خبرگزاری کار ایران

تئاتر خیابانی، تئاتری خلق‌الساعه/کاتالوگ بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۹۸۶

صحبت‌های کارگردان نمایش «اپس» از بلژیک، نظر داور بخش خیابانی درباره این بخش و انتشار کاتالوگ بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، چند خبر از این جشنواره است.

به گزارش ایلنا، کارگردان نمایش «اُپس» از کشور بلژیک با اشاره به اینکه این تئاتر برای رده سنی ۶ سال به بالا مناسب است، گفت: این تئاتر به دلیل داشتن صحنه های جالب، حرکات آکروباتیک و درگیری نمادین برای تماشاگران جذاب خواهد بود.

یوردی ویدال درباره هدف و موضوعی که تئاتر «اُپس» به تماشاگران القا می کند، گفت: هدف ما از اجرای این نمایش این است که به تماشاگر بگوییم پول همه چیز نیست و دوستی مهمترین موضوعی است که باید به آن دقت شود.

وی با بیان اینکه ایده نمایش «اُپس» ۱۰ سال پیش و در بحران اقتصادی اروپا شکل گرفت، ادامه داد: کار به طور جدی از سال ۲۰۱۲ شروع شد و در بسیاری از کشورهای دنیا مثل فرانسه، هلند، بلژیک، برزیل و سایر کشورها اجرا شد.

نویسنده و کارگردان تئاتر «اُپس» درباره وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در بلژیک گفت: برای کودکان امکانات بسیاری در نظر گرفته شده است و نمایش‌ها غنی، خلاقانه و اصیل هستند.

ویدال ادامه داد: والدین بسیار علاقه‌مندند تا کودکانشان تئاتر تماشا کنند و از طرفی مدارس و شرکت‌های بین‌المللی زیادی نیز در زمینه تئاتر فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت سالن ها و تجهیزات جشنواره عالی است، ادامه داد: استقبال تماشاگران از تئاتر ما مطلوب بود و بسیار پر انرژی نمایش را تماشا کردند.

وی با اشاره به اینکه اولین بار است که در ایران حضور پیدا کرده‌ام، ادامه داد: همه افراد حاضر در جشنواره انسان‌های بسیار خوبی هستند و در این مدت کوتاه حضور در ایران، ارتباط بسیار خوبی با ایرانیان داشته‌ام.

تئاتر «اُپس» به نویسندگی و کارگردانی یوردی ویدال، داستان فرار دو تاجر از یک اختلاس است که موضوع پول را با روندی طنز آمیز بیان می کند.

تئاتر «اُپس» در دومین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در دو سانس ۱۵ و ۱۷.۳۰ در سینما فلسطین برای علاقه‌مندان به تئاتر اجرا شد.

داور بخش خیابانی: تئاتر خیابانی، تئاتری خلق‌الساعه

داور بخش خیابانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی تئاتر فضای باز، خلق‌الساعه بودن آن است، گفت: در تئاتر خیابانی، اجرا باید متناسب با محیط باشد و تماشاگران به صورت دایره‌وار گرداگرد اجرای خیابانی قرار می‌گیرند.

محسن پور قاسمی با بیان اینکه در تئاتر خیابانی گاهی بازیگر نفس به نفس و صورت به صورت تماشاگر اجرا می‌کند، افزود: به طور کلی اجرای تئاتر خیابانی به مراتب سخت‌تر از تئاتر صحنه‌ای است.

وی با بیان اینکه موضوعاتی که در تئاتر خیابانی مطرح می‌شود، مفاهیم مورد علاقه عام مردم است، ادامه داد: تئاتر خیابانی به دغدغه و درد مردم باید بپردازد.

پورقاسمی با بیان اینکه در تئاتر خیابانی، تماشاگر از قبل با گروه، کارگردان و موضوعی که مطرح می‌شود آشنایی ندارد، اضافه کرد: وظیفه گروه اجرایی تئاتر خیابانی بسیار سخت است، چرا که باید سلیقه مخاطب خود را شناخته باشد تا بتواند تئاتری جذاب اجرا کند.

وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی سیر تکاملی خود را طی کرده است، افزود: امروز سهم بزرگی از جشنواره‌های مختلف به تئاتر خیابانی تعلق دارد.

داور جشنواره بیست و پنجم با بیان اینکه تئاتر خیابانی نقش تبلیغات جشنواره‌ها را دارد، اضافه کرد: مردم بدون پرداخت هزینه‌ای می‌توانند از تماشای تئاتر خیابانی بهره برده و با جشنواره آشنا شوند.

وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی در برخی سالها متوقف شده و یا به عقب بازگشته است، ادامه داد: در چند سال اخیر گام‌های رو به جلویی در این بخش برداشته شده است.

کاتالوگ بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد

کاتالوگ جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان به مدیر مسئولی مریم کاظمی و سردبیری امید بی‌نیاز منتشر شد.

کاتالوگ این دوره از جشنواره در ۱۶۴ صفحه گلاسه و رنگی به مدیر مسئولی مریم کاظمی؛ دبیر بیست‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان و سردبیری امید بی‌نیاز چاپ شد.

در این کاتالوگ پیام سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، سید محمدمجتبی حسینی؛ معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید سعید شاهرخی؛ استاندار همدان، شهرام کرمی؛ مدیر اداره‌کل هنرهای نمایشی، علیرضا درویش‌نژاد؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و مریم کاظمی؛ دبیر جشنواره آمده است.

در این کاتالوگ بخش‌های مختلف جشنواره برای مخاطبان معرفی می‌شود و می‌توان از پروسه آماده‌سازی بخش‌های مختلف جشنواره را از طریق این کاتالوگ آگاه شد.

سید علی فلاح، هاتف جلیل‌زاده، سلیمان عباسی و داریوش نصیری به‌عنوان شورای مشاوران کاتالوگ این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند.

بخش طراحی و گرافیک این کاتالوگ را امیررضا امینی و فاطمه تیوری انجام داده‌اند اما طرح جلد این کاتالوگ پوستر جشنواره است که توسط مرضیه سرمشقی و رفعت هاشمی‌سی‌سخت صورت گرفته است. همچنین فریبرز رضایی مدیر فنی و ناظر چاپ این کاتالوگ که توسط چاپ و لیتوگرافی آن را موسسه ترانه با همکاری انتشارات آو برعهده داشت، انجام داده است.

اما تولید محتوای این کاتالوگ زیر نظر امید بی‌نیاز درمقام سردبیر و مریم جعفری حصارلو به‌عنوان دبیرتحریریه انجام شده است که محمد بی‌نیاز به‌عنوان مترجم و دبیر بخش انگلیسی این کاتالوگ هم فعالیت کرده است. رزا نجف، وریا زرگر و آرمان رخزادی همکاران بی‌نیاز در بخش انگلیسی کاتالوگ بوده‌اند.

داریوش نصیری، مصطفی ناقلیرایردموسی، خدیجه جعفری‌حصارلو، سیدعلی حمزه‌‌پهنه‌کلائی، علی رضایی‌فرح‌آبادی، حیدر خمسه‌ئی‌فدائی، سارا سعادتی، هما جلیل‌زاده و حافظ جلیل‌زاده هیات تحریریه این کاتالوگ را تشکیل داده‌اند و آرشام قلعه‌شاخانی و سروناز سهامی مطالب جمع‌آوری شده برای انتشار در کاتالوگ را تایپ کرده‌اند. همچنین بهداد منصوری و هیوا آذرنیا ویراستاری این کاتالوگ ۱۶۴ صفحه‌ای را برعهده داشتند.

اما دبیر بخش عکس کاتالوگ، اختر تاجیک است که با همراهی سپهر ادیب‌زاده و طناز تاجیک به‌عنوان عکاسان تحریریه و مجید غفاری به‌عنوان عکاس پرتره، به کاتالوگ جلوه بصرثی بسیار خوبثی بخشیده‌اند.

از دیگر دست‌اندرکاران آماده‌سازی کاتالوگ می‌توان به داریوش نصیری؛ مدیر روابط‌عمومی کاتالوگ، محبوبه بیات؛ مدیر رسانه‌ای آن، مهدی بی‌نیاز؛ مدیر اجرایی، عارف افشاری؛ مدیر پشتیبانی و ساسان بیدارپور مسئول هماهنگی امور آماده‌سای کاتالوگ اشاره کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز