خبرگزاری کار ایران

نشستی خبری که با ارائه آمار روی تابلوی وایت برد همراه شد؛

این جرات را داشته‌ام که دو بار عذرخواهی کنم/پیدا کنید کدام تخفیف‌های سال گذشته پارتی‌بازی بوده است؟

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۸۶۴

علی‌اکبر صفی‌پور در نشست خبری با عنوان «شفاف‌سازی در گزارش عملکرد مالی بنیاد» با ارائه ریز آمار بودجه بنیاد برای بیان آن‌چه می‌خواست بگوید پای تابلوی وایت‌برد رفت!

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنیاد فرهنگی هنری رودکی امروز چهارشنبه (هفتم آذر 1397) اقدام به برگزاری نشستی با عنوان «شفاف‌سازی در گزارش عملکرد مالی بنیاد» با حضور علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) و احمد پسندیده (مدیر مالی بنیاد رودکی) در طبقه دوم تالار وحدت کرد.

گزارش عملکرد مالی بنیاد رودکی 20 شهریور 97 در سایت این بنیاد منتشر شده بود.

پاسخی به آنچه در شبکه چهار گذشت

صفی‌پور به عنوان آغازکننده این نشست گفت: تقریبا سه ماه پیش بود که گزارش عملکرد مالی بنیاد را در سال 1396 روی سایت این بنیاد منتشر کردیم. بعد از گذشت سه ماه، یکی، دو هفته است که می‌بینم برخی عزیزان نکاتی را طرح و مسائلی را مطرح می‌کنند که برای خودم نیز جای تعجب داشت که چطور بعد از سه ماه سکوت مورد توجه قرار گرفته است. شنبه گذشته، به برنامه‌ای در شبکه چهار دعوت شدم که علی‌رغم آنکه انتظار داشتم رعایت بی‌طرفی را کند و به سوال و جواب بپردازد متاسفانه از ابتدای کار به صورتی یک طرفه به کوبیدن بر طبل منفی‌گرایی پرداخت. طوری که من ناچار شدم بپرسم آیا بنیاد رودکی هیچ نکته مثبتی در کارنامه‌اش نداشت که تمام آن‌چه مطرح شد منفی بود؟! در ادامه برخی نکات مثبت نیز مطرح شد اما به دلیل کوتاهی زمان امکان پاسخگویی به بسیاری از مسائل برای من فراهم نشد و در نتیجه گمان کردم بهتر است یکبار دیگر در جمع شما به پاسخگویی بپردازم.

او افزود: بنیاد رودکی سه سال است که از سوی سازمان حسابرسی مورد حسابرسی قانونی قرار می‌گیرد و ما در سه سال گذشته توانسته‌ایم از این سازمان، گزارش حساب‌رسی مطلوب بگیریم و این موجب افتخارمان است. شما بررسی کنید ببینید در میان نهادهای فرهنگی- هنری کدام‌شان به قدر بنیاد رودکی مورد حسابرسی مالی قرار می‌گیرد؟! برای روشن شدن قضیه باید اشاره کنم که سازمان حسابرسی به عنوان مثال در کنار ایران خودرو، به حسابرسی مالی بنیاد رودکی هم می‌پردازد. گزارش سازمان حسابرسی در سال 1396، 1395 و 1394 در اختیار من است و می‌توانم در اختیار شما بگذارمش. سه سال است که از سوی سازمان حسابرسی مورد حسابرسی مالی قرار می‌گیریم و عملکردمان مطلوب اعلام می‌شود و این چیز کمی نیست.

صفی‌پور ادامه داد: گزارش سال 1396 را برایتان می‌خوانم. صفحه دوم گزارش سازمان بازرسی؛ نقل به مضمون؛ به نظر این سازمان صورت‌های مالی یاد شده در بالا، یعنی وضعیت بنیاد در تاریخ 29 اسفند 1396 و عملکرد مالی آن از تمام جنبه‌های بااهمیت طبق استانداردهای حسابداری به نحو مطلوب است! حتی میزان حقوق و پاداشی هم که بنده گرفته‌ام در این آمده است. بر این اساس خواهشم از شما عزیزان این است که عقبگردی به بنیاد رودکی داشته باشیم، به آن‌چه بنیاد رودکی در طول 18 سال فعالیت خود در عرصه فرهنگ و هنر این کشور انجام داده است. قطعا بارها از زبان من شنیده‌اید که تیر 1395 که پایم را در بنیاد رودکی گذاشتم این مجموعه با سه میلیارد بدهی، عدم پرداخت حقوق خرداد و حسابی خالی مواجه بود. آن زمان جمع موجودی حساب‌های بنیاد رودکی زیر 100 میلیون تومان بود، در تیر 1395 که بنده به بنیاد رودکی آمدم. خوشبختانه دویدیم و با همکاری عزیزان حقوق ماه اول را دادیم، یعنی من ماه اول دو حقوق دادم، و تاکنون تلاش کرده‌ام جایگاه و شان و شخصیت همکارانم را در بنیاد حفظ کنم. برای من سخت بود که همکارانم وقتی وزیر را می‌بینند جلویش را بگیرند و بگویند حقوق ما پرداخت نشده است! و طومار امضا کنند و به دفتر وزیر بفرستند که حقوق‌شان پرداخت نشده است!

او تصریح کرد: ضمن اینکه گاهی اوقات ما بعضی اعداد را چنان بزرگ می‌کنیم که جامعه هنری احساس می‌کند خسران بزرگی در بنیاد رخ داده است. بنیاد رودکی از روزمره‌گی درآمده و صاحب برنامه استراتژیک شده است. حال در این مسیر ممکن است در یکی از نقاط دچار آسیب‌هایی هم بشویم. ما هم ممکن است اشتباه کنیم و مدیر آن مجموعه باید جرات عذرخواهی داشته باشد، من جرات این را داشته‌ام که دو بار عذرخواهی کنم. ذکر این مقدمه را لازم می‌دانستم تا در ادامه به اصل مطلب بپردازیم.

بودجه بنیاد رودکی در سال 96، 26 میلیارد تومان بود و در سال 97، 39 میلیارد تومان است  

صفی‌پور در ادامه توضیح داد: عدد واقعی بودجه سال 1396 ما، 28 میلیارد و پانصد میلیون تومان است. تعهد وزارتخانه به ما 21 میلیارد و پانصد میلیون تومان بود؛ سهم وزارتخانه که باید به ما پرداخت می‌شد به عنوان کمک به بنیاد رودکی. درآمدهای اختصاصی بنیاد رودکی نزدیک هفت میلیارد تومان بود که با 21 میلیارد و نیم وزارتخانه جمعا می‌شد 28 میلیارد و نیم. قراردادی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ما بست 20 میلیارد تومان بود؛ یعنی یک و نیم میلیارد تومانش کسر شد و وزارتخانه گفت نمی‌توانم باقی آن را تامین کنیم. در پایان سال از این تفاهم‌نامه 20 میلیارد تومانی، 18 میلیارد به ما پرداخت شد و سه میلیارد و نیم نسبت به عددی که مصوب شده بود کمتر گرفتیم یعنی همه بودجه‌ای که مصوب شده بود تخصیص داده نشد و این در امر بودجه طبیعی است. دریافت مطالبات از معاونت امور هنری یک و نیم میلیارد تومان بود که وصول شد و در پایان سال 96 جمع درآمدهای بنیاد 26 میلیارد تومان بود که حال می‌خواهیم بدانیم چگونه خرجش کردیم؟

او ادامه داد: بودجه بنیاد رودکی در سال 97، به 39 میلیارد تومان رسید که نشانی از افزایش 40 درصدی بودجه دارد و از این مبلغ 100 میلیارد تومان باید حاصل درآمد اختصاصی بنیاد باشد و باقی کمک وزارت ارشاد.

پولی را که دریافت می‌کنیم چگونه هزینه می‌کنیم؟  

صفی‌پور در ادامه با مطرح کردن این سوال که پولی را که دریافت می‌کنیم، چگونه هزینه می‌کنیم، گفت: یک؛ پرداخت حقوق پرسنل که حدود 395 نفر هستند، یعنی کسانی که به آن‌ها حقوق و حق‌الزحمه پرداخت می‌کنیم و دو؛ نگه‌داری فضاها و سه هزینه‌های ضروری شامل تعمیر و نگه‌داری و پول آب و برق و تلفن و در نهایت مشارکت در تولید و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری. پس این چهار مورد بخش‌های هزینه‌ای اصلی بنیاد رودکی هستند.

تهیه منشور برای مشخص کردن چگونه دادن تخفیف

او با اشاره به تخفیف‌هایی که بنیاد رودکی بابت اجرا در سالن‌هایش به گروه‌های  هنری اعم از تئاتری‌ها و اهالی موسیقی می‌دهد گفت: در سال 97، 19 اجرای نمایش داشته‌ایم که 9 اجرا کاملا رایگان برگزار شده است. به «کوروشِ» خانم پری صابری 48 درصد تخفیف دادیم یا به «ریچارد سوم» حمیدرضا نعیمی 20 درصد یا به نمایش «شط‌رنج» 20 درصد. اجرای علی رفیعی در تالار وحدت نیز کاملا رایگان خواهد بود.

صفی‌پور تصریح کرد: ما منشوری را آماده کرده‌ایم که هنوز به تصویب نرسیده است و قرار است اصول دادن تخفیف را مشخص کند. تخفیف‌ها شامل چند مورد می‌شود؛ کاری که انجام می‌شود در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی باشد. کارهایی که در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشد. برنامه‌های آیینی؛ برنامه‌هایی که به انحای مختلف برمی‌گردد به دین و مذهب ما، اسلام و تشیع مانند برنامه‌هایی که برای محرم و صفر و رمضان برگزار می‌شود. برنامه‌هایی که در ارزیابی اولیه خوب تشخیص داده شده‌اند اما گروه به هر دلیلی امکان وصول مبلغی را که گمان می‌کرد به دست می‌آورد نمی‌یابد. موسیقی نواحی و اقوام و برنامه‌هایی که از شهرستان‌ها می‌آید و همچنین ایده‌های جدید. مثال روشن «کوروش»؛ نخست 15 درصد تخفیف دادیم، سپس 35 درصد و سپس بدهی‌شان به بنیاد را بخشیدیم و شد 48 درصد برای این که گروه با شکست از مجموعه ما جدا نشود.

او همچنین گفت: تعرفه‌های ما مربوط به سال 93 بود و در سال 97 بین 10 تا 15 درصد اضافه‌شان کردیم و اعلام هم کردیم، آیا هزینه‌ای که دریافت می‌کنیم کفاف هزینه‌های ما را می‌کند؟ نه! پس باید از جای دیگری تامین‌شان کنیم، از برنامه‌های جنبی و از حامیان مالی.

لیست تخفیف‌های سال 96 را بررسی کنید و بگویید کدامشان می‌تواند براساس پارتی‌بازی باشد

صفی‌پور همچنین گفت: بنیاد بلااستثنا نسبت به تمام جشنواره‌هایی که در بنیاد رودکی برگزار می‌شود، خود را مکلف به حمایت می‌داند. در مورد جشنواره موسیقی فجر، تئاتر فجر، مد و لباس، جشنواره موسیقی جوان، جشنواره موسیقی کلاسیک، جشنواره تئاتر کودک، جشنواره عروسکی و... بنیاد خود را مکلف به حمایت می‌داند، هیئت مدیره بسته به اهمیتی که آن برنامه در سطح کشور می‌تواند داشته باشد تصمیم می‌گیرد که چگونه حمایت کند. تا 20 درصد تخفیف تحت اختیار مدیرعامل است که بنده باشم و بالای 20 درصد باید توسط هیئت مدیره تصویب شود. خواهش می‌کنم لیست سال 96 را بررسی کنید و بگویید کدامشان می‌تواند براساس پارتی‌بازی باشد.

از پارسایی و غنی‌زاده  بالاتر از تعرفه، پول گرفتیم

او تصریح کرد: بنیاد رودکی در سال 96 در حوزه تئاتر یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان درآمد داشته است. تئاتر ما کجا اجرا می‌شود؟ به صورت جزئی در برج آزادی و به صورت گسترده‌تر در تالار حافظ و تالار وحدت. از این مبلغ بیش از 60 درصد اختصاصا درآمدی بود که از کار آقای پارسایی داشتیم یعنی یک میلیارد و 300 میلیون تومان. تعرفه سال گذشته‌مان برای اجرای تئاتر شبی پنج میلیون تومان بود و از ایشان شبی 10 میلیون تومان گرفتیم. یعنی از کارگردان «الیور توئیست» دو برابر تعرفه دریافت کردیم و تخفیفی که دادیم دو میلیون و دویست هزار تومان بود بابت تمرین رایگان در طبقه هفتم تالار وحدت.

او ادامه داد: اما راجع به «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» ضمن این که آقای همایون غنی‌زاده برای اجرای امسالش هیچ فضایی از ما نخواست و بابت هر اجرا در حالی که تعرفه‌مان شش میلیون تومان است از او نه میلیون تومان گرفتیم و هیچ گونه تخفیفی هم ندادیم.

درآمدهای بنیاد در هشت ماهه اول سال 97

او در پایان گفت: در هشت ماهه اول 97 درآمد ما از موسیقی در تالار وحدت 760 میلیون تومان و از تئاتر در تالار وحدت 360 میلیون تومان بود. در هشت ماهه اول 97 در تالار حافظ تا الان 97 میلیون تومان درآمد داشته‌ایم و در آزادی کل درآمد ما تاکنون سه میلیون و چهارصد هزار تومان بوده است. جمع درآمد در هشت ماهه اول 97 در تالار وحدت حدودا یک میلیارد و 300 میلیون هزار تومان بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز