقی در شبکه نسیم بوده و اگر در این شبکه می‌ماند شاید تخصصش می‌توانست امتیاز بزرگی برای آن بخش به حساب بیاید اما «ورزش» گروهی تخصصی است که نیاز به مدیر متخصص این حوزه دارد؛ و دیدیم که در فقدان این تخصص، چطور سیاست‌گذاری‌ها بهم ریخت و مشکلاتی ازجمله در برنامه ۹۰ ایجاد شد که غیر از مدیریت داخلی شبکه سه، به مخاطبان پر شمار این برنامه هم انتقال یافت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه انتخاب فردی به‌عنوان مدیر شبکه سه سیما از سوی مرتضی میرباقری (معاون سیما) که خودش سابقه تخصصی طولانی در رسانه داشته کمی عجیب به نظر می‌رسد، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه برخی می‌گویند در انتصاب مدیر شبکه سه جوان‌گرایی شده، اما معتقدم در این انتخاب تخصص‌گرایی را مدنظر نداشته‌اند. درحالی که تخصص‌گرایی بسیار مهم است؛ به ویژه در حوزه رسانه‌ای که با این سختی تامین هزینه و بودجه می‌کند و باید تخصص در آن دیده شود.

سیاوشی با تاکید بر اینکه «از اولویت‌های رسانه به‌خصوص شبکه سه که به لحاظ برنامه‌هایی که در حوزه ورزش و فیلم و سریال دارد پربیننده‌ترین شبکه رسانه ملی است باید تخصص‌گرایی باشد» گفت: اما در انتخاب مدیر شبکه سه تخصص‌گرایی را مدنظر قرار نداده‌اند و به تبع آن، انتخاب مدیران سه گروه ورزش، فیلم و سریال و خبر نیز تخصصی نبوده است. تا جایی که من سوابق‌شان را بررسی کردم هیچ‌یک سابقه مدیریتی نداشته‌اند؛ یا قبلا به‌عنوان یک خبرنگار، بخش فیلم و سریال را نقد می‌کرده‌اند یا در خود سیما مدیریت واحدی غیررسانه‌ای را به‌عهده داشته‌اند و تجربه کار تخصصی در حوزه رسانه ندارند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه «دائم تاکید می‌شود که فرهنگ در کشور ما اولویت است و انقلاب ما فرهنگی بوده اما در عمل اینطور نبودیم و هر کسی آمد گفتیم می‌تواند کار فرهنگی کند» گفت: در مدیریت رسانه هم اینطور تصور شد که نیاز به تخصص نیست و هر کسی از گروه فکری و جناح سیاسی ما بود می‌توانیم منصوبش کنیم تا بتواند این مدیریت را انجام دهد. تخصص جایگاهی در دیدگاه آنها و کسانی که این انتصاب را انجام دادند، ندارد.

سیاوشی تاکید کرد: من نه به عنوان نماینده مردم در مجلس، که هر کس دیگری هم که تحولات سیما را رصد می‌کند کاملا متوجه می‌شود که تغییرات انجام گرفته در رسانه ملی، تغییراتی نیست که صداوسیما را رو به جلو ببرد و تغییرات پیش برنده‌ای نیست. در مورد انتخاب اعضای شورای اندیشه‌ورزی شبکه سه هم انتخاب این چهره‌ها طبیعی است؛ کسی که مسئولیت و مدیریتی را به عهده می‌گیرد چینش شورای مشورتی خود را از میان نزدیکان فکری و دوستانش انجام می‌دهد.

او با تاکید بر اینکه «به نظر من آن چیزی که باید مورد بحث و اهمیت ویژه قرار بگیرد، مدیریت رسانه و شبکه‌ای با این اهمیت است» گفت: این روزها در آستانه بررسی بودجه ۹۸ هستیم و یکی از اتفاقاتی که هر سال در این بازه زمانی رخ می‌دهد اختلاف بین مجلس و صداوسیما و بحث بر سر سیاست‌های رسانه‌ای گاهی اشتباه و نامناسب این رسانه است که بخش بزرگی از جامعه و افکار عمومی را نادیده می‌گیرد و تاکیدات مجلس هم در این جهت سودی ندارد. دائم این بحث از سوی صداوسیما مطرح می‌شود که کمبود بودجه داریم و نمی‌توانیم سیاست‌هایمان را پیش ببریم اما ما انتظار داریم اگر کمبود بودجه و تقاضای افزایش آن را مطرح می‌کنند کمی همراهی با مجلس و دولت را هم در مدیریت این مجموعه مدنظر قرار دهند.

سیاوشی در پایان خاطرنشان کرد: چیزی که باید در تلویزیون و به ویژه شبکه سه در اولویت قرار بگیرد مساله تخصص است اما متاسفانه نه‌تنها تخصص در این رسانه دیده نمی‌شود بلکه توجه به همه جناج‌ها برای اینکه صداوسیما را بتواند واقعا رسانه‌ای ملی جلوه دهد هم انجام نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز